Jeg savner controlstrip i OS X
Fra : Per Madsen

Dato : 23-10-02 22:44

Kan det passe, at hvis jeg vil ændre på opløsning, volume etc så skal
jeg hele vejen ind i syst.pref.

Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-10-02 23:16

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Kan det passe, at hvis jeg vil ændre på opløsning, volume etc så skal
> jeg hele vejen ind i syst.pref.

Prøv F1-F4 eller kig op i menulinien efter de små ikoner. Skulle der
ingen ikoner være kan de aktiveres i skærm og lyd.
systemindstillingerne.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 23-10-02 23:33

> Prøv F1-F4 eller kig op i menulinien efter de små ikoner. Skulle der
> ingen ikoner være kan de aktiveres i skærm og lyd.
> systemindstillingerne.

OK, tak for det. Hvad med key caps? Kan jeg lave en genvej til den. Jeg
sidder og skriver på noget, hvor jeg skal bruge en masse forskellige
græske bogstavet. En genvej ville være handy...

Per

Fra : Per Madsen

Dato : 23-10-02 23:38

> [...]

> sidder og skriver på noget, hvor jeg skal bruge en masse forskellige
> græske bogstavet. En genvej ville være handy...

Glem det, jeg har fundet ud af det (tildeler lige migselv ti OS X newbie
dummeslag)....Applications->Utilities->over i dock

Per

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-02 05:46

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Glem det, jeg har fundet ud af det (tildeler lige migselv ti OS X newbie
> dummeslag)....Applications->Utilities->over i dock

Du kan også få dem over i en pull-down menu. QuicKeys ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Michael Horn

Dato : 24-10-02 10:12

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Glem det, jeg har fundet ud af det (tildeler lige migselv ti OS X newbie
> dummeslag)....Applications->Utilities->over i dock
>
> Per

Rolig nu I systempref. kan man i international vælge sidste fane der
hedder tastaturmenu; Der kan du afkrydse tegnpalet og nu har du alle
specialtegn lige ved hånden-indbygget i Macosx.

Som tidligere beskrevet: Gennegå alle systempref. vælg hvilke du vil
have på menulinien Lyd, skærm, modem, scripts, ichat, ur, batteri etc.

Mvh
Michael Horn
Ichat: michaelhorn@mac.com
Web: homepage.mac.com/michaelhorn

Fra : Per Madsen

Dato : 24-10-02 12:03

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> wrote:>
> [...]
>
> Som tidligere beskrevet: Gennegå alle systempref. vælg hvilke du vil
> have på menulinien Lyd, skærm, modem, scripts, ichat, ur, batteri etc.

Lige en ting mere. Jeg var i går blevet lidt træt af at jeg, som user,
stod med navnet "permadse", så det ændrede jeg let og frejdigt til "Per"
ved at markere ikonet. Herefter gik der ged i alle indstillingerne.
"Permadse" eksisterer stadigt, til gengæld er der kommet en mappe der
hedder "Per". Jeg har prøvet at lægge filer fra "Per"'s Library over i
"permadse", men det hjælper ikke. F.eks. er alle mine adresser og
beskeder i Entourage væk. Favourites i IE er også væk osv. Mac hjælp
virker ikke...

Jeg har stadigt lidt svært ved at orientere mig, som I nok kan høre
Home irriterer mig lidt...

Per

Fra : Per Madsen

Dato : 24-10-02 12:35

> [...]

> virker ikke...
>
> Jeg har stadigt lidt svært ved at orientere mig, som I nok kan høre

Og lige lidt mere. Jeg har lagt en mappe (en mappe med mit speciale) i
docken. Når jeg klikker på den, åbner Entourage og spørger mig om jeg
vil "compress it". Hvad f.... sker der??

Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 12:46

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Lige en ting mere. Jeg var i går blevet lidt træt af at jeg, som user,
> stod med navnet "permadse", så det ændrede jeg let og frejdigt til "Per"
> ved at markere ikonet.

Hvilket ikon? Man kan ikke sådan lige ændre kontonavn ved at omdøbe et
ikonnavn. Kan du ikke beskrive nærmere om hvor og hvad du har gjort.

> [...]
> "permadse", men det hjælper ikke. F.eks. er alle mine adresser og
> beskeder i Entourage væk. Favourites i IE er også væk osv. Mac hjælp

Mon ikke du har optettet en ny bruger (Per) og logget ind som denne.

> Jeg har stadigt lidt svært ved at orientere mig, som I nok kan høre
> Home irriterer mig lidt...

Hvorfor?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 24-10-02 15:18

> Hvilket ikon? Man kan ikke sådan lige ændre kontonavn ved at omdøbe et
> ikonnavn. Kan du ikke beskrive nærmere om hvor og hvad du har gjort.

Det med "huset"...i "Users"

> Mon ikke du har optettet en ny bruger (Per) og logget ind som denne.

