Forståelsen på ordet "Hæleri"
Fra : CHAPY/ Kasper Peders~

Dato : 30-10-02 22:39

Hej Experter

Jeg er netop kommet ind i et problem, dda jeg havde lovet en kammerat at
tage et kigge på hans scooter, som jeg godt vidste var stjålet. Han stiller
den hjem til mig, og da jeg senere på dagen kommer hjem, tager jeg en tur
for at checke fejlene og i samme øjeblik kommer den rigtige ejer mirakuløst
ud af luften. Det ender så med at vi har politier her og en mase ballade.
Jeg henviser selvfølgelig til min kammerat, men jeg indrømmer også at jeg
godt vidste den var stjålet.
Nu kommer spørgsmålet så, for betjenten som står for min sag har sigtet mig
for hæleri.
Min forståelse på hæleri er Køb og salg af stjålne enheder, eller er det
bare mig der er helt misforstået?

Hvor står jeg i min sag?

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-10-02 22:54

Scripsit "CHAPY/ Kasper Pedersen" <chapy@mail.dk>

[snip: Kasper har været i besiddelse af en stjålen scooter for at
reparere den og er nu sigtet for hæleri].

> Hvor står jeg i min sag?

Så vidt jeg kan se har du hovedsageligt et bevisproblem. HVIS sagen
forholder sig som du beskriver, er det nok svært at presse sagen ind
under hæleriparagraffen. Men du kan se frem til at blive nødt til at
overbevise en dommer om at din forklaring er mere sandsynlig end den
umiddelbart mere nærliggende antagelse at du har købt (eller fået
foræret) tyvkosterne af tyven. Og så *er* det hæleri.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : CHAPY/ Kasper Peders~

Dato : 31-10-02 05:31

De kender godt fyren som har købt scooteren, så de ved godt det ikke er min.

Fra : HT

Dato : 31-10-02 06:58

> [...]
> umiddelbart mere nærliggende antagelse at du har købt (eller fået
> foræret) tyvkosterne af tyven. Og så *er* det hæleri.
Det er da ikke ham der skal bevise at han er ukyldig???

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-02 08:03

In article <3dc0c5db$0$34828$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, HT wrote:
> Det er da ikke ham der skal bevise at han er ukyldig???

Næh, men enten må han have stjålet knallerten, ellers må
han have købt den. Der er rigeligt med indicier til at
få ham dømt for ihvertfald en af tingene.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-10-02 08:16

"HT" <homolama@hotmail.com> skrev Thu, 31 Oct 2002 06:58:12 +0100

>Det er da ikke ham der skal bevise at han er ukyldig???

I følge hans egen forklaring har han både opbevaret og brugt en knallert
han godt vidste var stjålen - og han bliver taget på fersk gerning så at
sige. Dermed er hæleriet jo allerede bevist.

Det er så op til ham, om han kan bevise det modsatte. Eller i det
mindste fremføre nogle formildende omstændigheder.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : CHAPY/ Kasper Peders~

Dato : 02-11-02 12:18

Jeg fik nedenstående mail fra en "Charlotte Høygaard"

Ok se straffelovens § 290 stk. 1 som drejer sig om hæleri - det er her også
strafbart at opbevare eller transportere eller på an ligenden måde at have
med en ting at gøre som stammer fra en strafbar lovovertrædelse. Du ER
skyldig i hæleri og det koster en betinget dom uden strafffastsættelse at
gøre det du har gjort. Det afgørende er her at du godt vidste at knalælerten
var stjålet og defor falder hammeren. Hvis du er under 18 år får du dog en
mildere sanktion - nemlig en såkaldt ungdomskontrakt.

MMH

Nogen der så kan forklare míg hvad denne undgomskontrakt betyder?

Fra : Peter G C

Dato : 02-11-02 16:50

CHAPY/ Kasper Pedersen skrev i

> Jeg fik nedenstående mail fra en "Charlotte Høygaard"

Lidt ærgeligt, at hun ikke vil svare direkte i dette forum....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Møller

Dato : 04-11-02 17:41

> Jeg fik nedenstående mail fra en "Charlotte Høygaard"
>
> Lidt ærgeligt, at hun ikke vil svare direkte i dette forum....
>
> /Peter

undskylder det var en fejl - en ungdomskonkrakt betyder at
socialforvaltningen fastsætter nogen krav til dig som du skal overholde fx
færdiggøre din skolegang, aflægge urinprøve, osv og hvis du overholder disse
krav slipper du med et tiltalefrafald dvs. at du ikke skal i fængsel eller
får en "almindelig" dom.

En betingelse er endvidere at du kan erkende dig skyldig i det påsigtede
forhold.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-11-02 17:16

On Wed, 30 Oct 2002 22:38:30 +0100, "CHAPY/ Kasper Pedersen"
<chapy@mail.dk> wrote:

> [...]
>for hæleri.
>Min forståelse på hæleri er Køb og salg af stjålne enheder, eller er det

Få dig en forsvarer (advokat)! Du bør under ingen omstændigheder
basere dine beslutninger i en straffesag på, hvad du får af råd her i
gruppen.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.