så tabte vi endnu en ADSL udbyder :-(
Fra : Wizard

Dato : 30-10-02 15:44

Efter at have læst børsens online udgave omkring at Telia sætter deres ADSL
i bero og samtidig at have fuldt med gennem den sidste uges tid i på nettet
m.v. kan man da kun konstatere at endnu en gang har TDC vundet og de
stadigvæk ejer monopolet i Danmark og vil gøre alt for at slå hårdt ned på
alle andre. Jeg fattede med det samme telefonen og ringede til Telia's
kundeservice for at spørger om det kunne være rigtigt at jeg ikke kunne
slippe for dC hvis jeg ville ha' ADSL og her er meldingen fra de stakler der
nu skal prøve at smile sig igennem dagen hos Telia : Alle der bestiller
Telia ADSL inden fredag denne uge kl 24 vil få det leveret og kunder der har
bestilt vil ikke blive berørt af det der nu er sket. Det er bare søgeligt at
telestyrelsen endnu en gang har bevist at de kun ønsker at der skal være en
ADSL udbyder her i Danmark, hvordan var det nu lige med den der telelov???
En ting er sikkert, jeg fik bestilt min Telia forbindelse i en vis fart så
jeg kan slippe udaf klørerne på TDC og deres sygelige monopol.

http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=45772

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-10-02 15:54

"Wizard" <wizar_d10@hotmail.com> writes:

> [...]
> m.v. kan man da kun konstatere at endnu en gang har TDC vundet og de
> stadigvæk ejer monopolet i Danmark og vil gøre alt for at slå hårdt ned på

bla bla bla. Hold dog op med det klynkeri!

Hvem forhindrer nogen i at bygge deres egen infrastruktur? Ingen.

HVem forhindrer nogne i at leje sig ind på TDC's infrastruktur? Ingen.

Telia har ikke formået at opstille en realistisk forretningsplan for
Danmark og nu må de så prøve at begrænse skaderne.

Det evige præk om at det er de andres skyld er ulideligt at høre på.

--
Peter B. Juul, o.-.o There are 10 types of people in the world.
The RockBear. ((^)) Those who understand binary

Fra : TBC

Dato : 30-10-02 15:21

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem forhindrer nogen i at bygge deres egen infrastruktur? Ingen.

Get real ! ...2 paralelle ledningsnet. Hvad mon miljø organisationerne
syntes om det. Dertil kommer at TDC har deres kobber med som arv fra den
gang det var statens ejendom.

> HVem forhindrer nogne i at leje sig ind på TDC's infrastruktur? Ingen.

Ingen, men med de priser TDC får for det, det lader det sig tilsyneladende
ikke gøre at oppebære et bæredygtigt produkt i konkurence med TDC hvis der
ikke skal tabes penge der på.

> Telia har ikke formået at opstille en realistisk forretningsplan for
> Danmark og nu må de så prøve at begrænse skaderne.

Det samme kan så siges om Tiscali, cybercity, orange og stort set hele det
øvrige ADSL markedet ....altså lige med undtagelse af TDC ... I betregtning
af hele kobberproblematikken er det ret påfaldende ikke sandt ??

> Det evige præk om at det er de andres skyld er ulideligt at høre på.

Den evige bræk hvor folk ikke er bare lidt undrende og opmærksomme på
forholdende er ulidelgt at finde sig i (og det har først og fremmest
relevans til ombudsmand og politikere)

TBC

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 30-10-02 16:40

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen, men med de priser TDC får for det, det lader det sig tilsyneladende
> ikke gøre at oppebære et bæredygtigt produkt i konkurence med TDC hvis der
> ikke skal tabes penge der på.

Danmark har nogle af de laveste priser på rå kobber i Europa. Der er nok
nærmere de ekstremt lave slutbrugerpriser der er skyld i selskabernes
manglende rentabilitet. Priser der paradoksalt nok er kommet så langt ned
p.g.a. den store konkurrence på det danske marked.
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 00:56

"Kasper Bøggild" <sep02@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Danmark har nogle af de laveste priser på rå kobber i Europa.

Det er jeg overrasket over at høre, men det er da glædeligt (TDC tjener jo
tilmed penge)

> [...]
> manglende rentabilitet. Priser der paradoksalt nok er kommet så langt ned
> p.g.a. den store konkurrence på det danske marked.

Hvis vi har de laveste priser i Europa, så forstår jeg ganske simpel ikke at
vi har væsentlig dyrere ADSL end så mange andre nære steder, og at pengene
fosser ud af de fleste IPS'eres pengetank. Taber man da på flatrate ADSL
over alt ?

