installere macosX efter Linux
Fra : Soeren Dam

Dato : 29-10-02 14:18

Er der nogen der har erfaringer med at installere MacosX bagefter Linux ?

Min situation er at jeg pt. kører en dualboot opsætning med debian
GNU/Linux og Macos9 på en iMac.
Jeg er temmelig træt af macos9 da konsatnt går ned og temmelig tit skal
geninstalleres. Jeg overvejer derfor at købe en Jaguar og lægge på min Mac
partion. Jeg har set på nettet at man altid anbefaler at installere macosX
først og linux bagefter.

Kan man ikke specificere hvilken partion man vil installere på når man
installerer jaguaren ?

Eller er det et boot problem ?

mvh Søren Dam

Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-10-02 14:33

sdam@damschott.dk writes:
>Kan man ikke specificere hvilken partion man vil installere på når man
>installerer jaguaren ?

Det kan man da. Har du en bootloader til linux på os9'en lige nu eller hur?

Ben

Fra : Soeren Dam

Dato : 29-10-02 14:55

On Tue, 29 Oct 2002 14:32:52 +0100, Ben Knudsen wrote:

> Det kan man da. Har du en bootloader til linux på os9'en lige nu eller hur?
>
> Ben

Jep, yaboot er default med til linux og den kan også boote macosX.
Man kan også installere yaboot igen selv en installetion skulle overskrive
boot sektoren.
Så jeg ved heller ikke hvad problemet skulle være.

/Søren

Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-10-02 15:07

sdam@damschott.dk writes:
>Så jeg ved heller ikke hvad problemet skulle være.

Det LYDER nogenlunde ufarligt.... Men måske skulle du backuppe før
showtime?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 03:43

Soeren Dam <sdam@damschott.dk> wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med at installere MacosX bagefter Linux ?

Hvorfor vil du køre to forskellige UNIXer på samme maskine? Hvad giver
Linux som MacOS X 10.2 ikke giver?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Soeren Dam

Dato : 30-10-02 17:10

On Wed, 30 Oct 2002 03:43:09 +0100, Per Rønne wrote:

> Hvorfor vil du køre to forskellige UNIXer på samme maskine? Hvad giver
> Linux som MacOS X 10.2 ikke giver?

Tjaa det ved jeg af gode grunde ikke da jeg jo aldrig har haft MacOS X på min
computer ;=)

Men jeg kender lidt til BSD og, en for mig afgørende forskel, er at der
altså er flere programmer som er portet til Linux.
Et eksempel: Hvis jeg feks. vil programmere i JAVA har SUN ikke lavet
noget developer kit til BSD.

Desuden har jeg kørt Linux i flere år nu og kender det så godt så der skal
meget til at få mig at slette den.

Det stort set eneste jeg bruger min MacOS til er se film klip og bruge
word ( fordi folk ikke kan finde ud af sende RTF formaterede dokumenter)
og den slags.

Men lad os nu se, det kan da være at min Linux alligevel bliver slettet
engang når jeg har lært MacOS X at kende..

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-10-02 14:37

"Soeren Dam" <sdam@damschott.dk> writes:

> [...]
> altså er flere programmer som er portet til Linux.
> Et eksempel: Hvis jeg feks. vil programmere i JAVA har SUN ikke lavet

Hvis du installerer "Developer Toolkit" fra Apple, og Fink har du 99%
af de muligheder Linux giver dig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Soeren Dam

Dato : 01-11-02 16:08

On Tue, 29 Oct 2002 14:18:16 +0100, Soeren Dam wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med at installere MacosX bagefter Linux ?
<SNIP>
Tak for svarene, det er dog ærligt at ingen har prøvet det. Så må jeg jo selv
lege pionér.

/Søren

Fra : Jan Jonasen

Dato : 01-11-02 20:19

In article <pan.2002.11.01.15.07.58.614472@damschott.dk>, Soeren Dam
(sdam@damschott.dk) wrote:
> Tak for svarene, det er dog ærligt at ingen har prøvet det. Så må jeg jo selv
> lege pionér.

Må have misset indlæget i første omgang. Jeg installerede OS 10.1 efter
linux (en yellowdog), det der skete var at bootloaderen (den open firmware
ting) forsvant således der skulle bootes ved at holde ALT nede under
opstart, og derefter vælges linux boot partitionen. Jeg overvejede aldrig
at få YA boot tilbage igen.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk