Mere DNS-pjat fra en stadig frustreret man~
Fra : Simon Kristensen

Dato : 31-10-02 10:58

Kære Gruppe,

Så er den gal igen...

Jeg spurgte for et stykke tid siden om en fornuftig løsning på at få
dels parkeret et domaenenavn på en navneserver og dels at få forwardet
min mail. Jeg fik en del gode forslag, og endte med at mene, at
zonedeit.com var det rigtige. Jeg har registreret mig, men zoneedit's
software har allokeret nogle navneservere til mit domænenavn, der ikke
er godkendte hos DK-Hostmaster.

Nu er jeg i tvivl om proceduren herfra. Jeg kan se, at zoneedit.com
kører nogle servere, der er godkendte af DK-Hostmaster. Disse står med
danske zone-kontakter. Skal jeg registrere mig selv som zonekontakt
for at kunne benytte disse servere?

Tak for hjælpen og undskyld ulejligheden.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-10-02 11:15

Du fik dengang flere gode svar, og nu giver jeg liiige det bedste en gang
til...

Vi har 4 dkhostmaster godkendte navne servers..

Vi har urlforwarding (via frames, snart også som udbrudt af frames..) og en
del mennesker som stensikkert vil hjælpe dig med at forwarde post
(undertegnet incl)..

Vi koster ikke noget, ikke engang hvis du har meget dns trafik... (zoneedit
måler dns trafik, og siger at de giver gratis trafik til hvad der svare til
5 domæners normaltrafik... dvs. et unormalt domæne kan sanges tage al
trafikken og blive en betalingsservice...).

Vi har ikke begrænsninger.

Hvorfor kan vi ikke bruges ?

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk
Tilhørsforhold: Ejer af GratisDNS.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 11:17

On Thu, 31 Oct 2002 11:15:15 +0100, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

>Vi koster ikke noget, ikke engang hvis du har meget dns trafik...

er I klar til at hoste relays.ordb.org? ... m. reload een gang i timen
..)

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-10-02 11:30

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> er I klar til at hoste relays.ordb.org? ... m. reload een gang i
> timen .)

Pssst, Peter.. her er det den smarte siger "Øh, det skal vi lige tænke
over", og fejer ideen ind under gulvtæppet.

--
Niels Callesøe - nørd light

Nu med mere bitter disclaimer.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 11:32

On 31 Oct 2002 10:29:41 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Pssst, Peter.. her er det den smarte siger "Øh, det skal vi lige tænke
>over", og fejer ideen ind under gulvtæppet.

hov.. jeg fandt lige lidt mere jeg kunne citere: "Vi har ikke
begrænsninger."

:)

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-10-02 11:35

> er I klar til at hoste relays.ordb.org? ... m. reload een gang i timen
> .)

Hvis det er noget du mener, så kan du skrive til mig...

Hvis det bare var for at være sjov... Så kan du jo fortælle hvad trafik du
mener det tiltrækker, så jeg kan svare oprindelig med et svar..

Jeg har pt ingen kunder jeg ikke vil være ved.. en includering af ordb zonen
vil man lave uden for det gængse interface (bare for the record) og måske
kun på en %del af dns maskiner i starten..

Var det for sjov, eller for alvor?

Jeg kunne også komme med en kommentar om reload pr time.. :D

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 11:38

On Thu, 31 Oct 2002 11:34:47 +0100, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

> [...]
>vil man lave uden for det gængse interface (bare for the record) og måske
>kun på en %del af dns maskiner i starten..

det var nok mest for sjov ja... og ja, det tror jeg også du ønsker at
det var .)

>Jeg kunne også komme med en kommentar om reload pr time.. :D

i ordb-sammenhæng? ... den ville jeg gerne høre?

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-10-02 11:48

> det var nok mest for sjov ja... og ja, det tror jeg også du ønsker at
> det var .)

Lidt svært at svare på... Det er jo nærmest dk.<whatever>.filosofi vi skal
futte til..

> i ordb-sammenhæng? ... den ville jeg gerne høre?

Jeg har jo fået så mange information om mænge, størrelse osv..

