Hvilken ekstern FireWire disk skal man væl~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-10-02 21:19

Jeg skal bruge en ekstern FireWire disk til back-up. Hvad er vigtigt ?

- hastighed

- intern/ekstern strømforsyning

- mulighed for at skifte disken

- mærke

- lodret/vandret placering

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-02 22:27

In article <1fkvxrp.ihlvzhshlt2wN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> Jeg skal bruge en ekstern FireWire disk til back-up. Hvad er vigtigt ?

> [...]

Jeg har lige købt et ADS Firewire drive kit hos ProConsult
i odense,m kr. 1058 inkl. forsendelse og efterkrav.
Har ekstern strømforsyning, som er ca. samme størrelse som
den til iBook + en alm. transitorradioledning.

Kassen er stor, da hen har plads til DVD / CD brænder, så
den er ikke beregnet til at tage med under armen, men den har
fleksibiliteten.

Jeg kan smide en vilkårlig IDE disk i den.

Strømforsyning / mulighed for at skifte disken er af betydning
hvis du skal have den med dig.

Hastighed er vigtigt hvis du bruger den eksempelvis som
hoveddisk til mange ting, som jeg vil gøre med min.

Mærke/placering mener jeg er hip som hap. Du skal dog være
opmærksom på, at du ikke bør ændre orientering på din harrdisk
uden at omformatere den.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-10-02 22:36

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> 1058 inkl. forsendelse og efterkrav. Har ekstern strømforsyning, som er
> ca. samme størrelse som den til iBook + en alm. transitorradioledning.

Lyder interessant.

> Kassen er stor, da hen har plads til DVD / CD brænder, så den er ikke
> beregnet til at tage med under armen, men den har fleksibiliteten.

Den skal bare stå på en hylde.

> Jeg kan smide en vilkårlig IDE disk i den.

Så sådan en Seagate Barracuda IV (den lydløse) er lige til at sætte i ?

> Strømforsyning / mulighed for at skifte disken er af betydning hvis du
> skal have den med dig.
>
> Hastighed er vigtigt hvis du bruger den eksempelvis som hoveddisk til
> mange ting, som jeg vil gøre med min.

Den skal blot bruges til back-up.

> Mærke/placering mener jeg er hip som hap. Du skal dog være opmærksom på,
> at du ikke bør ændre orientering på din harrdisk uden at omformatere den.

OK, det vidste jeg ikke. Jeg så blot at man kan få både lodrette samt
vandrette kabinetter.

-- Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-02 23:57

In article <1fkw1by.1its5cmg4a1dhN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Så sådan en Seagate Barracuda IV (den lydløse) er lige til at sætte i ?

Hvis det er dig meget magtpåliggende at finde ud af det, så kan jeg godt
prøve at smide min disk fra min PC i, men det burde virke.

> OK, det vidste jeg ikke. Jeg så blot at man kan få både lodrette samt
> vandrette kabinetter.

Det er bare erfaring, ikke noget fabrikanterne siger. Min erfaring
er, at man normalt bør lade disken køre i en halv time først i
den endelige position, så den er varm, og så formatere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-02 05:55

Hej Jesper

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Jeg skal bruge en ekstern FireWire disk til back-up. Hvad er vigtigt ?
>
> - hastighed

Hvis det kun er til backup, er en 5400rpm disk ganske udmærket, - men
hvis det samtidig er til en rigtig 'arbejdsdisk', så bør du vælge en
7200rpm udgave.

> - intern/ekstern strømforsyning

Ekstern giver mindst varmeudvikling i kabinettet, - internt fylder
mindst.

Hvis du vælger en løsning med et kabinetkit, hvor du selv monterer
disk(e) i, så bør du vælge en med intern strømforsyning, - især, hvis der
skal være plads til flere diske.

> - mulighed for at skifte disken

Det er en god idé. Vælg et kabinet, hvor der er plads til mindst 2 3ller
3 diske, så kan du altid udbygge dit system. Vælg et ATA/EIDE baseret
monteringssystem. Det gør diskene billigere.

> - mærke

Maxtor/Quantum, Seagate, Fujitsu, og _måske_ også de nyeste WD diske, -
dem har jeg dog ikke så store erfaringer med endnu, men de får rimelig
gode anmeldelser.

HOLD DIG langt væk fra IBM GXP60, 75 og 120 series og DTLA3070xx. Jeg har
lige været hos en kunde, der mistede forbindelsen til en DTLA307045A med
ca. 60gb særdeles vigtige data! - Det har kostet ham godt 10.000kr. hos
IBIS for at få reddet det meste. Læsearmen var defekt. Og i
dk.marked.privat.edb.drev er der adskillige 'ombytningsdiske' i både
GXP60, 75, 120 og DTLA3070xx til salg for 3-400kr. for typisk 40-60gb!.

> - lodret/vandret placering

Hvis du vælger lodret placering, ville jeg vælge diske med normale
kuglelejer i motorspindlen, da de er placeringsuafhængige, - men de er
til gengæld ca. 75-100% dyrere end fx. en 80gb Barracuda IV. De eneste
jeg har kendskab til pt er en enkelt Maxtor 740 series og så et par
Seagate Chetah 10k diske i ATA133 og SCSI N, W og UW.

mvh. Erik Richard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-02 07:52

In article <3DC0B75F.4043CD27@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
>
> Hvis du vælger en løsning med et kabinetkit, hvor du selv monterer
> disk(e) i, så bør du vælge en med intern strømforsyning, - især, hvis der

Specielt ved flere diske skal man være opmærksom på, at strømforsyningen
så skal være større, der er mere varme = mere støj.

