lidt start hjælp!
Fra : knap

Dato : 25-10-02 11:09

hej jeg har for et par år siden arbejdet lidt med Pacal i forbildelse med
nogle skole timer. men jeg ville gerne udvide den viden med et andet
programmerings sprog, da jeg kommer til at bruge det i støre eller mindre
omfand til min uddandelse...

Så derfor ville jeg hører om der er nogle der kunne hjælpe mig lidt igang!
det er selvfølgelig med valg af program til at programmere i, osv.
selvfølgelig skal jeg nok selv gøre resten!!!

på forhånd tak!

Fra : knap

Dato : 25-10-02 11:14

det er selvfølgelig c++ jeg gerne vil igang med!! :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-02 11:19

knap skrev:

> [...]
>nogle skole timer. men jeg ville gerne udvide den viden med et andet
>programmerings sprog, da jeg kommer til at bruge det i støre eller mindre

Jeg vil tro at det vil være forholdsvis nemt at gå over til C++.
C og C++ har samme struktur som Pascal, men C++ har metoder til
håndtering af strenge, mens C's strenghåndtering kræver kendskab
til pointere.

Derudover kan man lave OOP med C++.

En god bog at begynde med er "Accelerated C++" af Andrew Koenig
og Barbara E. Moo, ISBN 0-201-70353-X.

--
Bertel

Fra : knap

Dato : 25-10-02 13:12

tak skal du have bertel, men jeg ville gerne vide lidt om hvilket program
jeg skal bruge... jeg mener man kan vel ikke bare bruge Delphi til det???

så er der et foretrukket program eller skal jeg selv prøve lidt frem?? det
skulle jo gerne ende i jeg ikke bruger for mange penge på mit lille projekt!

Fra : Ivan Johansen

Dato : 25-10-02 15:07

knap wrote:
> [...]
> skulle jo gerne ende i jeg ikke bruger for mange penge på mit lille projekt!

Hvis du allerede kender Delphi, vil du helt sikkert blive glad for
Borland C++ Builder. Den svarer til Delphi, men sproget er C++ i stedet
for Object Pascal.

Programmet kan købes med studierabat og du kan hente en trial version
hos Borland:
http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.html

Du kan også hente Borlands kommandoliniekompiler gratis. Det er kun
selve kompileren uden udviklingsmiljø og debugger.

Ivan Johansen

Fra : Simon Strandgaard

Dato : 25-10-02 15:47

knap wrote:
> tak skal du have bertel, men jeg ville gerne vide lidt om hvilket program
> jeg skal bruge... jeg mener man kan vel ikke bare bruge Delphi til det???

Nej, med delphi er du kun istand til at redigere i pascal kode.

> så er der et foretrukket program eller skal jeg selv prøve lidt frem?? det
> skulle jo gerne ende i jeg ikke bruger for mange penge på mit lille projekt!

Det behøves skam ikke at koste noget.

Dette er et gratis og frit udviklingsmiljø, med alt hvad du skal bruge.
http://www.bloodshed.net/devcpp.html

Held og lykke
Simon Strandgaard

PS. Støt opensource, frem for micro$oft, de har alligevel så forbandet
mange penge.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 25-10-02 16:32

"Simon Strandgaard" <0bz63fz3m1qt3001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> Dette er et gratis og frit udviklingsmiljø, med alt hvad du skal bruge.
> http://www.bloodshed.net/devcpp.html
>
> Held og lykke
> Simon Strandgaard

Nemlig - den virker tilsyneladende ganske godt og er nem at installere - alt
i et samlet IDE-udviklingsmiljø.

Iøvrigt er der bl.a andet en Debugger fra Cygwin som er ligeså let at
installere samt at integrere i miljøet.

Begge dele kan også downloades fra IDG-Forlag i Danmark på

http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/internelinks.asp

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-02 20:39

knap skrev:

>tak skal du have bertel, men jeg ville gerne vide lidt om hvilket program
>jeg skal bruge... jeg mener man kan vel ikke bare bruge Delphi til det?

Nej.

>så er der et foretrukket program eller skal jeg selv prøve lidt frem?

Jeg bruger selv Borlands gratis C++-compiler. Den er god og meget
tro mod standarden i sin grundopsætning.

Til at redigere kildefilerne bruger jeg MED som er suverænt god.
Den er nem at bruge som editor med det samme, og når man har sat
sig en smule ind i hvad den kan, kan man sætte den op til at
kompilere koden og starte det producerede program med få
tastetryk. Den har indbygget kendskab til 30 filtyper som den kan
give syntaksfarvning - og så har den nem omskiftning mellem DOS'
og Windows' tegnsæt. Den er shareware og billig at registrere.

Men der er mange andre gratis editorer som kan bruges, også nogle
helt gratis.

--
Bertel

Fra : knap

Dato : 28-10-02 08:24

tak skal i alle sammen have!! i har allerede hjulpet mig godt igang!!!

men, så et sidste sprgsmål!!! er der en der tilfældig ligger inde med en
tutorial om c++, jeg har kikket på et par stykker online!! de er sgu
alletiders, men de er på engelsk! jeg ar fornemmelsen at min indlæringsevne
er bedre når jeg hører/læser noget på dansk!! er det bare en hjemmeside i
kender til, så vil jeg være meget taknemmelig!

tak skal i alle have for hjælpen!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-02 15:36

Bertel Lund Hansen skrev:

>Men der er mange andre gratis editorer som kan bruges, også nogle
>helt gratis.

Huskede jeg at nævne at nogen af dem er gratis?

--
Bertel

Fra : Byrial Jensen

Dato : 28-10-02 20:34

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Huskede jeg at nævne at nogen af dem er gratis?

Næh, det tror ikke. Hvad koster de forresten?
(Mere alvorligt: Jeg lægger mere vægt på om en editor er en fri end
om den er gratis. Der er heldigvis også gode frie editorer).

--
Skal musik- og edb-industrien have ret til fratage forbrugerne deres
rettigheder i henhold til Ophavsretloven, begrænse konkurrencen og