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 11:49

On Thu, 31 Oct 2002 11:47:51 +0100, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

>Lidt svært at svare på... Det er jo nærmest dk.<whatever>.filosofi vi skal
>futte til..

yep... så lad os blot stoppe her. Ordb er skulle mig bekendt også være
dækket ind i .dk.

>Jeg har jo fået så mange information om mænge, størrelse osv..

aha... jeg troede det ville gå på at det var abet at reloade een gang
i timen.

Men for at komme tilbage til hele trådens udgangspunkt, så forstår jeg
da heller ikke hvorfor gratisdns ikke blev valgt.

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-10-02 12:05

> yep... så lad os blot stoppe her. Ordb er skulle mig bekendt også være
> dækket ind i .dk.

I øvrigt en dejlig tjeneste.. Jeg håber i acceptere at jeg anbefaler brugen
af jer.. :)

> aha... jeg troede det ville gå på at det var abet at reloade een gang
> i timen.

Jeg vil mene det er unødvendigt ligefrem at reloade.. Men du kan jo have
formuleret dig forkert.. ? Andre forhold spiller jo også ind.. tinydns/bind
4/8/9 osv.. menlad det nu bare ligge..

> Men for at komme tilbage til hele trådens udgangspunkt, så forstår jeg
> da heller ikke hvorfor gratisdns ikke blev valgt.

Imho det vigtigste for tråden..

I øvrigt, hvordan er jeres (pil.dk) virtuel host prissat.. På trafik ? (evt.
smid svaret i e-mail)

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 12:57

On Thu, 31 Oct 2002 12:05:04 +0100, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

>I øvrigt en dejlig tjeneste.. Jeg håber i acceptere at jeg anbefaler brugen
>af jer.. :)

enhver brug af servicen er tilsigtet.

>Jeg vil mene det er unødvendigt ligefrem at reloade.. Men du kan jo have
>formuleret dig forkert.. ?

Det har jeg svært v. at tro :)

> Andre forhold spiller jo også ind.. tinydns/bind

valgfrit

>4/8/9

øh?

> osv.. menlad det nu bare ligge..

Forklaringen til høj frekvens af reload og lav ttl skal findes i de
situationer hvor en admin får lukket sin swerver... han skal jo ikke
"lide" længere end højest nødvendigt.

Om det er medvirkende til at ordb endnu ikke har fået eet eneste
sagsanlæg, skal jeg ikke kunne sige... men specielt kamerikanere kan i
fald råbe meget højt hvis et db-opslag viser at de er ude af ordb,
mens en ns-opslag siger det modsatte.

>I øvrigt, hvordan er jeres (pil.dk) virtuel host prissat.. På trafik ? (evt.
>smid svaret i e-mail)

it depends... du mailer blot en kravspec. .)

Fra : Simon Kristensen

Dato : 31-10-02 11:55

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> writes:

> [...]
> 5 domæners normaltrafik... dvs. et unormalt domæne kan sanges tage al
> trafikken og blive en betalingsservice...).

Og for alle Jeres svar er jeg dybt taknemmelig. Jeg sprang på zoneedit
i stedet for gratisDNS da de havde et nemt og billigt interface til at
forwarde post til en given adresse (ikke en postserver). Jeg ved, at
jeg blev tilbudt at få forwardet mail via din maskine, hvis jeg ikke
kunne finde nogen andre, der ville. Jeg blev bare et øjeblik helt
pinlig over de gigantiske attachments, der er folk, der har for vane
at sende mig. Derfor ville jeg nødigt belaste en eller anden venlig
sjæl, men ville hellere belaste nogen, der angiveligt skal leve af
det.

Men det ser pt. ud til, at jeg kommer over til gratisDNS og køber mig
ind på et separat mailhotel....

Tak igen

Simon

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-10-02 12:10

> [...]
> at sende mig. Derfor ville jeg nødigt belaste en eller anden venlig
> sjæl, men ville hellere belaste nogen, der angiveligt skal leve af

Dem vil min mailopsætning nu nok hurtigt afrette.. :D

anyways, mere seriøst... Er din trafik stor på mail og har du behov for at
modtage disse meget store filer via mail, så er en løsning med et mailhotel
nok bedst.

> Men det ser pt. ud til, at jeg kommer over til gratisDNS og køber mig
> ind på et separat mailhotel....

God ide..

