Polske aner.
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 26-10-02 01:35

Hej alle.

Min morfar er født i danmark af polske indvandrere (Lolland) omkring 1911.

Hans far sejlede på Queen Mary som tjener, og 'stod af' på en af turerne
(omkring 1925). Jeg har fundet nogen passager-lister på nettet, hvor han er
betegnet som 'servant'. Men der slutter alle spor også. Jeg har forsøgt at
lede via forskellige amerikanske søgemaskiner, men der dukker han ikke frem.
Da han er udrejst på denne måde er han ikke registreret i udvandrebasen.

Er der nogen der har forslag til hvordan en forskning kan foregå, dels for
at finde oplysninger om min morfars familie i Danmark og Polen, og dels hvad
der hændte min bedstefar i USA.

Vil polske arbejdere figurere i de almindelige folketællinger ?, - eller
blev de registreret på anden måde ? Familien er katolikker, men er der samme
regler/oplysninger at finde hos den katolske kirke, som man finder i den
danske folkekirke ?

Der er desværre ingen nulevende der har oplevet mine polske forfædre, så det
ligger lidt tungt med oplysninger.

Med venlig hilsen

Jette Jørgensen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-10-02 13:43

"Jette Jørgensen" <jj@jetvadat.dk> wrote in message
> [...]
> danske folkekirke ?
>
> Der er desværre ingen nulevende der har oplevet mine polske forfædre, så

Hvis du f.eks. kunne give navn og fødselsdato på den pågældende,
kunne det nok hjælpe lidt med hjælpen.

Mvh. Bodil.

Fra : fussi

Dato : 27-10-02 02:04

> Hvis du f.eks. kunne give navn og fødselsdato på den pågældende,
> kunne det nok hjælpe lidt med hjælpen.
>
> Mvh. Bodil.

Det kan jeg godt, men undlod det da jeg ikke regnede med at nogen ville gå i
gang med undersøgelser, men bare komme gode råd!

Men her er de oplysninger, jeg har om familien.

Jan Stelmaszczyk, Født i Polen i 1883. Rejste i 1925 til USA, hvor han holdt
til i Brooklyn og døede i 50'erne.

gift med

Aniella Palega, Født i Polen, Død i Danmark 1945. På hende har jeg nogen
noter:
Kom fra Polen som ca. 14 årig. Familien boede i Prinsensgade i København.
Muligvis
er der født børn på Lolland og i København.

De fik sammen en del børn, alle født i Danmark, af dem blev 4 voksne:
Stanislava Stelmaszczyk, 1909-1953, kaldt Stazia og Stanni
Jan Stelmaszczyk, 04 Aug 1911-21 Jul 1971
Vladislava Stelmaszczyk, 20 Aug 1920-1982, kaldt Valborg
Rosalia Stelmaszczyk, 11 Okt 1922-25 Feb 1996, kaldt Rosa

Det er hvad jeg har, - som du ser ikke meget.

Med venlig hilsen

Jette Jørgensen

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 26-10-02 20:09

Bemærk, at evt. vielser mellem polske indvandrere og danskere ofte kan
findes på Rødby Rådhus. Deres forskellige religiøse baggrunde gjorde denne
"løsning" almindelig.

Så snart du finder frem til nogle polske navne, kan du prøve
http://www.polishroots.org/genpoland/ der kan være behjælpelig med den
videre forskning.
--
med venlig hilsen
Morten Møller Hansen

Fra : Ole Munk

Dato : 26-10-02 22:40

> [...]
> danske folkekirke ?
>
> Der er desværre ingen nulevende der har oplevet mine polske forfædre, så

Min kone har også polske aner, der er kommet til Danmark omkring samme
tidspunkt som dine. Efter at have mødt hinanden i Danmark rejste de faktisk
tilbage til Polen for at blive gift og kom herefter til Danmark igen, men om
det var almindeligt når begge var polakker ved jeg ikke.

De arbejdede herefter på herregården Voergård, men fik på trods af afstanden
40 - 50 km, alle deres børn døbt i den katolske kirke i Aalborg (KB findes
på LA i Viborg).

Så du skal måske prøve at finde nærmeste katolske kirke, hvis begge
forældrene var katolikker.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : dannebrog

Dato : 27-10-02 10:54

Har du fundet børnenes dåbsindførsler i kirkebøgerne? På Landsarkivet i
Kbhvn. på Jagtvej 10, har de også katolske kirkers kirkebøger, så det er nok
dem, du skal i gang med. - Hvis en kirke ikke har afleveret deres
kirkebøger, kan man forsøge at skrive direkte til kirken.

På Rigsarkivet findes folketællingerne bl.a. 1901-1950; hvis du finder
familien deri - og gerne i flere tællinger - så dukker dine oldeforældres
fødesteder sikkert op.

Endelig er der Stadsarkivet på Københavns Rådhus, hvor du kan slå din
oldemoders dødsfald op; hvis hun er død eller begravet i Kbhvn. - og så må
du derefter til Landsarkivet for dels at slå dødsfaldet efter i kirkebogen,
dels findes hendes skifte (københavns skifterets arkiv).

Med venlig hilsen

Ulrich
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Bjarne Savkov

Dato : 27-10-02 14:58

Hej Jette m.fl.

Hvis du kan finde dine aners fødested i Polen, så har jeg i en lignende
situation haft megen stor hjælp af den danske ambassade i Polen, der
skaffede mig adressen på den lokale præst, som derefter fik alle mine
oplysninger om familien, og derefter brugte prædikestolen til at efterlyse
efterkommere/familiemedlemmer til min ane. Det førte siden hen til kontakt
med mange polske familiemedlemmer.

vh

Bjarne Savkov

Fra : fussi

Dato : 27-10-02 23:21

Tak for de mange svar!

Jeg vil prøve at checke hvad der er på lands- og rigsarkivet. Så får jeg
forhåbentligt nogen oplysninger jeg kan gå videre med.

Det sidste foreslag med en efterlysning via præst i Polen, lyder meget
spændende. Så må man bare håbe at polakkerne er bedre kirkegængere end
danskerne

Med venlig hilsen

Jette Jørgensen.