Måske, men jeg regnede ikke med at det gav problemer at omdøbe "huset"..

> Hvorfor?

Fordi jeg har to Documents- og to Library-foldere på min maskine. Nogle
applikationer har (som default) gemt filer i den ene af de to mapper og
andre i den anden (hvis det ellers giver mening). Nu kan jeg så bruge
tid på at finde diverse filer diverse steder.
Det er nok bare mig, der som newbie, ikke rigtig kan visualisere
hierakierne mapperne imellem... Når jeg er eneste bruger virker Home,
for mig, overflødig...

Mvh

per

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-02 20:19

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Det er nok bare mig, der som newbie, ikke rigtig kan visualisere
> hierakierne mapperne imellem... Når jeg er eneste bruger virker Home,
> for mig, overflødig...

Hvorfor? Hvor vil du ellers anbringe dine ting? Unix er lavet, så man
ikke skal rode for meget rundt i systemet. Derfor har alle brugere en
hjemmemappe, hvor de skal lægge alting. Hvad er der galt i det? Der er
mapper til dokumenter, billeder, musik, film og alt muligt. Mangler du
mapper, kan du endda selv lave nogen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 21:29

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Det med "huset"...i "Users"

Hvordan pokker har du båret dig af med det? Det kan man normalt ikke
uden rodbruger tilladelser.

> Måske, men jeg regnede ikke med at det gav problemer at omdøbe "huset"..

Hvormange brugere har du i Users/Brugere mappen?

> [...]
> Det er nok bare mig, der som newbie, ikke rigtig kan visualisere
> hierakierne mapperne imellem... Når jeg er eneste bruger virker Home,

Du har som bruger kun en Dokument og Library mappe i din home mappe.
Home mappen bærer dit korte brugernavn. I dit tilfælde "permadse". Andre
mapper i Users/Brugere mappen tilhører andre brugere og dem har du ikke
umiddelbar adgang til.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-10-02 21:41

> Du har som bruger kun en Dokument og Library mappe i din home mappe.
> Home mappen bærer dit korte brugernavn. I dit tilfælde "permadse".

Jeg kan huske første gang jeg lagde OS X på min PowerBook, der kom jeg
også til at hedde martinbr. Kort tid efter lavede jeg dog en fuldstændig
geninstallation for fik rettet mit kaldenavn (som det så smukt hedder på
dansk i OS X) til martin.

Kan man gøre dette uden at skulle geninstallere hele OS X? Skal man ind
som root og slette sig selv som bruger eller hva'? Og hvad hvis man har
brugt kaldenavnet et stykke tid og har pref. filer og andet liggenede i
ens home mappe?

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 22:19

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> som root og slette sig selv som bruger eller hva'? Og hvad hvis man har
> brugt kaldenavnet et stykke tid og har pref. filer og andet liggenede i

Ja det vil jeg tro. Opret en ny bruger med admin rettigheder og log ind
som denne. Nedlæg derefter den gamle, hvis en admin konto ikke kan
nedlægge en anden adminkonto må man en tur omkring root. Med lidt chown
gymnastik i terminalen kan rettighederne på de gamle filer blive
tilllagt den nye brugerkonto lagt ind den nye brugermappe. Det er ikke
nogen enkel handling vil jeg mene.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 24-10-02 23:52

> [...]
> gymnastik i terminalen kan rettighederne på de gamle filer blive
> tilllagt den nye brugerkonto lagt ind den nye brugermappe. Det er ikke

Det er da enormt bøvlet. Hvis man som newbie er blevet tildelt et
"åndet" kaldenavn, og ikke er opmærksom på, at det ikke sådan lige er
til at ændre, så hænger man på det. Det er selvfølgelig bare en detalje,
men hvis man er lidt pernittengryn, og gerne vil have tingene på sin
måde (og et lidt smartere kaldenavn), så er det da lidt irriterende.

Kanske der kommer en shareware-applikation der kan klare det for os

Per

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-10-02 00:03

> [...]

> måde (og et lidt smartere kaldenavn), så er det da lidt irriterende.
>
> Kanske der kommer en shareware-applikation der kan klare det for os

Ok det er måske en mere bøvlet løsning end nødvendigt. Programmet
Netinfo-administrator kan også bruges, men det er et program man skal
bruge med forsigtighed da man kan lave ganske store ulykker. Kendskab
til programmet er nødvendig.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 25-10-02 00:03

> [...]
> gymnastik i terminalen kan rettighederne på de gamle filer blive
> tilllagt den nye brugerkonto lagt ind den nye brugermappe. Det er ikke

Se her hvordan det kan gøres:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106824&SaveKCWindowURL=ht
tp%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%
2FSaveKCToHomePage&searchMode=Assisted&kbhost=kbase.info.apple.com&showB
utton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|1563903
45

Per

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-10-02 12:35

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Se her hvordan det kan gøres:

Det er sgu' da med at holde tungen lige i munden. Her må man nok sige at
Unix delen i OS X går ind og spænder ben for "The simplicity of Mac OS".

