KENNEL - ADVARSEL
Fra : Nella

Dato : 23-10-02 21:47

Hej,
Jeg så i det sidste nye collieblad at en collie-kennel i SULDRUP i
Nordjylland, netop er blevet medlem i Collie-klubben.
Jeg vil derfor gerne advare alle kommende hvalpekøbere mod at købe
hvalp ved denne kennel.
For ca. 5 år siden fik jeg en lille tricolour hvalp derfra. Da vi kom
for at hente hvalpen, var den den eneste der ikke turde komme ud fra
den gamle og kolde STALD !!! hundene boede i. Alle hvalpene, der var
ca. 6-7 stk. var ikke særlig "velplejede" og var tynde, ikke lidt
"bittede" som små hvalpe gerne skal være. De gik rundt i deres "eget
skidt" og fik kun det allerbilligste foder. Vores hvalp var dog
specielt dårlig behandlet. Jeg tror også han blev "mobbet" af de andre
hvalpe, fik mad sidst osv. Bange, tynd og beskidt i pelsen. Han kom
som den eneste hen til os, da han endelig turde komme ud fra stalden,
og vi ville selvfølgelig hjælpe ham. Vi kunne høre de havde flere
andre hunde, men vi kunne sørme ikke se forældrene. Vi fik at vide at
hvalpene var ca. 10-11 uger, men idag ved jeg at de var meget ældre.
Efterhånden som vores hvalp blev ældre, kunne vi se at han havde "men"
fra sin tid hos opdrætteren. Han var bange for mange ting bla. ting
som lange pinde, kæppe o. lign. Vi kan godt regne ud hvorfor! Han blev
også skrækslagen hvis han så eller hørte en trailer.
Da han var ca. 1 år kunne vi se der var noget helt galt. Når han blev
forskrækket eller bange, bed han os. Fx. hvis en hostede eller nøs,
eller en kom til at røre ham på pelsen når man gik forbi ham. Vi fik
ham kastreret med håb om at det måske kunne hjælpe, fordi han var
alletiders dejlige og kærlige hund, når der ikke var noget der
forskrækkede ham, men desværre hjalp det ikke.
Vores dejlige hund blev aflivet kun 1½ år gammel, og vi er sikre på at
det er pga. opdrætteren. Vi var hos en hundepsykolog med ham og hun
var også sikker på at hans adfærd skyldes en dårlig start på livet.
Desværre kunne hun heller ikke hjælpe.
Det var så tydeligt at opdrætteren KUN tænkte på penge, i sit
hundeopdræt.
Den eneste måde at stoppe den slags dyrplageri på, er ved ikke at købe
hvalpe fra kennelen.
Jeg håber dette indlæg vil hjælpe kommende hvalpekøbere, så de ikke
ender i samme forfærdelige situation som vi gjorde. Det er så
forfærdeligt at skulle aflive så ung en hund, der ellers er sund og
rask.

Vi fik en anden collie bagefter, fra alletiders opdrætter der vidste
hvor vigtigt det er at "stueopdrætte" hvalpene. Han er snart 3 år, og
er og har altid været en glad og rimelig modig vovse.

Hilsen
Nella

Fra : Bettina

Dato : 24-10-02 09:17

"Nella" <fidopost@hotmail.com> wrote in message
> Vores dejlige hund blev aflivet kun 1½ år gammel, og vi er sikre på at
> det er pga. opdrætteren. Vi var hos en hundepsykolog med ham og hun
> var også sikker på at hans adfærd skyldes en dårlig start på livet.

Hej nella

jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvorfor I valgte at købe hvalp
der, når I kunne se hvor dårlige forhold de havde? På den måde støtter I jo
netop opdrætteren, ved at afsætte hvalpene trods de elendige vilkår
Jeg kan forestille mig, hvor svært det må være, ikke at ønske at redde de
små stakler, men det bider jo sig selv i enden

??

