Problemer med en farvebedømmelse!!
Fra : Majer

Dato : 29-10-02 22:06

Hejsa!

Creamy blev farvebedømt på udstillingen i Sorø, og det har jeg så sendt ind
til stamborgsføreren, for at få ændret i hendes stamtavle. Nu er jeg så
blevet ringet op af hende, for det viser sig at der er problemer med det.
Hun er blevet bedømt til at være (NFO) es 22. Men det kan vist ikke lade sig
gøre at hun er tabby, da ingen af hendes forældre er det. Men da det er 2
dommere (Dorte Kaae & Anne Køhn) der har bedømt hende, kan det ikke ændres.
Så nu er hendes farvebedømmelse kommet helt op i Avlsrådet!!

Spændende at se hvad der kommer ud af det!! Det betyder ikke så meget for
os, om hun er tabby eller ej. For vi har ikke planer om at avle på hende.
Men som Sekretæren sagde, kan man aldrig vide...!! *G*...

Mange hilsner fra
--
Majer, som under alle omstændigheder har en tabby af en slags... nemlig
Peter

www.majer.dk

Fra : Ida

Dato : 29-10-02 22:24

Griner.. de der farver og mønstre er ikke sådan lige at blive kloge på
Jeg har selv en blå hankat, der laver sølv killinger på damekatte uden.
Begge hans forældre skulle være uden sølv, så rent genetisk skulle det ikke
kunne lade sig gøre.
Jeg skal have ham farvebedømt på lørdag og er mere end spændt på, hvad de
siger.. for hvad pokker gør jeg, hvis de siger han er blå ?
Jeg har en DNAtest der beviser hans indblanden i kuldet, det håber jeg er
nok *S*

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Trine Piltoft

Dato : 29-10-02 22:35

Hej Ida

Må jeg klippe din mail til en mailingliste hvor vi lige nu
diskuterer registreringsregler. bl.a. omkring sølvproblematikken??

Mvh. Trine

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 29-10-02 22:34

Jamen-æh...es betyder jo, at hun er creme-sølv. Creme er fortyndet rød, og
rød viser *altid* tabbymønster - også selvom katten genetisk ikke er tabby.

Så jeg ville jo sige, at din kat genotypisk har koden NFO es og fænotypisk
NFO es 22. Jeg har hørt om andre, der har to koder på stamtavlen - en
genotypisk og en fænotypisk.

Jeg tør næsten godt æde min gamle hat på, at det er det, der er problemet -
og så er sekretæren måske ikke helt med på den røde farves egenskaber .

Venlig hilsen
Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Majer

Dato : 30-10-02 14:54

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
problemet -
> og så er sekretæren måske ikke helt med på den røde farves egenskaber .

Hej Lisbeth!!

Det er lige præcis det hende jeg snakkede med, også sagde. Det med
genotypisk og fænotypisk. hun har bare ikke bemyndigelse til selv at skrive
det i stamtavlen, da der er to dommere der har bedømt hende. Derfor skal det
i avlsrådet.

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-10-02 23:15

> Så nu er hendes farvebedømmelse kommet helt op i Avlsrådet!!

Hi hi, kan du huske, da jeg spurgte dig, om hun virkelig var blevet
farvebedømt til NFO es 22? Jeg tænkte nok, at det kunne give problemer med
to non-agouti forældre.
Men hun kan godt være tabby, selv om hendes forældre begge er non-agouti. En
rød eller creme kat vil altid være tabby ligegyldig om den er agouti eller
non-agouti. Så hun er altså creme sølv tabby non-agouti, men EMS-koderne har
ikke nogen koder for agouti, kun for tabby.
Men lad være med at fortvivle - Anne, som farvebedømte hende, sidder i
avlsrådet, og Jette Eva, der er formand for avlsrådet, har selv en kat, der
er NFO e 09 23 efter to non-agouti forældre (NFO a 09 og NFO f 09)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Majer

Dato : 30-10-02 15:01

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse

Hej Grit!

> Hi hi, kan du huske, da jeg spurgte dig, om hun virkelig var blevet
> farvebedømt til NFO es 22?

Ja, jeg kan godt huske at du spurgte, og jeg undrede mig jo over at du
spurgte.

> [...]
der
> er NFO e 09 23 efter to non-agouti forældre (NFO a 09 og NFO f 09)

Jeg tager det også stille og roligt. Det er ikke så vigtigt for os om hun er
med eller uden tabby, da vi ikke har planer om at bruge hende til avl. Men
det er da lidt spændende, at se hvad udslaget bliver. Og så lærer jeg jo
også lidt om genetikkens gåder!! *G*...

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Birgitte

Dato : 30-10-02 22:07

Hej Majer
Jeg har været inde på din hjemmeside og set billeder af Creamy, og det
billede hvor hun ligger sammen med sine søskende, altså som nyfødt, er det
meget tydelig, at hun er tabby, altså blotchedtabby, eller classictabby som
det også kaldes.
Hun er forresten en lækker tøs
Missehilsner fra Birgitte

Fra : Majer

Dato : 31-10-02 08:11

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget tydelig, at hun er tabby, altså blotchedtabby, eller classictabby

Hej Birgitte!
Ja det er rigtig nok tydeligt at se på billederne fra hun var helt lille!
Hun er blevet en del lysere siden, men jeg kan stadig se noget mønster,
specielt på halen.

> Hun er forresten en lækker tøs

Det er hun nemlig!! Hun har et skønt temperament, og har i den grad fået liv
i Peter! Og så er hun en værre kælegøj. hun kan nogle gange drive mig til
vanvid om natten! Hun smider sig oppe i hovedet på os, og slikker vores
hår!! Uhhmm... lækkert!!

Mange hilsner fra
--
Majer