Tegnoversigt i mac?
Fra : Forlaget åløkke

Dato : 28-10-02 12:09

Hej gruppe.

Som ny bruger af mac (powerMac G4), tænkte jeg på om der findes en funktion
ala Tegnoversigt i windows. Mit problem er at jeg har nogle meget specielle
tegn fra et word-dokument (Windows), som jeg gerne vil have med i mit
AppleWorks dokument.

I windows kan jeg bare bruge tegnoversigten og se genvejs tasterne til mit
specielle tagn.

Findes denne funktion til Mac (Appleworks og Quarkekspress Passport 5 ??

Takker på forhånd.

Carsten Madsen

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-10-02 12:27

Forlaget åløkke skrev:

> I windows kan jeg bare bruge tegnoversigten og se genvejs tasterne til mit
> specielle tagn.
>
> Findes denne funktion til Mac (Appleworks og Quarkekspress Passport 5 ??

Der følger et lille program med Mac OS Classic som hedder "Tastatur og
skrift". Det er almindeligvis placeret i "Apple-menuemner".

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-10-02 12:35

Forlaget åløkke <alokke@mail.dk> wrote:

> [...]
> AppleWorks dokument.
>
> I windows kan jeg bare bruge tegnoversigten og se genvejs tasterne til mit

Det samme gjør du i MacOSX. Tastaturoversikt i Verktøymappen din. Har
vel vært en del av MacOS siden i hvert fall 1987 - tro hvor MS fikk
idéen fra?

> Findes denne funktion til Mac (Appleworks og Quarkekspress Passport 5 ??

Enda bedre:
Bruk Tegntabell i tastaturmenyen din.
Åpne "Systemvalg" og start kontrollpanelet "Internasjonalt". Velg
tastaturmeny og kryss av for Tegntabell.

Da vil du få en meny der du kan velge å se en tegntabell. Der har du
bl.a. en komplett Unicode-oversikt der du kan sette de tegnene du vil ha
inn i dokumentet ditt.

Terje