Bettina

Fra : Leyna

Dato : 24-10-02 11:25

On Thu, 24 Oct 2002 10:17:14 +0200, "Bettina" <pruehs@mocka.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kan forestille mig, hvor svært det må være, ikke at ønske at redde de
>små stakler, men det bider jo sig selv i enden

En løsningsmodel ville vel have været at melde opdrætteren med det
samme...?
Personligt tror jeg at jeg ville have taget hele kuldet bare for at de
ikke skulle lide mere, men det er jo netop forkert adfærd fra min
side, så er det den onde cirkel kører.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Freedom

Dato : 24-10-02 09:20

Hej Nella, jeg kender ikke din historie, men jeg vil sige at jeg ville ønske
at der ikke var nogle som købte hvalp fra sådan et sted, så ville de nemlig
ikke kunne eksistere. Så godt du advare, så "gode folk"...KØB IKKE hvalp fra
et sted hvor hundene går under forhold i ikke kan accepterer!! Det ser ud
til at køberne er de eneste som kan stoppe disse fabrikker effektivt!

Iben

Fra : Susanne

Dato : 24-10-02 14:29

Nella <fidopost@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1b73cd05.0210231247.7b519f9d@posting.google.com...
> [...]
> Nordjylland, netop er blevet medlem i Collie-klubben.
> Jeg vil derfor gerne advare alle kommende hvalpekøbere mod at købe

Hej Nella.

Er selv den lykkelige ejer af en collie og er også medlem af DCK.
Har du sendt denne mail til nogle fra Collieklubben, da man må gå ud fra at
de vil være interesseret i hvad du har oplevet?
Held og lykke med din "nye" hund
Sanne

Fra : Nella

Dato : 24-10-02 20:25

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> wrote in message news:<NxSt9.174601$Qk5.6008065@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> Har du sendt denne mail til nogle fra Collieklubben, da man må gå ud fra at
> de vil være interesseret i hvad du har oplevet?

Hej, og tak for alle jeres svar,
Jeg har faktisk sendt mit indlæg til collie-klubbens debatsider på
klubbens hjemmeside. Men den blev desværre straks fjernet igen, med
begrundelsen at der ligger mange kenneler i Suldrup...men jeg tror
altså kun der ligger 1 collie-kennel på Tøttrupvej i Suldrup!!!
Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor, for det må da være i klubbens
interesse at komme disse "hunde-fabrikker" til livs.
Som jeg også skrev, så ved jeg idag, at det er en dårlig ide at købe
hvalp sådan et sted, men det var jo ikke til at stå for den lille
stakkel...Og trods alt, så fik han da en rigtig god tid hos os, i
forhold til hvis han var blevet hos opdrætteren.

Hilsen
Nella

Fra : Mari

Dato : 25-10-02 19:54

> Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor, for det må da være i klubbens
> interesse at komme disse "hunde-fabrikker" til livs.

Det skyldes, at man ikke kan vurdere om dine udtalelser er
injurierende eller ej. Det kan kun en sag i byretten afgøre.
Den der formidler injurier gør sig skyldig på lige fod med den,
der fremsætter dem - hvis dommeren finder at der ikke er
belæg for påstandene og/eller beviser ikke kan fremskaffes.

Og var jeg kennelejer - så ville jeg nok føle mig foranlediget til
at føre en sådan injuriesag. For at få anklagen verificeret.

Vær forberedt på, at du skal være ekstremt godt "klædt på"
for at kunne bevise dine påstande, når du fremsætter dem offentligt.
Du har bevisbyrden, når du anklager......
og det er SLET ikke nok at een dyrlæge "mener" at det er sandsynligt
at du har ret.

Lignende tiltag er forsøgt med mellemrum - her i nyhedsgruppen - men
jeg kan fortælle dig, at "reklameværdien" er temmelig ringe. Kenneler
lukker ikke fordi der dukker en advarsel op her.......... men hvis den
bør lukkes, så er den effektive metode, at få Dansk Kennel Klub's
kennelinspektion til at kigge på forholdene.

Mh

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-10-02 16:25

Interessen for at komme hundefabrikkerne til livs er begrænset af at
de pågældende jo bidrager med mange kroner til DKK, og Dansk
Hunderegister (næsten samme som DKK) Loyalitetsbegreberne inden for
opdrætskredse er en løjerlig ting: man ved at en opdrætter laver noget
skidt, men når nogen så brokker sig over det, så skræmmer man med
injuriesager og alt muligt. Når en specialklub fjerner kritiske indlæg
fra en debat, så viser det jo bare hvor useriøøs den pågældende klub
er, selvom den altså er anerkent af den åh så seriøse DKK. Prøv engang
at sammenligne bestyrelsen med opdrættervejviseren. Stort set alle
specialklubbers bestyrelser er sammenfaldende med aktive opdrættere.

