Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye fotos på www.dacor.dk
Fra : Peter Kjær

Dato : 24-10-02 15:27

Hejsa,

Nu har jeg flere gange set der bliver annonceret nye fotos i denne gruppe,
og har i denne forbindelse et spørgsmål.

Jeg lægger selv undervandsfotos op på mit eget site www.dacor.dk, (ja ved
godt kvaliteten ikke er den samme, men fotos under vandet er altså %&/#
svært, og jeg er en relativ ny undervandsfotograf)

Er der interesse her i gruppen for at jeg annoncere nye fotoserier ?

--
Mvh,

Peter Kjær
www.air365.dk - Dykkerklubben for alle certifikater.
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning og UV-fotografering med stort
online billedarkiv

Fra : Lars [8210]

Dato : 24-10-02 15:31

"Peter Kjær" <PeterFJERNES@dacor.dk> wrote in message
> [...]
> svært, og jeg er en relativ ny undervandsfotograf)
>
> Er der interesse her i gruppen for at jeg annoncere nye fotoserier ?

jeps- Jeg smider linken til din side på
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm
mvh

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-02 15:38

"Peter Kjær" wrote:

> Er der interesse her i gruppen for at jeg annoncere nye
> fotoserier ?

Ja - for ellers ka' jeg jo ikke vide, at der er kommet nogle
nye billeder på dit web-site, og alle typer fotoprojekter er
velkommen her i gruppen, hvis du ind imellem læser nogle indlæg,
der fremstår som om vi har censorer, så er de selvbestaltede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-02 16:36

On Thu, 24 Oct 2002 16:27:09 +0200, Peter Kjær wrote:

>Jeg lægger selv undervandsfotos op på mit eget site www.dacor.dk, (ja ved
>godt kvaliteten ikke er den samme, men fotos under vandet er altså %&/#
>svært, og jeg er en relativ ny undervandsfotograf)

Lidt efterbehandling for farvestik ville forhøje nydelsen af dine
billeder.

Et hurtigt eksempel:
http://www.towle.dk/dykker.html
Øverst det originale - nederst det nødtørftigt justerede.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Kjær

Dato : 24-10-02 17:03

> Lidt efterbehandling for farvestik ville forhøje nydelsen af dine
> billeder.

For hulen....det efterbehandlede billede blev mere grynet, men fik genskabt
de oprindelige farver (næsten)

Kunne du ikke lige forklare, hvordan du gjorde det - og evt. med hvilket
program

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-02 17:37

On Thu, 24 Oct 2002 18:02:30 +0200, Peter Kjær wrote:

> [...]
>de oprindelige farver (næsten)
>
>Kunne du ikke lige forklare, hvordan du gjorde det - og evt. med hvilket

At det nye billede blev mere grynet, skyldes at originalen i forvejen
var et JPG-billede, som jeg så yderlige reducerer til 60% kvalitet ved
fornyet lagring i JPG-format.

Jeg bruger Adobe Phder er mange værktøjer til justering af farver. Til
min hurtige justering har jeg først brugt "Automatisk farve" og
derefter "Variationer", hvor den fik 2 skud magenta og et skud gult.
Så lysnede jeg mellemtonerne lidt med "Niveauer" og til sidst hævede
jeg farvemætningen en anelse. Som du kan se, er resultatet ikke
perfekt, men meningen var også bare at vise, at med simple værktøjer
kan man forbedre billederne væsentligt.

Man må lege lidt med de forskellige muligheder. Der findes jo en
udmærket Fortryd-funktion og i Photoshop kan man endvidere arbejde i
justeringslag, der efterlader originalen upåvirket.

Der findes andre og billigere billedbehandlingsprogrammer, så jeg
synes du skal fifle lidt på en råkold efterårsdag.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-02 17:02

Kurt Hansen wrote:

> Lidt efterbehandling for farvestik ville forhøje nydelsen
> af dine billeder.

Hvis du har prøvet at dykke, bare sådan med snorkel, så ville du
vide, at farverne på originalbilledet er som i virklighedden.

Din justering går helt over i noget urealistisk, prøv at se
sandbunden, den har nogle steder fået et blåt skær.

Jeg ville dog nok justere kontrasten.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-02 17:37

On Thu, 24 Oct 2002 18:02:20 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
>Din justering går helt over i noget urealistisk, prøv at se
>sandbunden, den har nogle steder fået et blåt skær.

Du mener farverne er urealistiske - dykkeren selv mener de er meget
tæt på det han så (se hans svar i tråden).

Jeg tog jo netop det forbehold, at det var en _hurtig_ justering. jeg
påberåber mig ikke at det er perfekt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Kjær

Dato : 25-10-02 07:30

> Du mener farverne er urealistiske - dykkeren selv mener de er meget
> tæt på det han så (se hans svar i tråden).

Jeg fik vist ikke forklaret mig godt nok,

Farverne i det efterbehandlet billede er ret tæt på hvordan det vil se ud,
hvis man havde lys nok med ned og kunne oplyse hele området hvor billedet
blev taget - hvilket er umuligt på denne type billeder.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-10-02 10:42

"Peter Kjær" wrote:

> [...]
> vil se ud, hvis man havde lys nok med ned og kunne oplyse hele
> området hvor billedet blev taget - hvilket er umuligt på denne

Ok - så er vi helt enige, og jeg synes faktisk farverne i dit
billede er gode og realistiske, det kunne måske godt tåle lidt
justering på kontrasten, det er der jo også mange billeder, som
er taget over vandet, der har behov for.

Og det er jo en gang fake, hvis man justerer billederne, så de
kommer til at ligne undervandsbilleder fra Middelhavet, der er
optaget på 2 meters dybde, i krystalklart vand med lys sandbund.

Jeg synes ikke man skal fake ved at skabe urealistiske farver,
hvad enten det gøres med masser af lys, eller med en justering i
et billedbehandlingsprogram.

PS: Hvis du på et tidspunkt skulle vælge at skille dine billeder
ud i et selvstændigt side, som et dykker/udevands fotogalleri, så
ville jeg straks oprette et link til dine billeder, der er nemlig
ikke ret mange danske fotogallerier med den type billeder, jeg
kender kun http://www.undervandet.com/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-02 14:07

On Fri, 25 Oct 2002 11:42:02 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
>Jeg synes ikke man skal fake ved at skabe urealistiske farver,
>hvad enten det gøres med masser af lys, eller med en justering i

Okay, det var så farvel til såvel den nulevende, som alle
efterfølgende generationers brug af filtre til kameraet. Pol-filtre,
grå-filtre, ja sågar UV-filtre o.s.v. må jo være forbudt ifølge den
filosofi, da de på kunstrig vis forbedrer og/eller dæmper/forstærker
lys og farver, som vi ser dem, når vi kigger i retning af solen,
fotograferer i kunstlys, tager billeder på bestemte tidspunkter af
døgnet, ud over vandet, eller hvad ved jeg.

For der er vel ingen forskel på at manipulere FØR eller EFTER
optagelsen?

For lige at skære min mening ud i pap: Jeg finder det OK at fjerne
uønskede farvestik.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-10-02 22:27

Kurt Hansen wrote:

> For der er vel ingen forskel på at manipulere FØR eller EFTER
> optagelsen?

Du er dælme noget bombastisk i din argumentation, jeg har
ikke noget imod effektfiltre og billedmanipulationer, når
disse mulighedder bruges fornuftigt og med respekt for
beskueren.

Og lige netop med Peter Kjær's undervandsbilleder, som jeg vil
tillade mig at betegne som dokumentarfotos, der vil det efter
min mening være uacceptabelt at snyde beskueren, med billeder
der ikke er ærlige og loyale overfor virkelighedden.

Er vi f.eks. ovre i kunstfotografi, så er det da helt ok, at
farverne er forstærket med et polfilter, vi er jo godt klar
over, at sådan ser vores øjne ikke virkelighedden, men at det
er noget fotografen har skabt, fordi han ønsker at gi' os en
helt speciel oplevelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars [8210]

Dato : 26-10-02 22:33

> [...]
> over, at sådan ser vores øjne ikke virkelighedden, men at det
> er noget fotografen har skabt, fordi han ønsker at gi' os en

-------
Hej NG

Tjah

Jeg er til Cokin-filtre og bruger dem flittigt.....-men alt andet
efterbehandlin er skisme "yt" for mig....

Mvh

Lars

Fra : John

Dato : 27-10-02 08:09

"Lars [8210]" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tjah
>
> Jeg er til Cokin-filtre og bruger dem flittigt.....-men alt andet
> efterbehandlin er skisme "yt" for mig....

Det er vel de færreste fotografer, om nogen, der kan sige sig fri for at
manipulere med virkeligheden. Det begynder allerede ved valget af film; Fuji
dias film, som den meget brugte Velvia kan vel ikke siges at være neutral.
Så kommer valget af objektiv. Hvor mange portræt fotos er taget med standard
50mm? Nej vel? Mest brugt er vel en tele i området 100mm for at pynte på
modellen. Derefter kommer valget af papir, glossy eller mat eller canvas
osv. Hvis S/H kan der vælges mellem et utal af kontraster alt efter
papirtype.
Valg af motiv, eller måden motivet betragtes fra, er journalistens måde, at
anskue virkeligheden på. Et motiv taget på en bestemt måde, eller taget ud
af en større helhed, kan afspejle virkeligheden, som journalisten ser og vil
formidle den videre.

Du har valgt at sætte grænsen ved forbehandling. Og lader alt andet være
helligbrøde. Andre ser anderledes, eller mere nuanceret på det.
Forbehandling med filtre, kan være nøjagtigt lige så manipulerende som
efterbehandling, det være sig i mørkekammeret eller foran computeren.

Jeg bruger begge dele, alt efter motiv og emne. Og humør. Og digital
efterbehandling er en simpel nødvendighed i langt de fleste tilfælde.
--
MVH
John K Hansen