Hvad er bedst ??
Fra : varde

Dato : 27-10-02 17:15

Hej NG !

Hvad er fremtiden i tegning ? SolidWorks eller AutoCad ?
Nogle siger at 3D er fremtiden, og der er SolidWorks vel bedst, eller tager
jeg fejl.
Hvad kan det være at et produkt som AutoCat ikke har de samme gode
egenskaber som SolidWorks, når det gælder 3D og pladeudfoldning. ? Når det
ellers skulle være så godt.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-02 11:04

On Sun, 27 Oct 2002 17:14:52 +0100, "varde" <varde@os.dk> wrote:

> [...]
>Hvad kan det være at et produkt som AutoCat ikke har de samme gode
>egenskaber som SolidWorks, når det gælder 3D og pladeudfoldning. ? Når det

Hvad med inventor? Det jeg har da fået advide er "fremtiden" (....)

Fra : Udvikleren

Dato : 28-10-02 14:52

Hej Søren.

Du kan ikke sammenligne Solidworks og AutoCAD. AutoCAD kan da bruges til
3D, men det er en tung og besværlig affære. AutoDesk har udviklet et nyt
cadprogram der hedder Inventor, der klart kan konkurrere med Solidworks.

Med venlig hilsen
Michael Christoffersen

www.cadmageren.dk
Tlf: 4826 3570

http://www.kandu.dk/

Fra : HSJ

Dato : 29-10-02 13:31

Fra : Lars R Nielsen

Dato : 29-10-02 18:45

Hej

Ville egentligt helst have holdt mig ude af denne diskussion, men jeg er
altså nød til at sige et par ord:

Har selv arbejdet med AutoCAD som er 2D ( måske 2½ da ) og MDT som er
målrettet mod 3D, Inventor fra ver. 4 til 6, ProE ( 20 + 2001 ), SW 2001 og
2001+. Ikke kun til pjat, men til produktionsformål.

Jeg vil ikke ind på hvad der er bedst. Hvert, og jeg mener -hvert- program
har sine stærke og svage sider ( også prismæssigt ), afhængigt af hvad ens
behov er, det må man så gøre op med sig selv. Man kan IKKE får det hele. Mit
ønske CADprogram indeholder elementer fra samtlige nævnte programmer bortset
fra ét ( og så et par stykker mere ).

Min erfaring er at crashes, og crashe kan de alle sammen, for en stor dels
vedkommende skyldes en forkert opsætning af maskinen og programmerne ( ikke
kun CAD ) herpå. Alle programmer på en PC skal efterhånden kunne arbejde
sammen idag, specielt "bag kulisserne" så det er vigtigt at man er klar over
2 ting:

Enten sidder man hjemme og bruger tid på at "lege" med programmerne og
derved få en bedre forståelse for, hvad der påvirker hvad. ( Jeg er vist
blevet kaldt en nørd engang så det er måske let for mig at sige sådan ),
eller også er det via supportaftaler, brugergrupper som her, eller "nogen
som kender nogen".

Ingen, ( ikke engang Microsoft selv ) kan forudse de enkelte
maskinkonfigurationer rundt omkring i verden. Så det bedste råd jeg kan give
er at tale med forhandlerne. Han/hun er den der støder på brugernes
problemer, og har med denne baggrund opnået en enorm erfaring. Men selv
forhandleren kan komme til kort: Tænk på alle de elektroniske stumper og
software hertil, man propper i sit PC-kabinet.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om vigtigheden af maskinopsætningen,
også af hensyn til performance, det er altså vigtigt at ens maskine spiller
ordentligt.

Jeg vil ikke udtale mig om de "brændte fingre". Crashes/fejl osv. kan
skyldes mange faktorer ( som sagt har alle andre programmer denne specielle
"feature" ). Forresten er det farligt at kalde sig "ekspert", selvom mange
gør det og du kan iøvrigt lægge en "supermaskine" ned, performancemæssigt,
til hver en tid. Det er ikke kun rå MHz som tæller.

Eksempel:

Sidder og arbejder på en kundePC lige i øjeblikket, Dual XEON-processorer,
ægte Geforce Quadro2 Pro, 2 Gb-RAM, SCSI disk. Jeg savner MEGET at kunne
arbejde
på min egen maskine ( ét stk. AMD procc, geforce3, 784 Mb RAM, IDE
disk ), men jeg har desværre ingen myndighed til at gå ind og bestemme over
firmaers maskiner/opsætning/programvalg/drivers osv. osv. Suk.

PS:
Hvor tit crasher din PC, når du ikke arbejder i CAD ? Ved normalt arbejde
gør min aldrig !, det sker engang imellem når jeg prøver at installére
betadrivere til Mb/grafikkort og den slags ( jeg skal lige pille nu og da
), men så er jeg forberedt.