> Det er en god idé. Vælg et kabinet, hvor der er plads til mindst 2 3ller
> 3 diske, så kan du altid udbygge dit system. Vælg et ATA/EIDE baseret
> monteringssystem. Det gør diskene billigere.

Det kit jeg købte har plads til en 5.25" enhed, eksempelvis et
CD-ROM drev, det er det største jeg ville vælge, og rigeligt
stort allerede til at transportere.

> [...]
> dk.marked.privat.edb.drev er der adskillige 'ombytningsdiske' i både
> GXP60, 75, 120 og DTLA3070xx til salg for 3-400kr. for typisk 40-60gb!.

Ikk helt enig. Fik 3 stk 75GXP fra samme serie på arbejde. De
døde alle indenfor ca 45 dage.

Har selv en 75GXP fra July 2001 som kører godt. Men den er lavet
i Thailand, og ikke østeuropa som dem jeg havde problemer med
(Ungarn ?) den har kørt næsten i døgndrift.

Så det kommer an på hvad for en batch du får. De andre kan også
have problemer. I det mindste er IBM gode til at håndtere de
3 års garanti.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-02 15:35

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Specielt ved flere diske skal man være opmærksom på, at strømforsyningen
> så skal være større, der er mere varme = mere støj.

Selvfølgelig, - jeg går ud fra, at et kabinet med pladws til flere også har en
strømforsyning, der er dimensioneret til at håndtere flere diske.

> Ikk helt enig. Fik 3 stk 75GXP fra samme serie på arbejde. De
> døde alle indenfor ca 45 dage.

Hm... endnu et eksempel til de efterhånden mange...

> Har selv en 75GXP fra July 2001 som kører godt. Men den er lavet
> i Thailand, og ikke østeuropa som dem jeg havde problemer med
> (Ungarn ?) den har kørt næsten i døgndrift.

Ja, de produceres bl.a. i Ungarn. Men det kan så godt undre mig noget, at der er
så mange fejl på dem, da de svjv. er lavet på Tungsram fabrikkerne, som ellers
har ry for at lave noget rigtig godt kram. Den DTLA, jeg var ude hos i sidste
uge, var også lavet på Tungsram...

> Så det kommer an på hvad for en batch du får. De andre kan også
> have problemer. I det mindste er IBM gode til at håndtere de
> 3 års garanti.

Hm, ikke nødvendigvis. Der er også eksempler på, at både 60, 75 og 120 i GXP og
tilsvarende DTLA bare kører og kører uden problemer, - men man kan aldrig være
sikker. - Det er dét, jeg synes er det lidt skræmmende... holder den - holder den
ikke? - For bare 5-6 år siden var IBMs diske jo regnet blandt de mest stabile.

Men du har ret i, at der ingen problemer er med at få byttet defekte diske fra
IBMs side, - men hvad hjællper det, når så de nye måske går igen efter nogle
ugers brug...

mvh. Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 31-10-02 11:01

Jeg har lige været i gennem de samme overvejelser. Det endte på en dansk
googie sandwich af følgende årsager:

- Den er hurtig (oxford-chipset, mulighed for at monterer standard
IDE-diske efter eget valg)
- Den er lydløs. Der er ingen blæser i kabinettet, og det er vigtigt for
mig, da den skal bruges hver dag.
- Den er rimelig transportabel. Faktisk er det en af de mindste
3.5"-kasser jeg har set. Den vejer dog en del, fordi den af kølehensyn er
lavet af aluminium.
- Den ser godt ud

Mine alternativer var et pocket-drive fra Lacie eller en anden
3,5"-løsning. LaCies pocketdrives er rigtig fede, men de er ikke så
hurtige som 3,5"-diske og prisen pr gigabyte er noget højere, hvis man
skal bruge en stor disk. De fleste andre 3,5"-kasser var enten store,
grimme, støjende eller plastikagtige - eller det hele på én gang.

En fordel (eller bagdel) ved sandwich'en er, at den har ekstern
strømforsyning. Jeg har købt en ekstra, så jeg ikke skal slæbe den frem &
tilbage mellem hjemmest arne og jobbet. Fordi den skal levere 2,5 a er den
ret dyr - cirka 400.

Ben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-02 18:40

In article <fc.0073fb6b049d41103b9aca001c8f5892.49d5b44@net.dialog.dk>, Ben Knudsen wrote:
> Jeg har lige været i gennem de samme overvejelser. Det endte på en dansk
> googie sandwich ...

Hvad koster en sådan ?

Fra : Sebastian Løck

Dato : 01-11-02 10:56

du kan købe den direkte hos
http://www.googiestore.dk/shop/

mojn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-02 19:35

In article <ad9385a.0211010155.19c3bfde@posting.google.com>, Sebastian Løck wrote:

> du kan købe den direkte hos
> http://www.googiestore.dk/shop/

Kabinettet er 400 kr = 40% dyrere end det jeg købte. Så de er
ihvertfald ikke helt billige.

Jeg er glad for mit ADS Pyro Firewire drive kit.
Og nu har jeg så investeret i MacDrive 5.0 så jeg kan sætte
min disk på min Windows XP maskine (som er den med brænderen,
og som ofte er tændt).

+ Nu kan jeg også læse gamle Mac SCSI medier på den.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 01-11-02 10:34

povlhp@povl-h-pedersens-computer.local writes:
>Hvad koster en sådan ?