Array til variabel...
Fra : pingpong

Dato : 26-10-02 11:10

Ok, jeg er ved at lave et program hvor jeg læser ind fra en fil til et
array...
Jeg læser med getc ind i et array...
Jeg mangler en metode hvorfra jeg kan tage tal(chars) og sætte dem sammen
til et int.

Eksempel:
[0 | 1 | 2 | 3 ]
[= | 3 | 4 | 8]
Figuren viser et array[4] hvor de indlæste værdier fra getc er '=348'
Spørgsmålet er så: Hvordan får jeg læst de 3, 4 og 8 fra arrayet om til en
integer 348 som jeg kan tilskrive en variabel?
Det er standart C og ikke C++ :c)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 11:22

pingpong skrev:

>Figuren viser et array[4] hvor de indlæste værdier fra getc er '=348'
>Spørgsmålet er så: Hvordan får jeg læst de 3, 4 og 8 fra arrayet om til en
>integer 348 som jeg kan tilskrive en variabel?

enum { CIFRE=3 }

int n, tal=0;
for (n=0; n<CIFRE; ++n) tal = tal*10+array[n];

--
Bertel

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 26-10-02 12:09

"pingpong" <ajmagard@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg læser med getc ind i et array...
> Jeg mangler en metode hvorfra jeg kan tage tal(chars) og sætte dem sammen

Prøv engang at kigge på fscanf().. Den kan læse tal fra en fil, og smide
dem direkte ind i variabler. Kan være det løser dit problem bedre end
metoden med arrays. F.eks. noget ala følgende:

FILE *stream;
int i;
int num_fields_read;

// Open file
stream = fopen("myfile.txt", "rb");
if (stream == NULL)
{
// Handle error
}

// Read an int from the file
num_fields_read = fscanf(stream, "%d", i);
if (num_fields_read != 1)
{
// Handle error
}

// Close file
fclose(stream);

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 26-10-02 12:50

On Sat, 26 Oct 2002 12:10:23 +0200, "pingpong" <ajmagard@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Spørgsmålet er så: Hvordan får jeg læst de 3, 4 og 8 fra arrayet om til en
>integer 348 som jeg kan tilskrive en variabel?
Jeg ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål, men jeg vil da prøve
alligevel:

unsigned char indata[4] = { '=','3','4','8' };

int value;

value = (indata[1] - '0') * 100;
value = value + ((indata[2] - '0') * 10);
value = value + (indate[3] - '0');

Så skulle "value" indeholde værdien 348.

Er det sådan noget du er ude efter? så kunne du bruge:

sscanf(&indata[0],"=%d",&value);

Dette vil også virke.

/Thomas

Fra : Byrial Jensen

Dato : 27-10-02 09:08

pingpong <ajmagard@hotmail.com> skrev:
> [...]
> Jeg læser med getc ind i et array...
> Jeg mangler en metode hvorfra jeg kan tage tal(chars) og sætte dem sammen

Foruden de nævnte metoder (at tage ét ciffer ad gangen i en løkke
(husk at trække '0' fra hvert ciffer ved den løsning, Bertel) og
scanf) er der også standardfunktionerne:

atoi: Omsæt streng til int
atol: Omsæt streng til long
atoll: Omsæt streng til long long
strtol: Omsæt streng i et vilkårlig talsystem til long med bedre
mulighed for fejlhåndtering end i ovenstående funktioner
strtoul: Som strtol bortset at der omsættes til unsigned long

--
Skal musik- og edb-industrien have ret til fratage forbrugerne deres
rettigheder i henhold til Ophavsretloven, begrænse konkurrencen og

Fra : pingpong

Dato : 27-10-02 09:29

Tak for svarene, jeg håbede lidt at der var en 'lettere' måde at gøre det
på, uden at skulle omregne hvert ciffer i forhold til dets position, men det
virker, og det er jo helt fint så :c)

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 27-10-02 10:15

On Sun, 27 Oct 2002 09:29:17 +0100, "pingpong" <ajmagard@hotmail.com>
wrote:

>Tak for svarene, jeg håbede lidt at der var en 'lettere' måde at gøre det
>på, uden at skulle omregne hvert ciffer i forhold til dets position, men det
>virker, og det er jo helt fint så :c)
Ikke for at være fræk, men hvordan i alverden havde du ellers tænkt
det det skulle kunne lade sig gøre. Hvis man kigger på den analytiske
definition på 10 talt systemet, så kan man jo ikke gøre så meget andet
end at kigge på hvert ciffer for sig. Det er vel sagtens også det som
sker inde i vores hjerner. Metoden er jo den samme for 2, 8 og 16 tals
systemerne.

Jeg vil uden at kende formatet på din datafil, gætte på at fscanf()
kan bruges meget nemt.

/Thomas

Fra : pingpong

Dato : 27-10-02 11:32

Jeg mente bare om der var en funktion i forevejen til at læse tal ud fra et
array og selv bestemme hvor de hører til i variablen... som f.eks. at hvis
der er 3 tal vil den første være 100'delen, den 2. 10'erdelen og den 3.
enerdelen...

Fra : Byrial Jensen

Dato : 27-10-02 12:16

> [...]
> der er 3 tal vil den første være 100'delen, den 2. 10'erdelen og den 3.

Som du har fået at vide nu flere gange, findes der standardfunktioner
til dette. Thomas har sikkert ret når han skriver:

Derforuden er der atoi(), strtol() m.fl. som sikkert også kan bruges.