Jeg har tidligere i en anden tråd omtalt "Jysk Briard Industri", også
omtalt som "Fabrikken" Der har man drevet mere eller mindre tvivlsomt
opdræt i ca 25 år, og jo det går da fortsat meget godt - for
opdrætteren. Hvalpekøberne står med nervøse hunde, hvoraf for mange
bliver aflivet for tidligt, men hvad gør det, når nu hunden har
"garanti" i form af en DKK stamtavle?

Når man piller ved nogens eksistensgrundlag, så reagerer de nervøst,
specielt når de selv ved at det står lidt skidt til, det har jeg også
oplevet. Man fandt ud af at jeg ikke kan ekskluderes af en klub jeg
ikke er medlem af. De kan ikke indrage min stambogsføringsret, da jeg
ikke er opdrætter, og diciplinærnævnet er ikke blevet autoriseret til
at foretage likvidationer, så lad dig ikke skræmme. Til sidst finder
de vel ud af at man må ofre en "bonde" i spillet, og så ryger sådan en
opdrætter ud.

Med venlig hilsen

Kim

Fra : x Vuf x

Dato : 27-10-02 20:51

27 Oct 2002 07:25:29 -0800, Kim Christensen wrote:

>Interessen for at komme hundefabrikkerne til livs er begrænset af at
>de pågældende jo bidrager med mange kroner til DKK, og Dansk
>Hunderegister (næsten samme som DKK)

Nej. DKK har (heldigvis) mistet deres pengemaskine: Dansk Hunderegister.

>den åh så seriøse DKK.

HAHAHAHAHAHAHAHA...seriøs..?...

>Stort set alle
>specialklubbers bestyrelser er sammenfaldende med aktive opdrættere.

Nu er du jo lidt dum. Hvem andre end hundefolk, gider
beskæftige sig med hundeklubbestyrelser?

> [...]
>opdrætteren. Hvalpekøberne står med nervøse hunde, hvoraf for mange
>bliver aflivet for tidligt, men hvad gør det, når nu hunden har

Rent svineri!

> [...]
>ikke er medlem af. De kan ikke indrage min stambogsføringsret, da jeg
>ikke er opdrætter, og diciplinærnævnet er ikke blevet autoriseret til

<Fniiis>

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-10-02 17:22

> Nej. DKK har (heldigvis) mistet deres pengemaskine: Dansk Hunderegister.

Du har faktisk ret, heldigvis. Men DKK gav sig ikke uden at have
prøvet alle tricks af, se engang denne artikel fra
konkurrencestyrelsen http://www.ks.dk/udbud/kdl/1999-12-15.htm

> Nu er du jo lidt dum. Hvem andre end hundefolk, gider
> beskæftige sig med hundeklubbestyrelser?

Jamen det kunne jo være helt almindelige hundeejere uden nogen form
for opdræt. Hvorfor sidder opdrætterne mon så tungt i bestyrelserne?

Et eksempel til eftertanke: En meget stor mynderace har problemer med
hjertet. Man har i specialklubben diskuteret problemet og fundet at
der ikke var grund til at hjerteundersøge forældredyr inden parring.
Forslaget blev nedstemt.

I Tyskland har man hjerteundersøgt den samme race gennem nogle år. Det
ser ud til at hjerteproblemerne i nogen grad kan kommes til livs, man
er nu ved at revidere hjerteprogrammet da der er nogen problemer de
nuværende undersøgelser ikke belyser godt nok. Programmet har ikke
stået på længe nok til at man kan udtale sig om forøgelse af racens
gennemsnitlige levetid. Men en betydelig del af de mange dødsfald i
3-5 års alderen (der hvor hjerteproblemerne for alvor slår igennem)
ser ud til at kunne afværges. Initiativet til hjerteprogrammet blev
gennemtrumfet af en gruppe vrede hundeejere, der lagde deres
specialklub under betydeligt pres. Men det har virket. Tilsvarende
programmer kører nu i Holland og så vidt jeg ved også i Schweiz og
Østrig.

