kastereret hankat, der parrer vores hunkat~
Fra : Dan Mortensen

Dato : 24-10-02 11:51

Goddag alle sammen..

Vi har et spørgsmål, som vi håber der er en eller flere der kan hjælpe os
med.

Det er at vi har 2 kastereret hankatte. Den ene der hedder Moqui har altid
været en kæle potte, der gerne vil kæle og ligge hos en.
mens hans bror Gizmo har haft det sådan at han gerne vil kæle, men kun når
det passer ham.
(de er begge lidt over 1 år og brødre)

Men inden for det sidste stykke tid, har de ligesom byttet roller hvis man
kan sige det på den måde

Og de sidste par dage har moqui slet ikke været sig selv, han har været
meget grov overfor vores ene hunkat hun er snart et år, og han bider sig
lige pludselig fast i nakken på hende og prøver at parre hende, hun vræler
når han gør det.
Er det normalt at en kastereret hankat gør den slags, og hvad kan man gøre
for at han holder op med det?
Vi har prøvet at ringe til dyrlægen i dag, og der fik vi afvide at det kan
være at han skal have hormon behandling. Vi har så hørt fra andre kattefolk,
at hormon behandling kan give kræft er det rigtigt?

Vi håber inderligt at der er nogen der vil svare os, for vi ved ikke rigtigt
hvad vi skal gøre.

Hilsen Marianne, Dan. samt Elantra der ikke synes det er spor sjovt at Moqui
vil parre sig med hende.

Hvis der er nogen der vil svare os privat kan i gøre det på katte@sollok.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 24-10-02 12:24

> Hilsen Marianne, Dan. samt Elantra der ikke synes det er spor sjovt at
> Moqui vil parre sig med hende.

Hej Marianne, Dan og Elantra,

Jeg tror faktisk netop at Elantra synes det er sjovt.... Hankatte kan
og vil ofte, på trods af at de er kasterede, forsøge at parre hunkatte i
løbetid. Det er ikke altid menneskene kan se om hunkattene er i løbetid,
men det kan hankattene - kastrerede eller ej! Og Elantra har lige alderen
nu....

Da min hunkat var lidt over 1 år gammel begyndte min kasterede hankat at
give hende samme tur. Den "vrælen" I hører fra hende er en ganske
naturlig lyd som hunkatten udstøder under akten (om man så må sige

Hvis hun ikke er neutraliseret er mit bud derfor, at hun simpelthen er
blevet kønsmoden og har fået de drifter der sig hører til.

I sig selv er det ganske uskyldigt, men jeg medgiver, at det kan være
lettere distraherende at have et par katte i lystig omgang på stuegulvet
mens man prøver at se Nyhederne - det er prøvet her

Så enten kan I lade hende neutralisere el.lign eller leve med det. Der er
selvfølgelig mulighed for at min teori ikke er korrekt (hvis hun fx. er
neutraliseret) men udfra oplysningerne er det mit bedste bud.

Det er også normalt med den forskel I ser hos Jeres hankatte og at de
ikke begge forsøger at springe på hende. Det er ikke alle kastrerede
hankatte der ved hvordan man gør.

Held og lykke med "opklaringen".

--
mvh Line
http://www.nelja.dk - Nelja's Russian Blue

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-10-02 13:13

Hej Dan
Vores snittede hankat forsøger også at parre sig med hunnerne men kun når de er
i løbetid og kun når de sytten gange har kørt r.... op i ansigtet på ham. Det
betyder imidlertid ikke at de ikke skriger som om han var ved at slå dem ihjel
selvom man vist godt kan sige at de selv beder om det.
Mvh
Kim

Fra : Kirstine

Dato : 25-10-02 19:26

In article <3db7ce86$0$96965$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, dsm@post1.tele.dk
says...

> Er det normalt at en kastereret hankat gør den slags,

Tjah...vi har to kasterede hankatte - og vi havde en periode, hvor den
ene forsøgte at parre den anden. Bøssekatte...hmm *G*

> og hvad kan man gøre
> for at han holder op med det?

Vores ene hankat, Tabasco, var chryptocid - hans ene testikel var ikke
vandret ned i pungen. Da han blev kasteret, måtte dyrlægen finde den ene
testikel i hans bughule, og eftersom han fik to intakte testikler med ud,
gik han ud fra, at alt var okay. Det var det bare ikke. Nogle måneder
efter kastrationen, begyndte Tabasco at udvise fertil adfærd; han
strintede, hans urin lugftede helt forfærdeligt, og han forsøgte at parre
sig med Julius, som mildt sagt ikke fandt det morsomt. Vi endte med at få
taget en blodprøve på katten, som viste, at hans testosteron niveau var
alt for højt for en kastrat. Efter råd fra vores dyrlæge, blev Tabasco
opereret igen - og gemt godt af vejen i hans lyske var der sørme en
tredje, intakt testikel. Da den kom ud, gik der blot en lille uges tid,
og så var alt tilbage til normalen.

> Vi har prøvet at ringe til dyrlægen i dag, og der fik vi afvide at det kan
> være at han skal have hormon behandling. Vi har så hørt fra andre kattefolk,
> at hormon behandling kan give kræft er det rigtigt?

Vi blev også tilbudt hormonbehandling af Tabasco som alternativ til
operationen, som var lidt af en chance, idet man jo ikke kunne garantere,
at man kunne finde noget og derefter fjerne det. Da vi samtidig af
dyrlægen fik at vide, at hormonbehandlingen skulle være permanent og
næsten med sikkerhed ville betyde, at vores elskede kat ville udvikle
kræft ret ung, valgte vi operationen.
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*