Mvh

Lars Nielsen

Fra : Lars

Dato : 29-10-02 23:02

In article <3dbe8066$0$28827$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, hs@krog-iversen.dk says...
> [...]
> computer efter alle kunstens og eksperternes regler.
>
> Så mit råd er : HOLD FINGERNE FRA INVENTOR , hvis Du ikke vil brænde Dig.

Hmm, sådan skal det absolut ikke være med Inventor. Hvad med at lade en professionel konsulent
fra jeres leverandør gennemgå installationen?

Bemærk at såfremt der er foretaget en standard installation af Inventor, dermed ment at
setup.exe er kørt fra CD'en, samt at der bliver kvitteret med accept fra diverse prompts under
installationen, så skal du være opmærksom på at denne installation så er lavet ud fra laveste
fælles nævner om man så kan sige (det kræver en del at uddybe, hvilket jeg vil undlade her).

Dette kan derfor gøres meget bedre, ydermere bør en række forhold om OS installation/
konfiguration gennemgåes forinden, for en succesfuld installation.

Er disse forhold ikke taget grundigt i ed, så kan man potentielt løbe ud i de problem
stillinger du har. Dette gælder iøvrigt ikke kun Inventor.

Ydermere er det på en PC muligt at dechifrere årsager til nedbrud, hvorefter disse kan
eftersøges/ elimineres.
Et generelt godt råd er ikke selv at foretage en sådan installation idet det med meget stor
sansynlighed kan gå galt. Vi har gentagne gange måtte foretage en "oprydning" ude hos
virksomheder hvor de satsede på selv at foretage en sådan installation. Jeg har set
situationer, hvor forholdende på en PC var af en sådan karakter, at det nærmest var et mirakkel
at softwaren overhovedet kunne starte op og jeg er sikker på at der er mange gode forklaringer
på forholdende ved din installation.

Så jeg kan kun gentage at det er en god ide at lade jeres leverandør foretage installationen.

--
Best regards

Lars Sandberg
IMAGINiT Denmark

Fra : Meanmachine

Dato : 26-10-02 17:02

Hej Søren.

Solidworks og Autocad har hver deres stærke sider, henholdsvis 3D og 2D og
faktisk er begge udmærkede værktøjer i små firmaer og hos private. Men hvis
vi snakker fremtiden, mener jeg, at det bedste og mest fleksible værktøj
indenfor modellering af maskiner og elementer er Catia. Det kræver selvfølge
en hvis stor pose penge hvert år, at få licencer til softwaren.

Fra : Claus Frølund

Dato : 29-10-02 06:45

Varde
De to programmer kan ikke sammenlignes. Autocad hører fortiden til.
Ihvertfald inden for mekanisk konstruktion. Det kan groft set sammenlignes
med et gammeldags tegnebord, men med de muligheder computeren giver.
Solidworks er et 3D cadprogram, hvor emnerne modelleres op, hvilket giver en
helt anden sikkerhed i konstruktionen. Autocad kan dog også tegne #D, men
det er en noget speget affære.

Peet_dk
Inventor vs. Solidworks. Den har været oppe utallige gange, og den "krig"
skal de to softwarehuse nok udkæmpe for os. Jeg arbejder til daglig med
Inventor, men har tidligere arbejdet med Solidwork. Dog vil jeg ikke her
gøre mig klog på hvilket der er det bedste, for... Nogle kan lige moderen,
og andre datteren. Jeg kan dog røbe at når man har et program, siddende i
fingrene, og har lært hvad der skal læres, så er det svært at skifte. Ingen
af de to, har dog endnu formået at gøre deres programmer stabile, så de ikke
går ned

Meanmachine
Små firmaer?... Små og små.
Jeg mener nu at det er at skrue den for meget. Mange store virksomheder,
heriblandt danske, benytter idag, både Solidworks, Inventor og autocad oa.
Sidstnævnte nok ikke så meget mere, da 3D er kommet for at blive, og vinder
mere og mere indpas.
At kategorisere de to nedenstående programmer, som egnede til små firmaer
eller til private er nok det største overkill jeg har hørt om inden for
cadbranchen i flere år. Hvem investerer kr. 60.000 + for at bruge det hjemme
som legetøj? Endda er det mange penge for et lille firma.
Det virker på mig, meget naivt det du har skrevet, men medgivet, så er
Catia, ProE oa. væsentligt dyrere at anskaffe, og ikke mindst dyrere i
subscription, men dermed ikke sagt at de egner sig bedre til nogle formål,
som de nævnte programmer.

M.v.h. Claus