Skjul linjer
Fra : foxdk

Dato : 31-10-02 10:19

Hejsa alle sammen

Jeg sider med en del blokke på mange tegning hvor maskiner ligger foran
nogle andre maskiner. Jeg bruger refedit til at sletter de linjer der
ligger bag ved men hvis man kunne få samme funktion som der fx. findes i
Adobe Photoshop hvor man siger hvilke lag der skal ligge øverst og
nederst AutoCAD har funktion den hedder wipeout men den kan håndtere
polyline men 50% af mine tegninger er blokke :(

/fox

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 31-10-02 11:21

Hi

"foxdk" <foxdk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nederst AutoCAD har funktion den hedder wipeout men den kan håndtere
> polyline men 50% af mine tegninger er blokke :(

Det er muligt at tegningen er for kompliceret til den løsning jeg vil foreslå,
eller at programeringen vil være for uoverskuelig , men jeg vil forklare ;
På et tidspunkt , jeg mener der var op til AutoCAD ver 11 . kunne man ikke
explode blocks med forskellig XYZ værdi. Hvis man explodede en block der var
strukket længere på X aksen ------ f.eks. en båd der var blevet forlænget ved at
skalere uens når den blev sat ind i tegningen, ----- så blev resultatet en
exploded block i det oprindelige XYZ skala forhold . Lidt af et problem når man
designede både som jeg gjorde da.
Men i AutoLisp ligger løsningen faktisk lige for, idet en af kode grupperne i
entity definitionen når man henter denne via "Entget" , viser faktisk det skala
forhold som alle følgende dele af blocken skal udregnes til internt så dette kan
blive vist på skærmen.
Derved kunne jeg skrive en applikation, der matematisk og med mapcar og apply
nemt kunne danne _nye_ entities i det XYZ skala forhold jeg havde udregnet for
et nyt design af en båd og jeg kunne altsp med ver. 13 f.eks. med min egen
Explode rutine få exploded alle ellers u-explode bare blocks , så jeg kunne
bruge CAD programmet til det det er bedst til, nemlig arbejdstegninger til at
udføre det der var tegnet.
Som du kan tænke dig var det en stor svaghed ved AutoCAD dengang, at man
simpelthen ikke kunne explode en block , der var indsat med ulige XYZ skala, og
især fordi "tingen" jo var på skærmen, men faktisk ikke kunne bruges til noget,
npr blocken ikke kunne explodes.
Men somsagt er der altså mulighed for at lade en applikation "kigge" på dine
blocks og ud fra block skala informationerne danne helt nye entities som altså
ikke er lukket inde i en block ------- et lidt andet koncept end explode, idet
men med entmake kan videre føre de oplysninger der er bundet til en block, til
de nye entities.

Det er mit bedste forslag, hvis du ikke kan bruge explode, som trods alt er
blevet bedre med årene.

P.C.
Nice talking to you.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/images/2117.jpg