Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portræt objektiv?
Fra : Poul Carstens

Dato : 31-10-02 10:41

Hej,
Jeg vil gerne have et objektiv som er godt til portrætter.
Har ladet mig fortælle at 105mm skulle være godt, hvad synes I?
Vil jeg få mere ud af at købe en 50-105 som vel er mere alsidig?
Gør jeg dumt i at købe et AF objektiv, når jeg mest vil bruge det manulet?

Håber I kan hjælpe

På forhånd tak
/poul

Fra : Amund Johansen

Dato : 31-10-02 10:52

"Poul Carstens" <bomb@city.dk> wrote in

> [...]
> Vil jeg få mere ud af at købe en 50-105 som vel er mere alsidig?
> Gør jeg dumt i at købe et AF objektiv, når jeg mest vil bruge det

   Hei,
en 105mm til klassiske portrett (ansikt) "kan" du ikke bomme med !
En fordel med fast brennvidde fremfor zoom er at du får bedre lysstyrke slik
at du får mer uskarp bakgrunn. Det er ikke dumt å kjøpe AF-objektiv selv om
du skal bruke det manuelt, men hvis du kan få tak i et brukt MF-objektiv vil
det sikkert være billigere. Men, med et AF-objektiv har du begge mulighetene
til senere ...

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 31-10-02 13:59

"Poul Carstens" <bomb@city.dk> wrote in message
> [...]
> Vil jeg få mere ud af at købe en 50-105 som vel er mere alsidig?
> Gør jeg dumt i at købe et AF objektiv, når jeg mest vil bruge det manulet?

Hej Poul

Jeg havde på et tidspunkt Nikons AF 85/1,8 - den tegnede dødskarpt og lavede
en fantastisk blurede baggrund på fuld blændeåbning. På blænde 8 tegner den
kanonskarpt og meget kontrastrigt - mere kontrast end ved fuld blænde.

Solgte den, da jeg købte mig en 80-200/2,8 AFS som laver superbrilliante
farver, skarpe billeder og superb kontrast - men jeg savner nu letheden og
den ekstra blænde på min gamle 85/1,8. Du vil helt klart kunne få et mere
alsidigt objektiv hvis du vælger en zoom - men du skal altså højt op i pris
for at finde noget der kan matche faste objektiver - og skal det være
verdens skarpeste - så skal du blive blandt de faste brændvidder.

85mm synes jeg er perfekt til hovedportrætter - og en 50mm/f1,8 ved
fuld-portrætter - og så en 28mm eller 35mm til gruppebilleder. Nikons 85/1,8
AF sælges på brugtmarkedet til ca. 1800 kr. - sørg for at få modlysblænde
med for den kan ikke rigtig undværes.

Amunds råd omkring 105mm er jeg også helt enig i - men så skal du helst
blive blandt dem med manuel fokus - 105/1,8 er bedst efterfulgt af 2,5 og
2,8 versionerne.

Der findes iøvrigt en Nikon AF-D105/2 DC med indbygget uskarphedskontrol
(DC) som efter sigende er fantastisk skarpt og perfekt til portrættering -
kunne godt tænke mig at høre om nogen har prøvet den i praksis ? Laves
iøvrigt også i en 135/2 udgave. De koster selvsagt kassen - på den forkerte
side af 10 tkr.

Held og lykke i din søgen - du kan iøvrigt se et eksempel på et billede
taget med 85mm´eren - rent skannings- og farvemæssigt er det langtfra
optimalt, men du kan da om ikke andet bedømme skarpheden:
http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18643

Og et mere hvor du kan se resultater på fuld blænde og se den blurrede
baggrund (meget bedre scanning):
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=13729

Mvh Kim

Fra : Alex Wallin

Dato : 01-11-02 00:14

Jeg brugte et Nikkor 85 mm til portrætter samt reportage, det var et lækkert
objektiv. Brændvidden er perfekt, og virker naturlig uden at "komprimere"
billedet for meget.

Med venlig hilsen
Alex Wallin
www.skriverstuen.dk

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 01-11-02 17:05

"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> skrev i en

> Jeg havde på et tidspunkt Nikons AF 85/1,8

Det er mit yndlings objektiv - som jeg kun nødigt skifter! Kan kun
anbefales.... og ikke specielt dyrt (ifht. resten af Nikons ting)! Som jeg
husker det, skulle 90/2,8 fra Tamron (og sikkert OEM'et af flere også
være rigtigt godt... Og noget billigere end en 105!

