Nøjagtige kommunegrænser
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-10-02 19:48

Er her nogen her der ved, om kommunegrænser er milimeterbestemte, og I
hvilke dokumenter der kigges, hvis der er afgøres hvor grænser går?

Jeg er klar over, at grænserne ofteste følger matrikelskel, men der er
tilfælde hvor grænserne krydser matrikler, går midt på veje osv.

Jesper

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-10-02 21:07

Jesper Nielsen wrote:

> Er her nogen her der ved, om kommunegrænser er milimeterbestemte, og I
> hvilke dokumenter der kigges, hvis der er afgøres hvor grænser går?

Næ, men centimeternøjagtighed, som alle matrikelangivelser skal være
Du kan ved dine lokale landinspektører eller kommunen se de aktuelle
matrikelkort, hvis du har en stedbetegnelse.

> Jeg er klar over, at grænserne ofteste følger matrikelskel, men der er
> tilfælde hvor grænserne krydser matrikler, går midt på veje osv.

Ja, men det administrer landinspektørerne sammen med matrikeldirektoratet,
og er der ændringer ved f.x. vejanlæg, flytter de matriklerne rundt.
Det kaldes berigtige arealadkomst.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : felix

Dato : 29-10-02 22:24

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men det administrer landinspektørerne sammen med matrikeldirektoratet,
> og er der ændringer ved f.x. vejanlæg, flytter de matriklerne rundt.
> Det kaldes berigtige arealadkomst.

Matrikeldirektoratet blev nedlagt i 1998 og sammenlagt med Søkortarkivet og Geodætisk
Institut og er nu en
Statsinstitution under Miljøministeriet og kaldet: Kort- og Matrikelstyrelsen, se
Http://www.kms.dk

Kort både gamle som nye kan ses og downloades og Arealinfo findes også både som Matrikel
og Luftfoto helt
gratis