Eksempler:

Svenskerne har ADSL (512/512) til 375 SEK = 307 Kr

Tyskerne har ADSL (768/128) til 19.99 Euro = 148 Kr

Briterne har ADSL (512/512) til £ 28 = 329 Kr

I UK tager 'BT ignite' en subdivision af BT iøvrigt £14.95 (179 kr) om
måneden for leje af kobber til ISP'en. Hvis det oven i købet er dyrere end i
danmark så fatter jeg ikke længere så meget.

TBC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 07:19

On Thu, 31 Oct 2002 00:55:32 +0100, TBC wrote:

> [...]
> ikke at vi har væsentlig dyrere ADSL end så mange andre nære steder,
> og at pengene fosser ud af de fleste IPS'eres pengetank. Taber man da

Tiscali har f.eks. store indtjenings problemer helt generelt, og ikke
kun i Danmark ...

> Eksempler:
>
> Svenskerne har ADSL (512/512) til 375 SEK = 307 Kr

Se mit eksempel på en ADSL i Umeå andet steds i denne tråd.

> [...]
> måneden for leje af kobber til ISP'en. Hvis det oven i købet er dyrere
> end i danmark så fatter jeg ikke længere så meget.

Dvs. BT koster 2148,- kr/år, som du kan se nedenfor koster det
tilsvarende i Danmark 740,- kr/år, og de er lavere ved delt rå kobber.

Prisliste for rå kobber.

<http://www.itst.dk/static/samtrafik/standardaftaler/raakobber/raakobber-bilag3.pdf>

Oprettelse: 500,- kr
Årlig afgift: 740,- kr

Prisliste for delt rå kobber.

<http://www.itst.dk/static/samtrafik/standardaftaler/deltraakobber/deltraakobber-bilag3.pdf>

Oprettelse: 1325,- kr kun kr. 425,- hvis KAP stik forefindes hos kunde
Årlig afgift: 370,- kr

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 13:50

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Se mit eksempel på en ADSL i Umeå andet steds i denne tråd.

Jeg så det godt, det var faktisk derfor at jeg tog svenskerne med som
eksempel for at afbalancere. Der er jo forskel på 300 og 40000 kr.

> Dvs. BT koster 2148,- kr/år, som du kan se nedenfor koster det
> tilsvarende i Danmark 740,- kr/år, og de er lavere ved delt rå kobber.

Så er det netop så meget mere at jeg ikke forstår et det skulle være særligt
slemt herhjemme med pengene fossende ud af næsten alle ISP'eres lomme.
Pengetabet må da være en syndflod i UK ifht en fossende bæk herhjemme. Hvis
man sammenligner betaler de Brittiske ISP'ere 3 x så meget for kobberet som
herhjemme, afligevel er deres ADSL billigere ???? ....Det fatter jeg simpelt
hen ikke, hvad er sammenhængen ?

TBC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 18:25

On Thu, 31 Oct 2002 13:49:55 +0100, TBC wrote:

> [...]
> ISP'ere 3 x så meget for kobberet som herhjemme, afligevel er deres
> ADSL billigere ???? ....Det fatter jeg simpelt hen ikke, hvad er

At problemet måske ikke er prisen på rå kobber ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 19:50

> At problemet måske ikke er prisen på rå kobber ?

Nu var mit spørgsmål nok mest ment til at en eller anden kunne begave mig
med hvad sammenhængen er, fremfor så meget hvad man mener den ikke er.
For der må jo være et problem eftersom INGEN andre end TDC blandt de mindre
eller internationale ISP'ere kan tjene penge på produkter der er dyrere i
dette land end til hvad de kan sælges til andre lande i nærheden.

TBC

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 01-11-02 14:31

It seems TBC wrote:
> [...]
> eller internationale ISP'ere kan tjene penge på produkter der er dyrere i
> dette land end til hvad de kan sælges til andre lande i nærheden.

Jeg stiller mig stadigvæk stærkt tvivlende overfor for påstanden om at TDC
koncernen som helhed har tjent penge på ADSL endnu.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-11-02 16:02

Hej Kasper Mejlgaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg stiller mig stadigvæk stærkt tvivlende overfor for påstanden
> om at TDC koncernen som helhed har tjent penge på ADSL endnu.

Det er du ikke ene om. Og problemet er selvfølgelig, som du (vist)
implicit antyder, gennemsigtigheden. ADSL leveres af skuffe 1, 2 eller
3, centraludtyr muligvis af skuffe 4 og ikke mindst kobberet af den
meget omtalte og kontroversielle skuffe X.

Om skuffe 1 så betaler til skuffe X eller... etc., og hvad der
medregnes i hvilke skufferegnskaber er ret ukendte størrelser (for
bl.a. mig da).