Mvh.
Anders

Fra : max

Dato : 03-11-02 09:35

> [...]
> Vil jeg få mere ud af at købe en 50-105 som vel er mere alsidig?
> Gør jeg dumt i at købe et AF objektiv, når jeg mest vil bruge det manulet?

Hej Poul,
måske er det værd at overveje en 105 micro med AF.. Den vil
du også kunne bruge når du skifter til digital - desuden vil du
måske opdage at AF er brugbart ind imellem..
Zoom er altid et kompromis med lysstyrke, kontrast, skarphed,
vægt og meget mere..

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 03-11-02 16:18

"max" <maxartz@hotmail.com> wrote in message
> Hej Poul,
> måske er det værd at overveje en 105 micro med AF.. Den vil
> du også kunne bruge når du skifter til digital - desuden vil du
> måske opdage at AF er brugbart ind imellem..
SNIP

Ja, jeg ville nu ikke anbefale den version af Nikon AF micro 105/2,8 som pt
er på markedet hvis man indkøber mhp. portrætfotografering - for den
nuværende version tegner ikke specielt skarpt på afstande - på det punkt er
Nikon altså gået lidt tilbage (med netop det objektiv) - i tidernes morgen
var makro-objektiver primært skarpttegnende ved brug til makro optagelser -
men det har ellers langsomt udviklet sig, således at makro-objektiver tegner
ligeså godt på afstande - men den nye micro 105/2,8 fra Nikon er desværre
ikke en af dem. Den er altså bedst til makrobilleder.

Dermed ikke sagt at den er decideret uskarp på afstande - nej da - men hvis
man ønsker optimal skarphed ville jeg holde mig til en alm. 105/2,5 eller
85/1,8 som jo ovenikøbet også er billigere end en AF micro 105/2,8.

Mvh Kim

Fra : max

Dato : 04-11-02 19:51

> [...]
> man ønsker optimal skarphed ville jeg holde mig til en alm. 105/2,5 eller
> 85/1,8 som jo ovenikøbet også er billigere end en AF micro 105/2,8.

Hello Kim - Hvordan kan det være vi alle sammen går
ud fra at manden bruger Nikon...?
Anyway - jeg har ikke testet 105ern, men det er da
lousy hvis den er så dårlig som du siger.. Macro er jo
ellers en go' ting at ta med i en moderat tele.. Hva med
60ern er den osse "uskarp"..??
max

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 04-11-02 22:35

> [...]
> lousy hvis den er så dårlig som du siger.. Macro er jo
> ellers en go' ting at ta med i en moderat tele.. Hva med

Hej Max

Selvfølgelig bruger manden Nikon Spøg tilside - jeg så han i
dk.marked.privat.foto søger en 105 til Nikon - så det...

Bortset fra det mener jeg nu ikke at 105´eren er decideret uskarp - den er
blot ikke ligeså skarp på distancerne som de lidt tidligere modeller er
(ikke at forveksle med de gamle modeller).

Rørslett har iøvrigt nogle glimrende tests - omend subjektive, så synes jeg
ofte han slår hovedet på sømmet i sine analyser - selvom der da findes
(mindst en) fejl på hans side (omkring Nikon 80-200/2,8 AFS - but
nevermind).

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Jeg har kun hørt positivt om 60 mm AF micro - men har ikke undersøgt noget
specielt om den da jeg ikke synes den er ligeså interessant - i rigtig makro
skal man enddog meget tæt på motivet - og det gør det hele noget besværligt.
Og som klassisk portræt objektiv er den jo af lidt kort brændvidde - så kan
man ligeså spare nogle tusinde mod at få 10mm mindre og hele 2 blænder
større - en AF 50/1,8 - den er skarp - men ikke just klassisk som
portræt-objektiv.

Men prøv endelig selv 105´eren af - det kunne være du var tilfreds - der
findes jo (desværre) gode og dårlige eksemplarer af selv Nikons objektiver -
og hvis de der har prøvet det har haft fat i ringe eksemplarer og du får fat
i et godt eksemplar - tjae.... så er alt jo godt for dig

Mvh Kim