Knallert
Fra : Thor

Dato : 30-10-02 22:55

Ved ikke om det høre hjemme her, men her kommer mit spørsmål.

Er det lovligt at køre på en knallert hvor baglygten kun er en alm.
cykellygte?

MVH Thor

Fra : Claus MC

Dato : 30-10-02 23:54

"Thor" <dusnton@nospa.dk> skrev i en meddelelse
> Er det lovligt at køre på en knallert hvor baglygten kun er en alm.
> cykellygte?

Ja, hvis lygten opfylder de krav der stilles i udstyrsbekendtgørelsen.

/Claus

Fra : thor

Dato : 31-10-02 15:00

> Ja, hvis lygten opfylder de krav der stilles i udstyrsbekendtgørelsen.

Det er da bare at den skal kunne ses fra 150m eller hvor meget er det nu
lige det er.

Men man må vel godt sætte den på knallerten, hvis den bare opfylder de alm.
krav til cykel, eller er der forskel på hvordan knallert baglygter, og
cykel forlygter lyser.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-10-02 23:08

"thor" <thor@nospan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
alm.
> krav til cykel, eller er der forskel på hvordan knallert baglygter, og

Der er forskellige krav til lys på cykel og knallert. Retsinfo er p.t. nede,
og da jeg ikke lige kan huske det uden ad, skal jeg undlade at gætte.
Men der er væsentligt større krav til lys på knallert end på en cykel.

Kurt

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-11-02 17:25

> Der er forskellige krav til lys på cykel og knallert. Retsinfo er p.t.
nede,

Når retsinfo kommer op er det vigtigtste at tjecke hvorvidt lygterne på
en knallert skal være godkendte som det er tilfældet for lygter på
biler, motorcykler og andre motorkøretøjer eller der kun er krav til
deres synlighed som for cykellygter.

/A

Fra : Thor

Dato : 01-11-02 18:40

> [...]
> en knallert skal være godkendte som det er tilfældet for lygter på
> biler, motorcykler og andre motorkøretøjer eller der kun er krav til

ØV så kommer jeg sku ikke til at køre lovligt lige nu(heldigt jeg bor på en
lille vej, ude på landet :), men tak for svarende

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-11-02 14:28

> ØV så kommer jeg sku ikke til at køre lovligt lige nu(heldigt jeg bor
på en
> lille vej, ude på landet :), men tak for svarende

Men det er vel en af de ting man kan forsøge at snakke sig fra
Hellere end cykel baglygte end intet lys ...

Men i bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr står.

§ 32. En ikke registreringspligtig knallert skal være forsynet med
lygter og refleksanordninger efter følgende regler:

a.. 1) En fremadrettet, hvid eller gullig nærlyslygte, der uden at
blænde kan oplyse vejen mindst 30 m foran knallerten.
b.. 2) En bagudrettet, rød baglygte, der er tydeligt synlig i mindst
300 meters afstand uden at blænde.
c.. 3) En bagudrettet, rød refleksanordning, der er E- eller e-mærket
eller godkendt af Justitsministeriet (JRU-mærket), og som ikke er
trekantet.
Så baglygten skal (tilsnyneladende) ikke være godkendt (men det skal
refleksen)

/A

Fra : Ove Kristensen

Dato : 01-11-02 00:14

"thor" <thor@nospan.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
eller er der forskel på hvordan knallert baglygter, og
> cykel forlygter lyser.

Ja, selvfølgelig er der det, knallert baglygter lyser rødt bagud, og cykel
forlygter lyser hvidt lys fremad ))))))))))))))))))

Mvh
Ove.

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-11-02 00:16

thor skrev:

> Men man må vel godt sætte den på knallerten, hvis den bare opfylder de
alm.
> krav til cykel, eller er der forskel på hvordan knallert baglygter, og
> cykel forlygter lyser.

En knallert skal være forsynet med en nærlyslygte, der kan oplyse vejen
mindst 30 m foran knallerten. Det er vist de færreste cykellygter, som kan
klare det.

Baglygten skal være synlig i mindst 300 meters afstand.

--
Reino

Fra : Mikkel E. Thune

Dato : 02-11-02 16:52

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in message
> -snip-
> Baglygten skal være synlig i mindst 300 meters afstand.

og så er der vist også noget med noget bremselys ik'? (og det er vist de
færreste cykkellygter der kan klare den)

Mvh Mikkel.

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-11-02 17:26

Mikkel E. Thune skrev:

> og så er der vist også noget med noget bremselys ik'? (og det er vist de
> færreste cykkellygter der kan klare den)

En knallert *skal* ikke have bremselys, men den *kan* have.

--
Reino