Herudover kommer så betalinger til skuffe X (som naturligvis også har
store udgifter) fra andre leverandører, hvilket indgår i... ét eller
andet TDC-regnskab.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Emil

Dato : 01-11-02 18:30

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in

> [...]
> de mindre eller internationale ISP'ere kan tjene penge på produkter
> der er dyrere i dette land end til hvad de kan sælges til andre lande

Meget relevant spørgsmål. Hvis der er nogen folk med kendskab til branchen
der kan give et svar på dette ville jeg blive glad, for jeg har selv undret
mig over dette.

--
*/Emil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-11-02 10:09

"Emil" <emil@spam.trap> skrev i en meddelelse
> [...]
branchen
> der kan give et svar på dette ville jeg blive glad, for jeg har selv

Hvem siger at de udenlandske udbydere tjener penge?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Emil

Dato : 02-11-02 13:52

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Hvem siger at de udenlandske udbydere tjener penge?

Ingen, men det er da bemærkelsesværdigt at en stor del af de udenlandske
udbydere vælger at sælge de samme produkter som i Danmark til 50-60% af
prisen?

Det lyder fuldstændig absurd at de skulle ha de samme økonomiske forhold
per kunde som ISP'erne i Danmark, men uden problemer kan dumpe priserne så
meget mere.

--
*/Emil

Fra : Christian Erritsø

Dato : 04-11-02 00:38

"Emil" <emil@spam.trap> wrote in message
> [...]
> per kunde som ISP'erne i Danmark, men uden problemer kan dumpe priserne så
<snip>

Uden at være ekspert i den økonomiske del af en ISP-forretning, så skal du i
hver fald først udligne for skatter (moms), derefter skal du kigge på, hvor
stort et område ADSL udbydes i. Jeg har set forbindelser udbudt billigt, men
så er det måske kun den centrale del af en storby der kan få det hos
pågældende udbyder. Jo længere det skal ud, jo mere koster det. Andre
steder - eksempelvis Sverige - har tidligere kørt med statstilskud til
bredbåndsforbindelser.

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Emil

Dato : 04-11-02 12:58

"Christian Erritsø" <cerr@nospam.mail.dk> wrote in

> Uden at være ekspert i den økonomiske del af en ISP-forretning, så
> skal du i hver fald først udligne for skatter (moms), derefter skal du
> kigge på, hvor stort et område ADSL udbydes i.

Jeg er heller ikke ekspert på området og har ingen 'insider' viden om
isp'erne i Europa. Momsen giver formodentligt ~10% ekstra i prisen, men der
er stadigt et godt stykke. Måske er det den øgede befolkningstæthed i andre
lande der gør det muligt, men så burde en isp som telia ikke få problemer
så tidligt da de kun havde nået at placere sig på de store centraler.

> Jeg har set
> forbindelser udbudt billigt, men så er det måske kun den centrale del
> af en storby der kan få det hos pågældende udbyder. Jo længere det
> skal ud, jo mere koster det.

Givetvis. Jeg glæder mig til at nogen finder det rentabelt at udbyde noget
sådant i København

--
*/Emil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-02 13:16

> så burde en isp som telia ikke få problemer
> så tidligt da de kun havde nået at placere sig på de store centraler.

De har jo nok indset at en businessplan hvor man kun er få steder i et
land som DK ikke hænger sammen.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 16:57

Emil skrev:

>Jeg er heller ikke ekspert på området og har ingen 'insider' viden om
>isp'erne i Europa.

Det siger ikke så meget, men jeg har en ven der er flyttet til
England. Han skal give lidt mere for ADSL der hvor han bor, end
man skal i Danmark.

--
Bertel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-10-02 16:38

"TBC" <-sutmin@2night.dk> writes:

> Get real ! ...2 paralelle ledningsnet. Hvad mon miljø organisationerne
> syntes om det.

Det rager mig, hvad hippierne ville sige. Virkeligheden er, at
utallige firmaer har ledninger og fibre fisende på kryds og på tværs i
hele landet - specifikt de steder, hvor de mener at kunne tjene penge
på det.

> Dertil kommer at TDC har deres kobber med som arv fra den
> gang det var statens ejendom.

Tjah. De får så til gengæld kastet nogle krav i hovedet fra
Telestyrelsen om hvad de må tage for at leje kapaciteten ud til
andre. Jeg kan huske engang fra min tid i Tele Danmark, hvor en chef
plirrede med øjnene over, at de nyeste krav faktisk ville betyde, at
man skulle sælge telefontid under kostpris. TDC holdes i stram snor.

> Ingen, men med de priser TDC får for det, det lader det sig tilsyneladende
> ikke gøre at oppebære et bæredygtigt produkt i konkurence med TDC hvis der
> ikke skal tabes penge der på.

