Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
compact flash cards - forskellige kvalitet~
Fra : Michaelbs

Dato : 30-10-02 12:03

Er der forskel på compact flash cards? altså ud over hvor mange MB de
rummer?? Er der forskel på mærkevarer og noname cfcards?? Hvori består en
eventuel forskel?? Holdbarhed? Pålidelighed? Hastighed? hvad betyder type I
og type II??

mvh Michael
__________________________________________________________________ Michael
Bennati Schou ICQ#: 137118118 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-02 22:26

Michaelbs wrote:
> Er der forskel på compact flash cards?

Ikke nødvendigvis - men med et bedre mærkevare-kort kan du være
rimelig sikker på at du får samme jvalitet hver gang.

På de billige er kvaliteten mere svingende - og du kan være
heldig at få et godt kort - men også være uheldig at få et
dårligt - men sådan er det vel med alting ?

hvad betyder type I og type II??

Type 1 er de almindelige CF kort

Type 2 er lidt tykkere - og kan ikke bruges i alle kameraer - og
er typisk f.x. IMB Microdrive - kort,

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Michaelbs

Dato : 31-10-02 14:24

takker for svaret...
du skriver man kan være uheldig at få et kort af svingende kvalitet... men
hvordan kan det give sig udslag i praksis?? er det langsommere eller
hvordan?? min begrænsede fatteevne kan kun forestille sig, at enten duer et
kort, eller også duer det ikke...??

Når man køber et kamera, der kan tage type l og ll cfkort....hvad skal man
så vælge?? er den ene type bedre end den anden?? hvis man påtænker måske
senere at købe IBM Microdrive, så skal man vel holde sig til type ll eller
hvordan??
mvh Michael

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-10-02 15:17

"Michaelbs" skrev
> [...]
> senere at købe IBM Microdrive, så skal man vel holde sig til type ll eller

Bortset fra den rent fysiske forskel, er type2 kort
generelt en smule hurtigere end type1.
Men man kan sagtens finde type2 kort, som er
langsommere end type1,osv.
Hvis f.eks. Microdrive anbefales til et kamera, tyder
dette på at kameraet kan slippe nogle data i en fart.
Sætter man et langsomt kort i sådan et kamera,
vil det, hvis det overhovedet virker, gøre hele
læse/skrive processen utålelig langsom.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Michaelbs

Dato : 31-10-02 15:28

Peter Schrøder sskrev:
> [...]
> Sætter man et langsomt kort i sådan et kamera,
> vil det, hvis det overhovedet virker, gøre hele

Okay!! men hvordan pokker ved man/finder man ud af, om et kort er hurtigt
eller langsomt?? (kameraet er Canon G3, som jeg køber så snart det kommer,
og det skulle kunne tage på type 1 og 2 cfkort)

mvh Michael>

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-02 09:53

"Michaelbs" skrev
> Okay!! men hvordan pokker ved man/finder man ud af, om et kort er hurtigt
> eller langsomt?? (kameraet er Canon G3, som jeg køber så snart det kommer,
> og det skulle kunne tage på type 1 og 2 cfkort)

Egentlig burde forhandleren kunne svare på, hvilken
hastighed kortet har. Hvor grænsen for "hurtig" eller
"langsom" så går, er en helt anden historie...
En anden ting, som Canon burde kunne hjælpe med, er om
kameraet stiller særlige krav, som kortet skal leve op til.

http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/
Har en sammenligning af forskellig fabrikater, men om
den er up to date, kan jeg ikke svare på.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-11-02 13:10

Mon, 4 Nov 2002 09:52:59 +0100, skrev Peter Schrøder:

>"Michaelbs" skrev
>
>http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/
>Har en sammenligning af forskellig fabrikater, men om
>den er up to date, kan jeg ikke svare på.

"31/Oct/2001 - Major update - results from 8 more cards added", står
der.

Der står også:
"Overall it's clear that there are real differences between different
brands. The unfortunate thing for the consumer is that the cards which
are promoted as high performance tend not to perform any differently
than many 'standard' cards. This really does bring into question the
whole concept of charging a premium for such cards".

I denne test (der altså er et år gammel), klarer SanDisk sig generelt
ikke godt. Det er vist et af de meget solgte mærker, ikke?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-02 13:53

"Kurt Hansen"
> I denne test (der altså er et år gammel), klarer SanDisk sig generelt
> ikke godt. Det er vist et af de meget solgte mærker, ikke?

Hvis Sandisk kortene havde en urimelig høj fejlprocent
ville man nok kunne læse om det hér og dér. At de er
langsomme kan man vel næppe bebrejde dem. Til
gengæld er de billige og kan tilsyneladende fåes alle steder.
Det er jo i sig selv nok til at blive mest solgt
Man kunne måske forestille sig at disse kort blev
fremstillet med forældet teknologi i den 3. verden.
Det kunne være forklaringen på den lidt ringere ydelse.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-11-02 14:32

Kurt Hansen wrote:

> I denne test (der altså er et år gammel), klarer SanDisk
> sig generelt ikke godt. Det er vist et af de meget solgte
> mærker, ikke?

Ahmmm... jeg gir ikke så meget for div. tests af hastighed
o.s.v., for der er mange faktorer, og hvilke af dem vælger
man at måle på.

Jeg har flere SanDisk Smartmedia kort, som efterhånden er
nogle år gamle, de har været brugt i hundrevis af gange,
sat i kameraet, formateret, fyldt med billeder og tømt med
en Floppy Disk Adapter, PCMCIA adapter og en extern card-
reader, og jeg har (7-9-13) aldrig oplevet datatab eller
haft problemer med disse kort.

For mig at se, så har mine SanDisk Smartmedia kort vist, at
de er driftsikre og holdbare, og prisen er også ok, så hvad
kan man mere forlange, og jeg ville ikke ofre de penge som
hurtigere kort koster, det er maginale gevinster, som man
betaler en meget høj merpris for.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michaelbs

Dato : 04-11-02 19:38

tak for svaret niels ebbesen... såer kan man jo ligeså godt købe det
billigste compact flashkort man kan finde... foreløbig har jeg fundet i
tyske netbutikker: 128mb: 356kroner. 256 mb: 646kroner. 512mb: 1305 kroner.
Ok gode priser, ik??

mvh Michael

Fra : Niklas

Dato : 05-11-02 01:23

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3dc6be6a$0$183$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> tyske netbutikker: 128mb: 356kroner. 256 mb: 646kroner. 512mb: 1305 kroner.

Du skal passe på med bare at købe CF kort i blinde.
Det vægtigste argument for dette handler om kompatibilitet.
På det område er Sandisk og Lexar foran de fleste.
Nogle af de nye high-end kameraer er meget kræsne
hvad angår kompatibilitet med hukommelseskort.

Hastighed på hukommelseskort er ikke lineært og/eller
ensidigt målbart.
Der er faktorer som
- hvilket kamera måles hastigheden i.
- hvilket filformat måles hastigheden i.
- hvilke tidskrævende "postprocessings" kræver de indstillinger
kameraet har på måletidspunket.
Og der er mange flere faktorer der spiller ind.

Personligt kunne jeg godt finde på at investere i
Kingston eller Viking næste gang fordi jeg fornemmer at
de to fabrikater leverer den bedste kombination af
hastighed og kompatibilitet til det kamera jeg bruger.

Venligst

Niklas

Fra : Michaelbs

Dato : 06-11-02 00:08

Ok.. men når mit kameravalg står mellem CanonG3 og Canons45...hvor hulen
finder jeg så ud af hvilke cfkort mærker, der er bedst kompatible med disse
kameraer??
mvh Michael> >