Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af fugle (i flugt)
Fra : tc

Dato : 31-10-02 13:57

I et forsøg på at få lidt debat omkring fotografering i her i gruppen:

I min sædvanlige glæde over nyt udstyr (fuji s602), så slæber jeg rundt
på det i tid og utide. I lørdags havde jeg det med i forbindelse med en
gå tur ved harrestrupvej i skovlunde.

Der var en pokkes masse Krager og Skader som jeg så besluttede mig at
prøve at tage nogle billeder af. Her er havde jeg fik ud det som var
tilnærmelses vis brugbart:

http://www.pbase.com/image/6355155

Ikke specielt interessant.

Jeg tog vel ialt en 100 billeder (hurra for mit nyt microdrive), men det
var altså meget få af dem af fugle som var interessante.

Massere af udemærkede billeder af fugle på jorden, men det er helt
utroligt kedeligt og en fugl i halvlangs græs eller direkte på jord gør
et meget rodet billede (specielt når vejret var så interessant og gråt).

Så jeg koncenterede mig om at prøve at få fuglende i luften og så skyde
løs. Kamera'et blev låst på 1/120s (måske lidt langsomt?), zoomen blev
sat på max og serie slået til (tag fem billeder i rap, hvis jeg holder
knappen nede). Følg fuglene så godt på skærmen som muligt og skyd så løs...

En bagdel af det med at prøve at skræmme fuglene i flugt er at alle
billederne bliver af fugles... eh... halefjer, istedet af fugle i flot
siluet.

Kommentarer? Foreslag?

Jeg er selvfølgeligt klar over at mere zoom og en masse mere tålmodighed
ville have været på sin plads, men hvad kan man ellers gøre?

--
TC http://www.pbase.com/tc

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-10-02 14:37

tc wrote:

> Kommentarer? Foreslag?

Gode billeder af fugle og vilde dyr er flidspræmier, som man
ikke kommer nemt til, der skal virkelig ta's mange billeder,
før end man er så heldig at alting går op i en højere enhed.

For det første så skal du nok lidt længre ud i naturen, så du
ikke får cylister og gadelygter i baggrunden.

Når jeg er på jagt efter den type billeder, så laver jeg alle
instillinger på forhånd, og låser focus fast, så jeg har
dybdeskarphed i området 10 meter til uendligt. På den måde er
jeg skudklar uden forsinkelser.

Men det er stadig svært, jeg kender f.eks. et bestemt sted
hvor fiskehejeren ofte står og fisker, og jeg kan nå ind på
ca. ti metes afstand af den inden den opdager mig, men det
er endnu ikke lykkedes at få et rigtigt godt billede af den,
fordi den hele tiden gør noget der er svært at forudse.

Den tid du har optaget billedet af rågen på (det er en råge
du har fotograferet), er måske lidt for langsom, men tiden
må heller ikke blive så hurtig, at den fryser al bevægelse.

En løsning er at konstrurere og bygge et fotoskjul, her er
tålmodighedden våbnet, du opstiller dit fotoskjul i et område
hvor der er mange vilde dyr, og lader det stå i en periode,
så dyrene vænner sig til det, og når du så kommer og gemmer
dig i fotoskjulet, så er det bare at vente.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : tc

Dato : 31-10-02 15:08

Niels Ebbesen wrote:

> Gode billeder af fugle og vilde dyr er flidspræmier, som man

Det var det jeg frygtede

> For det første så skal du nok lidt længre ud i naturen, så du

Skovlunde er langt ud i naturen for mig. Hvis der ikke er en jumbojet,
et hangar skib _og_ et højhus i baggrunden anser jeg det for et natur
billede .

> ikke får cylister og gadelygter i baggrunden.

Det er jeg klar over - det var bare sådan en "ude og lufte svigerfar, så
jeg tager kamera'et med" situation. Jeg skal til sejerø om et par uger
og der vil bliver brugt lidt mere tid...

> instillinger på forhånd, og låser focus fast, så jeg har

Ah! God ide - jeg havde ikke lige tænkt på det med at låse focus. En af
problemerne var at kameraet selvfølgeligt havde lidt ekstra
betænkningstid hvor det kæmpede med focus.

> Den tid du har optaget billedet af rågen på (det er en råge

Okay, tak.

> du har fotograferet), er måske lidt for langsom, men tiden

Okay, men det er på grænsen af hvad min linse kan præstere på sådan en
overskydet dag på max zoom.

> må heller ikke blive så hurtig, at den fryser al bevægelse.

Det ser jo godt ud af der er lidt liv i vingespidserne.

> En løsning er at konstrurere og bygge et fotoskjul, her er
> tålmodighedden våbnet, du opstiller dit fotoskjul i et område

Uha, den tager jeg, når jeg engang bor i nærheden af Skov og Strand
(tm).

--
TC http://www.pbase.com/tc

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-10-02 15:33

tc wrote:

> Det ser jo godt ud af der er lidt liv i vingespidserne.

Enig - der skal være noget bevægelse i billedet, ellers kommer
det til at ligne en udstoppet fulg, der er hængt op i tynd
nylonsnor, som efterfølgende er bortretucheret.

Prøv at ta' ud hvor der er måger, de er knap så sky, og de hænger
mere i luften end råger, krager og skader.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars [8210]

Dato : 31-10-02 18:13

"tc" <tc@nospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tog vel ialt en 100 billeder (hurra for mit nyt microdrive), men det
> var altså meget få af dem af fugle som var interessante.

Hej Thomas
Det er da et nydeligt billede - fin skarphed mht fuglen.

PS: Må jeg spørge -. hvordan behandler Microdrive du har købt dit batteri?

Mvh
Lars

Fra : thomas christensen

Dato : 31-10-02 19:40

Lars [8210] wrote:

> Det er da et nydeligt billede - fin skarphed mht fuglen.

Tak!

> PS: Må jeg spørge -. hvordan behandler Microdrive du har købt dit batteri?

Fint, men som nævnt så er hele sættet nyt (har faktisk også udskiftet
batterie sættene med 1600mAh med 2000mAh), så jeg har ikke rigtigt nogen
ide om hvor meget microdrivet trækker i forhold til et almindeligt CF kort.

Men indtil videre syntes batterie leve tiden for det nye sæt (Fuji
602+microdrive+2000mAh batteier) at være bedre end mit gamle Olympus
2040 med smartmedia og 1600mAh batterier.

--
TC <http://sfbook.com>