Se ovenfor.

> Det samme kan så siges om Tiscali, cybercity, orange og stort set hele det
> øvrige ADSL markedet ....altså lige med undtagelse af TDC ... I betregtning
> af hele kobberproblematikken er det ret påfaldende ikke sandt ??

TDC er det eneste af de ovenstående firmaer, der ikke _enten_ er
forholdsvis lille som teleselskab (cybercity) eller er en dansk gren
af et udenlandsk teleselskab.

TDC er _nødt_ til at holde sig på markedet i Danmark, da det er her de
har deres rede. De andre kan trække sig tilbage, når de ser, at de
ingen penge kan tjene.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 00:34

> [...]
> utallige firmaer har ledninger og fibre fisende på kryds og på tværs i
> hele landet - specifikt de steder, hvor de mener at kunne tjene penge

Deraf vil man vel så konkludere at der ikke er nogle selskaber der mener at
de kan nå en tilfredsstillende lønsomhed, i forbindelse med de store
omkostninger der er forbundet med etablering at et nyt net tilsvarende det
som TDC havde med i kufferten ud til slutbrugeren.

> [...]
> plirrede med øjnene over, at de nyeste krav faktisk ville betyde, at
> man skulle sælge telefontid under kostpris. TDC holdes i stram snor.

Fakta er dog uomtvistlige: TDC er svjv de eneste der tjener penge på ADSL
for tiden.

> Se ovenfor.

Alle andre end TDC fremfører agumenter i stil med Telia: at det er "på grund
at de regulative restriktioner." Mig bekendt er det TDC der i praksis
regulerer tilgangen til kobber, og for den sags skyld deres egne priser på
ADSL som resten af markedet også må tage relation til.

> TDC er det eneste af de ovenstående firmaer, der ikke _enten_ er
> forholdsvis lille som teleselskab (cybercity) eller er en dansk gren
> af et udenlandsk teleselskab.

Jeg tror ikke jeg forstår ovenstående argument. Kan man ikke tjene penge
fordi man er et mindre selskab eller fordi man er en gren af en
international koncern ?

> TDC er _nødt_ til at holde sig på markedet i Danmark, da det er her de
> har deres rede. De andre kan trække sig tilbage, når de ser, at de
> ingen penge kan tjene.

Jeg tror stadig ikke jeg forstår dit argument i denne forbindelse. Hvad har
det med den oprindelige problematik at gøre ?

TBC

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-02 10:52

"TBC" <-sutmin@2night.dk> writes:

> [...]
> omkostninger der er forbundet med etablering at et nyt net tilsvarende det
> som TDC havde med i kufferten ud til slutbrugeren.

Præcis.

Og hvorfor mon? I høj grad fordi danske brugere skaber sig hysterisk
hver gang nogen tillader sig at antyde, at det koster penge at benytte
internettet.

Firmaer med eget net sælger generelt til erhvervsvirksomheder med
store trafikbehov (og til Forskningsnettet)

> Fakta er dog uomtvistlige: TDC er svjv de eneste der tjener penge på ADSL
> for tiden.

Godt for dem. Og godt for os. Ville der mon være ADSL-opkoblinger til
rådighed overhovedet om et år, hvis det ikke var muligt at tjene penge
på det? Næppe.

> [...]
> regulerer tilgangen til kobber, og for den sags skyld deres egne priser på
> ADSL som resten af markedet også må tage relation til.

så vidt jeg er informeret vil TDC ikke dele kobber på last-mile -
dvs. har du en TDC-fastnet-telefon og kun et kobberpar, så kan du kun
købe ADSL af TDC.

Du kan flytte dit fastnet-abonnement til et andet selskab og så købe
ADSL hos dem. Det kender jeg flere der har gjort. Jeg kender også
folk, der har fortrudt det. Ikke pga. TDC, men pga. det andet firmas
inkompetence (specifikt kender jeg en, der efter sådan en operation i
to måneder ikke havde fastnet-telefon og hvis man ringede til ham, fik
man en anden abonnent i samme gade.)

> Jeg tror ikke jeg forstår ovenstående argument. Kan man ikke tjene penge
> fordi man er et mindre selskab eller fordi man er en gren af en
> international koncern ?

Det er fordi du klipper det over. Det hænger sammen med:

> Jeg tror stadig ikke jeg forstår dit argument i denne forbindelse. Hvad har
> det med den oprindelige problematik at gøre ?

Telia kan trække sig tilbage og slikke sårene og sige "nå, men vi har
da Sverige."

Orange kan gøre det samme med GB eller Frankrig alt efter hvordan man
ser på det.