(Men det var da imponerende at Michael T-A. var så tæt på i sin
beskrivelse af ...hvad det nok skulle til!)

Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 24-10-02 23:36

> Hvordan pokker har du båret dig af med det? Det kan man normalt ikke
> uden rodbruger tilladelser.

Det var egenligt ikke så svært Ligesom i MacOS 9,- vælge en mappe,
klikke ën gang mere mens man holder cursoren over tekstområdet...skriv
løs,-og det gjorde jeg så

> Hvormange brugere har du i Users/Brugere mappen?

Ën,-"permadse"

> [...]
> Home mappen bærer dit korte brugernavn. I dit tilfælde "permadse". Andre
> mapper i Users/Brugere mappen tilhører andre brugere og dem har du ikke

Det er nok fordi jeg, som Martin skriver i indlægget længere nede, har
vænnet mig til at gå direkte til hd'en og bruge den som min home-mappe.
Når der så ikke er andre brugere end mig, ja så kunne jeg ikke rigtig se
hvorfor jeg behøvede et Home.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-10-02 21:30

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Måske, men jeg regnede ikke med at det gav problemer at omdøbe "huset"..

I forhold til OS 8 og 9 så er Unix grundlaget i OS X ikke så glad for at
man omdøber mapper så'n på autonom vis. Hvis man vil ændre ting omkring
sit brugernavn skal dette så gå igennem systemindstillinger.

> [...]
> Det er nok bare mig, der som newbie, ikke rigtig kan visualisere
> hierakierne mapperne imellem... Når jeg er eneste bruger virker Home,

At du har to home mapper er vel heller ikke meningen? Jeg var også selv
ret træt af Home mappen i starten, men det var mest fordi jeg havde for
vane at bruge HDD symbolet på skrivebordet som min home mappe. Efter at
ha' arbejdet med OS X i noget tid fik jeg vænnet mig til at bruge Home
mappen og har nu fjernet symbolet for HDD'en på skrivebordet. (Den hører
slet ikke til der længere, hvilket jo også var Apples plan i starten af
OS X, men som de måtte lave om på fordi de fra mange brugeres side fik
klø' for at HDD'en ikke var der hvor man som gl.dags Mac bruger
forventede at den var. Men som jeg ser det nu er hele min HD (minus min
home mappe) "off bounds" for min filer. Min Home mappe er der hvor man
skal gemme sine ting.)

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 22:22

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Men som jeg ser det nu er hele min HD (minus min
> home mappe) "off bounds" for min filer. Min Home mappe er der hvor man
> skal gemme sine ting.)

En god ting er at få Finder til at åbne nye vinduer i ens hjem.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Madsen

Dato : 24-10-02 23:43

> [...]

> forventede at den var. Men som jeg ser det nu er hele min HD (minus min
> home mappe) "off bounds" for min filer. Min Home mappe er der hvor man

Jamen du har ret Martin, - man skal nok bare vænne sig til det.

Har du lagt Home-mappen i docken forresten?

Per

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-10-02 12:35

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Har du lagt Home-mappen i docken forresten?

Nej jeg har gjort som Michael og valgt at finder åbner min home mappe
når man vælger nyt vindue (æble+n) eller trykker på det glade Mac OS
ikon i docken.

Ændringen foretages i Finders indstillinger.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-02 23:23

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Kan det passe, at hvis jeg vil ændre på opløsning, volume etc så skal
> jeg hele vejen ind i syst.pref.

I en del af kontrolpanelerne (bl.a. skæm + lyd) kan man vælge "vis xxx i
menulinien". Det bevirker et lille ikon i menulinie, som man hurtigt og
let kan komme til.

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 09:12

On Wed, 23 Oct 2002 23:43:58 +0200, Per Madsen wrote
(in message <1fkj5lu.1ogzud4yus2c4N%permand@cool.dk>):

> Kan det passe, at hvis jeg vil ændre på opløsning, volume etc så skal
> jeg hele vejen ind i syst.pref.
>
> Per

Tænk at nogen kan savne den dumme metalpind der var klistret på systemet.
LaunchBar skulle du nok tage og undersøge nærmere. Det er absolut ikke bare
noch ein LaunchBar!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Peter B P

Dato : 25-10-02 10:15

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Kan det passe, at hvis jeg vil ændre på opløsning, volume etc så skal
> jeg hele vejen ind i syst.pref.
>
> Per

Controlstrip er forældet. Det meste af det den kan skal ikke justeres
på, eller også kan det ses i menubar'en.

--
En go' gang Pia blir' Danmark blåt a'!
PS: Politisk korrekthed Sutter.