Simulering af tastetryk under Win32.
Fra : John Ekblom

Dato : 24-10-02 23:44

Er der nogen der ved hvorledes man simulerer tastetryk i windows ?

Jeg er blevet bedt om at sørge for nem input af data til et gammelt program
(som jeg ikke har kildetekst til) og min eneste mulighed er at simulere de
tastetryk brugeren ville have tastet.

Programmet der simulerer tastetryk skal således køre i baggrunden, mens det
andet program (som jeg ikke har kildetekst til) skal have fokus.

Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende og evt. har hints og/eller
noget kode ?

På forhånd tak for hjælpen.

M.v.h.
John Ekblom

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 25-10-02 09:57

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> wrote:
> [...]
> (som jeg ikke har kildetekst til) og min eneste mulighed er at simulere de

Jeg har brugt keybd_event() til dette med stor success. Alle tastetryk
kan simuleres og det virker fint. Det problem, der måske kan opstå er at
synkronisere med modtager-applikationen, så man er sikker på at
input-kontrollen man ønsker at sende tastetryk til er synlig og aktiv. Det
er en god ide også at bruge EnumWindows(), EnumChildWindows() og
SetForegroundWindow() til dette sammen med lidt kode, som tit kontrollere
om modtager-applikationen opfører sig som man regner med, eller om et
tastetryk evt er gået tabt.

En anden mulighed kan være at købe SQA Robot (lavet af Rational Software
Corporation). Dette er en slags testværktøj som tillader at kommunikere
med en win32-applikations input-kontroller. Logikken laves som VBA scripts.
Dette har vi også brugt med stor success på mit arbejde. Dette er godt hvis
det drejer sig om et stort projekt.

Fra : John Ekblom

Dato : 30-10-02 21:35

Mange tak for hjælpen. Det var lige det jeg skulle bruge ...

M.v.h.
John Ekblom

Fra : Ivan Johansen

Dato : 25-10-02 15:00

John Ekblom wrote:
> [...]
> andet program (som jeg ikke har kildetekst til) skal have fokus.
>
> Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende og evt. har hints og/eller

Jeg har ikke selv prøvet det, men umiddelbart ville jeg sende
WM_KEYDOWN, WM_KEYUP og lignende beskeder direkte til programmet. Så
behøver programmet ikke engang have fokus.

Ivan Johansen