TDC kan ikke trække sig længere tilbage end Danmark. Til gengæld har
de så et kobbernet og et ry for faktisk at virke det meste af tiden.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-10-02 10:57

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> så vidt jeg er informeret vil TDC ikke dele kobber på last-mile -
> dvs. har du en TDC-fastnet-telefon og kun et kobberpar, så kan du kun
> købe ADSL af TDC.

Du kan godt få Cybercity eller Tiscali ADSL hvor du deler kobberet
med en TDC telefon.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-02 11:05

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> writes:

> Du kan godt få Cybercity eller Tiscali ADSL hvor du deler kobberet
> med en TDC telefon.

OK. Så har de blødt det noget op i forhold til engang.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 31-10-02 11:43

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> OK. Så har de blødt det noget op i forhold til engang.

Ja, og så vidt jeg husker udmøntede dette sig i at den første af disse
etableret 13. aug. 2001 :).

--
Mvh. Simon

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-10-02 14:50

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> skrev i en meddelelse
> pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
>
> Ja, og så vidt jeg husker udmøntede dette sig i at den første af disse
> etableret 13. aug. 2001 :).

Hep!

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 13:56

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> OK. Så har de blødt det noget op i forhold til engang.

Det der er svært i dag er at få ADSL alene, fra en udbyder der også gerne
vil sælge dig fastnettelefon

TBC

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 11:05

On 31 Oct 2002 10:51:58 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Og hvorfor mon? I høj grad fordi danske brugere skaber sig hysterisk
>hver gang nogen tillader sig at antyde, at det koster penge at benytte
>internettet.

I "gamle dage" var der blevet lavet et kartel m. prisaftaler... det er
der nok nogle markedschefer som kunne have ønsket sig.

>Godt for dem. Og godt for os. Ville der mon være ADSL-opkoblinger til
>rådighed overhovedet om et år, hvis det ikke var muligt at tjene penge
>på det? Næppe.

Ud af en tangent er det iøvrigt jævnt tankevækkende at mens TDC kaster
ADSL m. fri trafik i grams til familien Danmark (givetvis m. en
strategi om penetration og størst mulig markedsandele), hæves deres
priser ganske betragteligt (ved givne men typiske forbrugsmønstre) på
deres erhvervsprodukter.

Der er vist skrevet en sang om gynger og karruseller m. samme tema.
Det er min påstand at TDC vil miste kunde i det ellers så attraktive
"erhvervssegment" fordi disse meget nemt kan få en opfattelse af at
være dem som betaler gildet for fri trafik via ADSL og
cornflakespakker.

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-02 11:20

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> writes:

> I "gamle dage" var der blevet lavet et kartel m. prisaftaler... det er
> der nok nogle markedschefer som kunne have ønsket sig.

I "gamle dage" sloges man ikke om markedet ved at dumpe priserne på
bedste mobiltelefon-vis.

Det der er sket de sidste år er, at der er kommet nye spillere på
banen med en pose penge fra folk, der har hørt at "det der IT, det er
der vist penge i". Så bruges pengene på at sælge varen med tab og de
største firmaer - dem der bedst kan bære tabet - vinder krigen.

Det vi ser i øjeblikket er, at IT-branchen er ved at rette sig ind
efter en almindelig markedsøkonomi. Det koster massefyringer. Hårdt,
men sandt.

Jeg vil tro, at de fleste af dem, der er røget ud fra Telia og Tiscali
(og - antager jeg - Orange indenfor få måneder fra nu) lige så stille
absorberes, for der skal såmænd nok være noget for dem at lave.
IT-arbejdsmarkedet er ikke mættet. Men en del af dem må nok forberede
sig på at lave noget andet til en lavere løn.

> [...]
> strategi om penetration og størst mulig markedsandele), hæves deres
> priser ganske betragteligt (ved givne men typiske forbrugsmønstre) på

Jeg tror ikke, at fri trafik til primatkunder er så dyrt, som man gør
det til. Et fåtal bruger p2p-ting til at suge fuld kapacitet hele
tiden, men de fleste bruger det kun i bursts.

I modsætning til dette bruger erhvervskunderne tæt på fuld kapacitet i
hele åbningstiden, fordi der er en masse brugere hvert sted, der
bruger netforbindelsen på skift.

Erhvervskunderne bruger til gengæld ikke ret meget kapacitet i aften-
og nattetimerne, hvor de primate er på banen.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 11:25

On 31 Oct 2002 11:19:38 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>I "gamle dage" sloges man ikke om markedet ved at dumpe priserne på
>bedste mobiltelefon-vis.

korrekt... og rart.

>Jeg tror ikke, at fri trafik til primatkunder er så dyrt, som man gør
>det til.

givetvis ikke m. helhedsbriller på... for fri trafik hos
privatkunderne, genererer jo også mere trafik hos erhvervskunderne som
så betaler gildet.

> Et fåtal bruger p2p-ting til at suge fuld kapacitet hele
>tiden, men de fleste bruger det kun i bursts.

i denne tråd findes givetvis personer som har et helt præcist overblik
over fordelingen af trafikmønstre... M. den udbredelse ADSL
efterhånden har fået, betvivler jeg ikke dit udsagn eet sekund.

>I modsætning til dette bruger erhvervskunderne tæt på fuld kapacitet i
>hele åbningstiden, fordi der er en masse brugere hvert sted, der
>bruger netforbindelsen på skift.

nu snakker du så om lukkede kredsløb?

>Erhvervskunderne bruger til gengæld ikke ret meget kapacitet i aften-
>og nattetimerne, hvor de primate er på banen.

m. den undtagelse af erhverskunden er en internetvirksomhed som
tilbyder hosting eller deslige.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-02 11:57

> givetvis ikke m. helhedsbriller på... for fri trafik hos
> privatkunderne, genererer jo også mere trafik hos erhvervskunderne

Gør det? Hvorfor det? Er det ikke mere et spørgsmål om at
trafikmængden altid vokser (på Forskningsnettet er kundemassen vist
ikke vokset væsentligt de sidste år, men trafikken stiger alligevel
støt.)

> i denne tråd findes givetvis personer som har et helt præcist overblik
> over fordelingen af trafikmønstre..

Givetvis. Jeg er dog ikke en af dem. Jeg baserer mine udsagn på mine
observationer. Selv mine forældre har ADSL nu og de bruger den bestemt
ikke fuldt ud. Det kunne bare godt betale sig for dem at få en linie
med ordentlig hastighed i stedet for modemet.

> nu snakker du så om lukkede kredsløb?

Det tror jeg ikke, at jeg gør.

Jeg snakker om, at i et firma med 100 medarbejdere bruger hver
medarbejder måske (i gennemsnit) netforbindelsen aktivt i ... say
.... 20 minutter pr. dag. (meget højt sat. Jeg bruger vist ikke engang
forbindelsen ud af huset så meget på en dag.)

Det giver 250 netmandeminutter i timen som nok er fordelt jævnt over
arbejdsdagen (måske med et peak om morgenen, når der modtages og
sendes emails alle steder i huset).

Linien opgraderes først når den nærmer sig fuld belastning (eller -
desværre - længe efter), så hver erhvervskunde har en langt mere
intensiv brug af sin netforbindelse end privatbrugeren med hans
spot-forbrug.

Sandt. Men det er jo et fåtal.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 12:11

On 31 Oct 2002 11:57:17 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Sandt. Men det er jo et fåtal.

korrekt... men for lige præcis mit subjektive ego er det en anelse
relevant.

For andre erhvervsvirksomheder som ikke er primært knyttet
til/afhængigt af internet kan jeg næsten ikke finde nogen argumenter
for ikke at anvende en sammensætning af nogen af de mange aldeles
glimrende flatrate-produkter der er på markedet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-02 13:08

Peter B. Juul skrev:

>Jeg tror ikke, at fri trafik til primatkunder er så dyrt, som man gør
>det til. Et fåtal bruger p2p-ting til at suge fuld kapacitet hele
>tiden, men de fleste bruger det kun i bursts.

Friske tal fra Stofanet:

26 % af kunderne betaler 50 kr. om måneden (under 50 MB).
Yderligere 36 % når ikke op over 300 kr. pr. måned (under 300
MB).

--
Bertel

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 31-10-02 13:55

Juul) wrote:

>IT-arbejdsmarkedet er ikke mættet.

Der er tilsyneladende nogen der er uenige med dig. Der har været en
del snak på det seneste om stigende arbejdsløshed i branchen:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=16765
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16748

/Jarlskov

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-02 15:02

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> writes:

> Der er tilsyneladende nogen der er uenige med dig. Der har været en
> del snak på det seneste om stigende arbejdsløshed i branchen:
> [...]

Ja. Men den snakker om "det seneste år".

Det er faktisk lige ved at være et år siden, at Orange skar en masse
mennesker løs, og det er klart, at folk med erfaring har højere
prioritet end de nyuddannede, som det lyder til er mest i krise.

Det næste år bliver heller ikke let, men jeg tror stadig ikke på, at
markedet er mættet.

