Fogedretten
Fra : Jens

Dato : 26-10-02 22:03

Hej

Jeg er en dreng på 17 som har stiftet gæld (jeg købte en masse bøger/cd'r
hos bookland.dk).
Da jeg ikke betalte efter 3-4 rykkere sendte de det til CreditRingen, som
sendte et par skrivelser til mig. Jeg underskrev da et frivilligt forlig,
som var forsynet med mit cpr-nr.
Det må jo betyde at de ved hvor gammel jeg er, og mig bekendt er en
underskrift ikke gyldig hvis personen er under 18.
Nu har jeg så modtaget et brev hvor der står at jeg vil blive kontaktet fra
fogedretten, med retsfundament i forliget.

I behøver ikke at komme med kommentarer, blot et enkelt ja/nej-spørgsmål:
Risikerer jeg at komme i fogedretten eller ej?

/jens

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-10-02 23:41

Scripsit "Jens" <zuluweb@hotmail.com>

> Jeg er en dreng på 17 som har stiftet gæld

Det kan du da ikke uden din værges tilladelse.

> Da jeg ikke betalte efter 3-4 rykkere sendte de det til CreditRingen, som
> sendte et par skrivelser til mig. Jeg underskrev da et frivilligt forlig,
> som var forsynet med mit cpr-nr.

Det kan du stadig ikke som mindreårig.

> Det må jo betyde at de ved hvor gammel jeg er, og mig bekendt er en
> underskrift ikke gyldig hvis personen er under 18.

Der er ikke tale om gyldighed af underskrifter, men at mindreårige
ikke kan forpligte sig på den måde på egen hånd, uanset om det er
mundtligt eller skriftligt.

(Men hvis det fra starten har været din mening at du ville smyge dig
udenom betalingen med henvisning til din alder, har du gjort dig
skyldig i bedrageri. Det kan man allerede som 15-årig).

> Risikerer jeg at komme i fogedretten eller ej?

Det kan godt ske. Men tag en forælder med. Du bør have en nogenlunde
god sag hvis du afviser kravet med henvisning til mindreårigheden, og
samdidig (nej, allerede nu!) leverer varerne tilbage.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."