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Per Bau

Dato : 31-10-02 18:03

"Simon Kristensen" <spam_me_senseless@simonsays.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kører nogle servere, der er godkendte af DK-Hostmaster. Disse står med
> danske zone-kontakter. Skal jeg registrere mig selv som zonekontakt

Du sender en mail til deres support og angiver hvilke DNS servere du gerne
vil køre på.

/Per

Fra : Anders Larsson

Dato : 31-10-02 22:04

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Simon Kristensen" <spam_me_senseless@simonsays.dk> skrev i en meddelelse

> Du sender en mail til deres support og angiver hvilke DNS servere du gerne
> vil køre på.

Stemmer ... En bekendt havde samme problem som Simon Kristensen.
Hans domæners primære DNS ble sat til NS7.zoneedit.com under oprettelsen ved
ZoneEdit.
Desværre er kun NS1-3 godkendte af DKhostmaster.

En mail til ZoneEdit løste problemet - der var svaret 15min efter mailen
blev sendt i eftermiddags - og hans primære DNS var herefter
NS1.zoneedit.com.

Tilsyneladende har ZoneEdit ikke været opmærksom på at DK-hostmaster kræver
DNS serverne er godkendt.

På trods af dette vil jeg til enhver tid forsvare brugen af ZoneEdit fremfor
GratisDns, da ZoneEdit tilbyder at køre mailbackup m.v. - hvilket normalt er
en hel del dyrere end de ca. 10$ de tager.

Jeg synes det er fint Peter Larsen kører GratisDNS - det er bare en skam de
andre faciliteter mangler (og gerne som tilkøb)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Niels Callesøe

Dato : 01-11-02 08:49

Anders Larsson wrote:

> [...]
> ZoneEdit fremfor GratisDns, da ZoneEdit tilbyder at køre
> mailbackup m.v. - hvilket normalt er en hel del dyrere end de ca.

Svjks på ZoneEdits interface-screenshots er det mere begrænset hvad man
kan lave end det er på GratisDNS (hos Peter kan man også lave txt-
records[0]). Endvidere har man host GratisDNS 4 nameservere til at
svare for domænet, hos zoneedit kun 2 (med mindre man vil betale for
flere). Alt i alt er løsningerne dog næsten ens, i alt væsentligt. Jeg
har kun selv brugt GratisDNS og er fuldt ud tilfreds, så jeg skifter
ikke[1].

[0]: Til gengæld tilføjer GratisDNS per default localhost.eksempel.dk
IN A 127.0.0.1 hvilker jeg endnu ikke har forstået
[1]: Og så er det jo en dansk service.. hvorfor vælge noget i USA, når
man kan få noget på Samsø? ;)

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-11-02 11:40

> [0]: Til gengæld tilføjer GratisDNS per default localhost.eksempel.dk
> IN A 127.0.0.1 hvilker jeg endnu ikke har forstået

Historiske årsager.. Det anses for at være god karma..

> [1]: Og så er det jo en dansk service.. hvorfor vælge noget i USA, når
> man kan få noget på Samsø? ;)

Nemlig.. :D

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-11-02 19:06

>Historiske årsager.. Det anses for at være god karma..

Jeg laver også sådan én mine i zoner.

Den betyder nok ikke noget som helst, medmindre man har maskiner
i domænet som ikke kan finde localhost via fx /etc/hosts (og dem
er der jo ikke så mange af nu til dags), men den er fx med i
(vistnok) alle eksemplerne i DNS & BIND, og skader i hvert fald
ikke.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-11-02 19:14

Jesper Dybdal <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:

>Jeg laver også sådan én mine i zoner.

s/mine i/i mine/

Jeg er ikke terrorist - det er ikke miner jeg laver...

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Niels Callesøe

Dato : 04-11-02 08:29

Jesper Dybdal wrote:

> Jeg er ikke terrorist - det er ikke miner jeg laver...

Logic bombs, måske..?

--
Niels Callesøe - nørd light

Nu med politisk ladet signatur.
--> http://www.digitalforbruger.dk

Fra : John Hinge

Dato : 04-11-02 12:32

On 04 nov 2002 Niels Callesøe was heard to say:

> Logic bombs, måske..?

obskur filmreference :
"Bring in the Logic Probe"

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs