Skilsmissesæreje
Fra : Torben Brøndum

Dato : 24-10-02 13:06

Hej,

Udover at ægtefæller indbyrdes kan lave et skilsmissesæreje dokument, kan
også forældre indbygge denne "skilsmissesæreje funktionalitet" i et
testamente i forhold til børnenes arv.

Såfremt ingen af de nævnte dokumenter måtte være udfærdiget og forældre
ønsker at give et mindre pengebeløb (pengegave) her og nu til børnene (skal
senere indgå som arveforskud og er mindre end beløbsgrænsen for
afgiftsfrihed) men under de ønskede forudsætninger for skilsmissesærejets
intentioner hvad kan man så gøre ?

Et forslag kunne måske være at udfærdige et lånedokument til barnet
indeholdende eks betingelser om rente og afdragsfrihed mod at lånet er et
anfordringslån m.v. Herved indgår der jo såvet et aktiv som et passiv i
forhold barnets bodel i et ægteskab. Er det foreslåede en løsning.

Og skal der ved arveforskud i form af pengegaver udfærdiges dokumenter der
viser at et beløb er arveforskud således at beløbet vil være "indeholdt" i
testamentes del omkring skilsmissesæreje. Hvordan holder man, med andre ord,
rede på de beløb der løbende kunne overføres mellem forældre og børn. Måske
er børnene og deres respektive ægtefæller nød til selv at lave
skilsmissesærjepapier eller er alternativet det omtalte lånedokument.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Peter G C

Dato : 25-10-02 17:13

Torben Brøndum skrev i news:BmRt9.174565$Qk5.6004043@news010.worldonline.dk

> Hej,
>
> Udover at ægtefæller indbyrdes kan lave et skilsmissesæreje dokument,
> kan også forældre indbygge denne "skilsmissesæreje funktionalitet" i
> et testamente i forhold til børnenes arv.

Ja, så børnenes arv bliver særeje.

> [...]
> beløbsgrænsen for afgiftsfrihed) men under de ønskede forudsætninger
> for skilsmissesærejets intentioner hvad kan man så gøre ?

Man kunne lave et gavebrev med bestemmelse om, at gaven er særeje, jf.
Retsvirkningslovens § 28a. - Der skal være et væsentlig gavemoment.

> [...]
> er et anfordringslån m.v. Herved indgår der jo såvet et aktiv som et
> passiv i forhold barnets bodel i et ægteskab. Er det foreslåede en

Ja - men noget besværligt.

> Og skal der ved arveforskud i form af pengegaver udfærdiges
> dokumenter der viser at et beløb er arveforskud således at beløbet
> vil være "indeholdt" i testamentes del omkring skilsmissesæreje.

Man kan lave en arveforskudskontrakt.

F.eks. kunne man skrive:

"Undertegnede Hans Hansen erkender herved at have modtaget et arveforskud på
kr. 50.000,- kontant af mine forældre Hanne Hansen og Mads Hansen med det
vilkår, at beløbet kommer til afkortning i den mig, eller i tilfælde af min
død, da mine livsarvinger, tilkommende arv efter mine forældre, når denne
kommer til udbetaling efter den førstafdøde, eller for så vidt arven efter
denne ikke er tilstrækkelig, eller boet ikke skiftes efter førstafdøde, da
efter længstlevende"

- En advokat vil utvivlsomt kunne hjælpe.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Torben Brøndum

Dato : 27-10-02 12:22

Hej "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

[snip det hele]

Siger mange tak for dit indlæg.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : nospam@nospam.tld

Dato : 28-10-02 13:39

Den Fri, 25 Oct 2002 18:12:47 +0200, skrev "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> :

> [...]
>efter længstlevende"
>
>- En advokat vil utvivlsomt kunne hjælpe.

Nej, her skal en kommunikationsekspert til!

Kan jurister ikke vænne sig af med at skrive i kancellistil og skrive i et
sprog, som er alment forståeligt?
Ovenstående er uhyrligt.

Det kan lade sig gøre at skrive både kort, præcist og forståeligt.
Hvad er der galt med:

"Undertegnede Hans Hansen har modtaget et arveforskud på
kr. 50.000,- kontant af mine forældre Hanne Hansen og Mads Hansen.

Forskuddet skal modregnes forlods i al den arv jeg eller mine livsarvinger
måtte få efter mine forældre.
"

- Peter

Fra : Peter G C

Dato : 28-10-02 17:15

nospam@nospam.tld skrev i news:kvaqruo48qdfe1rjv302104neuku61j2ke@4ax.com

[klip]

> Nej, her skal en kommunikationsekspert til!
>
> Kan jurister ikke vænne sig af med at skrive i kancellistil og skrive
> i et sprog, som er alment forståeligt?
> Ovenstående er uhyrligt.

Dette spørgsmål hører ikke til her men i news:dk.kultur.sprog

(X)-FUT dertil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : N/A

Dato : 29-10-02 10:07

Fra : nospam@nospam.tld

Dato : 29-10-02 10:07

Den Mon, 28 Oct 2002 18:54:43 +0100, skrev "Tappe & Bang-Mortensen"
<sbm@mortensen.mail.dk> :

>Det betyder at Hansen har fået forskud på sin arv og det bliver modregnet
>senere. Det der forvirrer er at der bliver taget forbehold for at Hansen
>selv kan være død inden der modregnes når Hansen´s forældre er døde. I så
>fald skal der afregnes med Hansen´s børn. Der tages også højde for uskiftet
>bo ( den længstlevende forældre skal ikke dele med sine børn) og at boet til
>sidst måske ikke er så meget værd.

Det er ikke en fortolkning af teksten, det drejer sig om, men om ikke det
kunne skrives på en simplere måde på juridisk korrekt vis (altså om ikke
jurister burde bruge deres arbejdsredskab, sproget, på en bedre måde):

[...]

versus

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-11-02 23:59

Hej "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

[snip det hele]

Fik aldrig sagt tak for svar.....det gøres hermed.

Hilsen Torben Brøndum