Har jeg sukkersyge?
Fra : Helle Nielsen

Dato : 30-10-02 17:35

Hejsa.

Jeg startede med pludselig at få nældefeber uden at ane hvorfor - jeg var
meget opmærksom på HVAD jeg spiste for at finde ud af hvorfor min nældefeber
brød ud. Jeg har nu fundet ud af at hver gang jeg spiser slik - dvs noget
med sukker og/eller farvestoffer bryder min nældefeber gevaldigt ud og den
er 100% sikker hver gang!
Nu sidder jeg så og tænker på om det kan være noget sukkersyge? fordi jeg
sad og læste inde på sundhed.dk at man også kunne opleve stor tørst,
manglende energi, træthed og krampe i læggene og snurren i hænder/foder om
natten. Det er ting jeg kender meget godt til!
Jeg er overvægtig med 30 kg og jeg er 20 år gammel.
Ville det være tosset at forelægge det for min læge? og spørge om det kan
være sukkersyge? min mormor havde i øvrigt sukkersyge.

Hvis man har sukkersyge må man så overhovedet ikke få noget med sukker i?

Hilsen Helle

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-02 18:02

Helle Nielsen wrote:

> [...]
> Ville det være tosset at forelægge det for min læge? og spørge om det kan
> være sukkersyge? min mormor havde i øvrigt sukkersyge.

Spørg roligt lægen. Han kan sandsynligvis meget hurtigt fortælle dig, om
du har sukkersyge eller ej. Du kommer op til ham fastende, hvorefter han
tager en blodprøve i øreflippen. Han kan så aflæse dit blodsukker.
Seancen gentages eventuelt dagen efter, og hvis resultatet ikke er
entydigt, kan han lave en test, hvor han måler igen, efter du har
drukket en sukkeropløsning.

> Hvis man har sukkersyge må man så overhovedet ikke få noget med sukker i?

Ja, men hvis du har sukkersyge, skal du nok først have sukkertallet
under kontrol. Sukkersyge kan dog normalt ikke grovæde sukkerholdigt
slik, men må nøjes med mindre portioner fordelt over dagen - det samme
forøvrigt med mad. Kulhydraterne i for eksempel brød, kartofler og pasta
øger også blodsukkeret, og skal derfor også indtages i mange små
portioner.

Men det er ikke kun sukker og kulhydrater, som sukkersyge skal holde øje
med. Man har en øget risiko for åreforkalkning og skal derfor passe på
med fedtet. Faktisk er man blevet så gode til at kontrollere
sukkertallet via medicin, at en stor del af fokus i behandlingen går på
at kontrollere fedtindtaget.

Det har yderligere en fordel. Fedt forringer nemlig virkningen af den
insulin, der nedbryder blodsukkeret, så med mindre fedtindtag øges
virkningen af insulinen. Det betyder også, at mange overvægtige kan
nøjes med at tabe sig, og de behøver således slet ikke at tage medicin.
Andre - heriblandt undertegnede - kan nøjes med piller, mens man i
værste tilfælde skal sprøjte sig med insulin.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ole

Dato : 30-10-02 18:38

Hej helle her er et link hvor du kan finde en masse om sukkersyge
www.dsgnet.dk og søg på sukkersyge i generel søgning.
Kærlig hilsen
Ole

Fra : Mogens Henckel

Dato : 31-10-02 19:59

Hej Helle

Din læge kan hurtigt finde ud af om du har sukkersyge/diabetes.

Gå evt på www.diabetes.dk her kan du finde svar på mange af dine spørgsmål.

mvh
Mogens Henckel