Det næste man må gøre er så at justere tingene, så ingen arbejder for
to mere, men at der er ansat en person for hver ca. 30 timers arbejde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-02 07:43

Lasse Jarlskov skrev:

>Der er tilsyneladende nogen der er uenige med dig. Der har været en
>del snak på det seneste om stigende arbejdsløshed i branchen:

Det er ikke sikkert at de er uenige. Vi er nede i en ret dyb dal
i øjeblikket, men kun 2/3 af danskerne er på nettet. Alene det
viser at der ligger store udbygningsopgaver forude. Man kan
formode at resten af edb-branchen mangler lige så meget.

Jeg har i forbindelse med min hovedopgave snakket med et firma
hvor den ansvarlige ærgrede sig over at de havde et hav af
Access-databaser liggende decentralt og rejsende rundt (det er et
mareridt at sikre at alle er opdaterede hele tiden). Det er også
tegn på at der er masser af opgaver der ikke er løst endnu.

--
Bertel

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 14:02

> I "gamle dage" sloges man ikke om markedet ved at dumpe priserne på
> bedste mobiltelefon-vis.

Mobil telefon markedet tjener mig bekendt penge. F.eks tjener Telmore penge
selv om det er et af de selskaber der har været bedst til at dumpe prisen på
produktet. Telia finder også at mobiltelfon markedet er et af de lønsomme
områder det vil fortsætte.

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-10-02 17:51

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> [...]
> "erhvervssegment" fordi disse meget nemt kan få en opfattelse af at
> være dem som betaler gildet for fri trafik via ADSL og

Enter CC med deres SHDSL

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 19:34

huh?

Fra : TBC

Dato : 31-10-02 19:44

> huh?

CyberCity og Tiscali har SHDSL produkter med brillerne vendt mod et segment
af erhvervsmarkedet

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/internetforbindelser/gshdsl/priser
/

http://erhverv.tiscali.dk/gshdsl/produktinfo.php

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-10-02 19:48

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> huh?

CC har med deres SHDSL et ideelt produkt til erhvervsdrivende der gerne
vil have noget lidt billigere end de traditionelle faste linjer.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 31-10-02 22:18

On Thu, 31 Oct 2002 19:47:51 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
>
>CC har med deres SHDSL et ideelt produkt til erhvervsdrivende der gerne
>vil have noget lidt billigere end de traditionelle faste linjer.

ja?

måske det blot er fordi jeg er træt... men jeg forstår ikke helt i
kontekst.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-11-02 17:34

> måske det blot er fordi jeg er træt... men jeg forstår ikke helt i
> kontekst.

Jeg kom blot med det gæt at mange af de kunder i erhvervssegmentet du
omtalte kunne finde SHDSL-produkterne interessante.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Monsted

Dato : 31-10-02 20:21

> så vidt jeg er informeret vil TDC ikke dele kobber på last-mile -
> dvs. har du en TDC-fastnet-telefon og kun et kobberpar, så kan du kun
> købe ADSL af TDC.

Faktisk har TDC hele tiden tilbudt det, men CC og de andre sagde nej tak...
:)

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 21:05

On 31 Oct 2002 19:20:43 GMT, Jesper Monsted wrote:

> pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Faktisk har TDC hele tiden tilbudt det, men CC og de andre sagde nej
>tak... :)

Det er nu ikke rigtigt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 01-11-02 14:23

It seems Peter B. Juul wrote:
> så vidt jeg er informeret vil TDC ikke dele kobber på last-mile -
> dvs. har du en TDC-fastnet-telefon og kun et kobberpar, så kan du kun
> købe ADSL af TDC.

Ikke korrekt. Man kan uden problemer have et TDC fastnet abo. og en ADSL
forbindelse fra f.eks. Cybercity, på et enkelt stykke kobber som blot er
spektralt delt.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-11-02 14:32

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> writes:

> Ikke korrekt. Man kan uden problemer have et TDC fastnet abo. og en ADSL
> forbindelse fra f.eks. Cybercity, på et enkelt stykke kobber som blot er
> spektralt delt.

Jeps, det er der flere, der har påpeget. Det blev ændret i sommeren 2001.

Fra : Torben

Dato : 30-10-02 18:30

> [...]

> det øvrige ADSL markedet ....altså lige med undtagelse af TDC ... I
> betregtning af hele kobberproblematikken er det ret påfaldende ikke

Ja man må sige at det var en tåbelig handel som Mogens Lykketoft fik lavet
da han solgte TeleDK for 25mia til kun een. Måske kunne man have etableret
et selskab hvor alle ISP'er havde krav på at købe aktier og blive medejere
af kobberet. Men det har Lykketoft været for dum til at regne ud.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-02 20:08

Torben skrev:

>Måske kunne man have etableret et selskab hvor alle ISP'er havde krav på
>at købe aktier og blive medejere af kobberet.

