Cæsar salat
Fra : John-Erik Byrskov

Dato : 27-10-02 22:33

Hej i gruppen

Er der nogle der kan hjælpe med en opskrift på Cæsarsalat

Hilsen John

Fra : netper

Dato : 27-10-02 23:03

Hej John

Cæsar salat

5 romaine salathoveder
(eller anden salat)
20 store flager parmesanost
2 flûtes
1 fed hvidløg
1 dl olivenolie

Skyl salaten og riv den ud i grove strimler (brug evt. en kniv). Fordel
salaten i et par store skåle og kom flagerne af parmesanost over.

Kom alle ingredienserne til dressingen i en blender og blend det til en
glat, skinnende dressing (lidt tyktflydende).

Skær flûtene i tynde skiver og pensl dem med olie. Kom dem på grillen et
par minutter, til de er gyldne. Gnid dem med hvidløg.

Bland dressingen ned i salaten og pynt skålene foroven med de ristede
flûtesskiver.

Dette er den berømte caesarsalat.

Mvh per

Alletiders Kogebog
http://www.dk-kogebogen.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja

Dato : 28-10-02 11:25

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej John
>
> Cæsar salat
>
> 5 romaine salathoveder

Jeg bruger altid 5 -6 forskellige salater - det gør den lidt mere spændende
Anja

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-10-02 21:12

"netper" <netper.news@kandu.dk> wrote in message

> Cæsar salat
>
> 5 romaine salathoveder
> (eller anden salat)
> 20 store flager parmesanost
> 2 flûtes
> 1 fed hvidløg
> 1 dl olivenolie

Vil man ikke normalt bruge croutoner til Cesar Salad?
Og Citron, sennep, ansjosfiletter og æggeblomme i dressingen?

Sådan opfatter jeg i hvert fald 'originalopskriften'.

http://www.netby.dk/Nord/Appelsingade/Opskrifter/grnne2.htm
fandt jeg denne opskrif, der IMHO ser rigtig ud:

Amerikansk salat / Cesar Salad Til 4 personer frokost
Salaten blev engang i 20'erne kreeret af Mr. Cæsar Cardini, italiensk
immigrant, som drev restaurant i den lille mexicanske grænseby Tijuana.
2-3 romainesalathoveder
1 fed hvidløg til salatskålen
Dressing:
1 ds. ansjosfileter i olie (de flade, netto 56 g)
6 spsk.olivenolie (brug en god kvalitet, men ikke ekstra jomfruolie netop
her)
3 spsk citronsaft
2 tsk dijonsennep
1 stort æg
Endvidere:
Croutoner af 4-6 skiver sandwichbrød uden skorpe
ca. 60 g parmesanost (brug en kartoffelskræller og skræl spåner af osten)
Kasser salathovedernes grove yderblade. Skyl de resterende blade, slyng dem
tørre, og riv dem i mundrette stykker. Gnid salatskålen med overskåret
hvidløg, og læg salatbladene i skålen.
Læg afdryppede ansjosfiteter i en morter, og sted dem til en pasta med olie
og citronsaft. Bland sennep i. Hæld dressingen over salaten og bland let.
Læg ægget i kogende vand, og lad det trække i 2-3 minutter. Afkøl det
hurtigt under den kolde vandhane, pil det, og dryp den flydende æggeblomme
over salaten. Bland igen. Tilsæt brodcroutoner og ost, bland, og server
straks.

mvh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-10-02 21:54

Jan Bøgh skrev:

> Vil man ikke normalt bruge croutoner til Cesar Salad?
> Og Citron, sennep, ansjosfiletter og æggeblomme i dressingen?

Jo.

// Klaus

Fra : Lars Pedersen

Dato : 01-11-02 10:08

> Læg ægget i kogende vand, og lad det trække i 2-3 minutter. Afkøl det
> hurtigt under den kolde vandhane, pil det, og dryp den flydende
æggeblomme
> over salaten.

Er det tilstrækkeligt til at undgå salmonella?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-11-02 10:23

Lars Pedersen skrev:

> Er det tilstrækkeligt til at undgå salmonella?

Nej, der kan også være Salmonella inden i ægget, og de dræbes ikke
ved at skallen skoldes.

Se <http://www.cancer.dk/forebyggelse/sund_mad/spoergsmaal/sp7.htm>
og <http://www.google.com/search?q=salmonella+skolde+æg>.

// Klaus

Fra : Peter Weis

Dato : 01-11-02 10:39

"Lars Pedersen" <up@yours.com> wrote in message

> æggeblomme
>
> Er det tilstrækkeligt til at undgå salmonella?

Det kommer an på hvor friskt ægget er. Infektionen afsættes på
ydersiden af skallen når ægget lægges. Derefter spreder den sig ind i
ægget.
Hvis ægget er meget frisklagt, er en skoldning tilstrækkeligt. Hvis
det er lidt mindre frisklagt kan den omtalte kogning, som koagulerer
hviden og efterlader blommen flydende formodentlig sikre at blommen er
smittefri. Hvis ægget er gammelt, så skal det måske være hårdkogt for
at være garanteret smittefrit.
Hvor præcist grænserne går for de enkelte stadier, ved jeg ikke.

Man skal være opmærksom på at smitten godt kan brede sig til ægget når
det slås ud. Derfor skal det frisklagte æg blot skoldes.
Og så har jeg hørt at smitte også kan overleve i æggebakkerne. Så selv
om besætningen er smittefri, kan det alligevel være en god ide at
skolde ægget. Det kan også være en god ide at gennembage de tomme
æggebakker i ovnen, ved en passende høj temperatur ... altså ikke
plastbakkerne.

mvhj
Peter

Fra : Queenie