Jeg synes blot at staten skulle have beholdt kobberet og solgt
resten, men så var prisen blevet en *noget* anden.

>Men det har Lykketoft været for dum til at regne ud.

Det udsagn stempler kun dig selv.

--
Bertel

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-10-02 20:22

On Wed, 30 Oct 2002 15:20:41 +0100, TBC wrote:

> [...]
> tilsyneladende ikke gøre at oppebære et bæredygtigt produkt i
> konkurence med TDC hvis der ikke skal tabes penge der på.

Priserne i Danmark på gensalgs produkter som rå kobber og/eller DSLAM
porte, er blandt de laveste i Europa. Hertil kommer at det slet ikke er
tilgængeligt i mange lande.

F.eks. vil en 2 Mbps gensalgs ADSL fra Telia, koste ca. 40000 sek/måned
i Umeå, den største by i nord Sverige.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Torben

Dato : 30-10-02 22:05

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Priserne i Danmark på gensalgs produkter som rå kobber og/eller DSLAM
> porte, er blandt de laveste i Europa. Hertil kommer at det slet ikke er
> tilgængeligt i mange lande.

TDC har gjort det rigtigt godt de sidste 2 år. Dyremose´s beslutning om at
der skal ADSL ud til 95% i år 2002 var en meget klog beslutning. Det ser
(desværre) ud til at TDC har fået kvalt alle konkurrenterne med denne
beslutning. Tiscali har mistet masser af ISDN-router kunder i provinserne
som har betalt 1000-1500 pr måned.
Nu mangler vi bare at TDC´s supportere og sælgere lærer lidt om IT og
internettet så man får korrekt information. Supporten er elendig hvis man
ringer, men derimod særdeles velkvalificeret i TDC egen NG for ADSL, men
dette skyldes næppe TDC men deres stjernemedarbejdere som skriver i
fritiden ?

Fra : Simon Skals

Dato : 30-10-02 22:42

It seems Jesper Skriver wrote:
> F.eks. vil en 2 Mbps gensalgs ADSL fra Telia, koste ca. 40000 sek/måned
> i Umeå, den største by i nord Sverige.

40000 sek/måned? Fyrretyvetusinde?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 07:09

On Wed, 30 Oct 2002 21:41:57 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> 40000 sek/måned? Fyrretyvetusinde?

Ja, jeg var lige så chokeret da jeg lavede regnstykket.

I praksis sikrere prissætningen at man ikke kan komme ind på markedet
med et netværk som kun dækker de 5-10 største byer, men er nødt til at
tage trafikken ud af Telia's net samme sted som kunden, og hvor mange
har lige et netværk i Sverige som dækker "alle" byer ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-02 10:44

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

> [...]
> tage trafikken ud af Telia's net samme sted som kunden, og hvor mange
> har lige et netværk i Sverige som dækker "alle" byer ...

SUNET er ret tæt på, men det gælds jo ikke (Svenskerne kaster godt nok
perverst mange penge efter deres forskningsnet.)

http://basun.sunet.se/karta/

(Alle stregerne er 10 Gbit/s - lokalområderne har hver sin 2.5
Gbit/s-ring)

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-10-02 14:44

> Ja, jeg var lige så chokeret da jeg lavede regnstykket.

Dit argument holder bare ikke. Vi har i DK en befolkningstæthed der er mere
end 6 gange højere end den i Sverige, hvilket alt andet lige må gøre det
nemmere/billigere at vedligeholde udstyr/kabler, hvis man deler det ud på de
enkelte brugere.

Hvis man overdriver dit argument lidt, kan man sige at fordi det koster y
kroner at få 2mbit lagt ind hvis man boede på Antarktis, så burde folk alle
steder være tilfredse med at betale y kroner - selvom de boede i København
eller Silicon Valley.

Mvh,

Anders Ebbesen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 31-10-02 18:24

On Thu, 31 Oct 2002 14:44:19 +0100, Anders Vind Ebbesen wrote:

> [...]
> burde folk alle steder være tilfredse med at betale y kroner - selvom
> de boede i København eller Silicon Valley.

Nu er Umeå alså en by med ca. 100000 indbyggere, ikke ligefrem antarktis

Men jeg vil da give dig ret, det er billigere i Stockholm eller Malmø,
men hvis du sammenligner hvad Telia skal have for deres gensalgs
produkt, og hvad det f.eks. koster i .dk, så er der en markant forskel

Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-10-02 22:21

On 30 Oct 2002 15:54:05 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Hvem forhindrer nogen i at bygge deres egen infrastruktur? Ingen.

Rart at se at nogen kan udtænke effektive løsninger.
--
Svend Olaf