Hvorfor gør man ikke lignende i Danmark? Jo, det blev nedstemt. Men af
hvem?
Vil almindelige hundeejere stemme nej til programmet?
Undersøgelsen koster ca 1000 - 1300 kr. pr forældredyr. Det bliver ca
3-400 kr. ekstra pr. hvalp (der prismæssigt ligger i 8000 kr og
opefter). Vil hundeejerne så ikke gerne give det mere for en sund
hund? For hvor meget dyrlægeassistance får man for 400 Kr, da ikke
mindst når det gælder hjerteproblemer?!
Så hvis det ikke var hundeejerne der nedstemte forslaget, hvem var det
så, og hvorfor gjorde de det?

Hilsen Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-10-02 18:46

Hej Kim

> Interessen for at komme hundefabrikkerne til livs er begrænset af at
> de pågældende jo bidrager med mange kroner til DKK, og Dansk
> Hunderegister (næsten samme som DKK)

Her må jeg korrigere dig. Dansk Hunderegister er ikke det samme som DKK .
Hunderegisteret er stiftet at Dyrenes Beskyttelse Den Danske
Dyrlægeforening, Dyrenes dags Kommite og DKK.
Den registrerer alle hunde født efter 1993 og dette arbejde gøres efter en
lov udsendt af justitsministeriet.

>prøv at sammenligne bestyrelsen med opdrættervejviseren. Stort set alle
> specialklubbers bestyrelser er sammenfaldende med aktive opdrættere.

Det har du nok ret i, men det kommer sig nok af at de aktive opdrættere også
er dem der er aktive i klubregi og dermed i bestyrelserne.
Masser af klubber mangler bestyrelsesmedlemmer og de prøver forgæves at
rekruttere folk til disse poster, men det ender ofte med at det er de samme
få aktive mennesker der stiller op.

> [...]
> opdrætteren. Hvalpekøberne står med nervøse hunde, hvoraf for mange
> bliver aflivet for tidligt, men hvad gør det, når nu hunden har

Den bedste måde at komme dette til livs på, er at informere hvalpekøberne
grundigt om, hvad de skal se efter og spørge om ude hos opdrætteren. Hvis de
ikke er tilfredse med svarene, og med det de ser, bør de vælge en anden
opdrætter.Kun ved at lade være med at købe hvalpe hos sådan en opdrætter,
kan man gøre sig forhåbninger om at stoppe hans/hendes virksomhed. Ingen
afsætning på hvalpe- ingen avl. Stambogen fra DKK er ikke nogen garanti,
men et anebevis og det skal folk selvfølgelig have at vide.

Hilsen

Merete

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-10-02 20:38

> [...]
> Dyrlægeforening, Dyrenes dags Kommite og DKK.
> Den registrerer alle hunde født efter 1993 og dette arbejde gøres efter en

Hunderegisteret kom som sendt fra himlen da DKK havde for mange
medarbejdere, og et EDB anlæg for lidt. Der er mange forhold omkring
etableringen af Dansk Hunderegister der tyder hen på et
bestillingsarbejde fra DKK's side.

Sidenhen tyder et og andet på at Hunderegisteret er brugt til formål
som ikke var tiltænkt. Således udtalte DKK's formand (inden
etableringen af DHR) at hvide Schæfere var genetisk defekt skravl. To
år senere (efter etableringen af DHR) begynder DKK at stambogsføre
dem! Har man gennem DHR set salgspotentialet af denne race? Der er
mange mærkelige tilfældigheder i den sammenhæng. Og hvorfor var DKK så
forhippet at de brugte alle midler til at vinde licitationen
i 1998? var det for fortsat at have "fuld adgang" til DHR?

Se linket http://www.ks.dk/udbud/kdl/1999-12-15.htm

Man undskylder med at DHR ikke har erfaring med licitationer. Det skal
nævnes at DKK's formand er direktør for firmaer inden for
byggeindustrien, så mon ikke han kender til licitationer?

> [...]
> afsætning på hvalpe- ingen avl. Stambogen fra DKK er ikke nogen garanti,
> men et anebevis og det skal folk selvfølgelig have at vide.

Desværre er DKK lidt slem til at markedsføre deres stambog som et
garantibevis!

Hilsen Kim

Fra : finesse

Dato : 09-11-02 00:30

"Kim Christensen" skrev d. 27-10-02 16:25 dette indlæg :
> [...]
> at foretage likvidationer, så lad dig ikke skræmme. Til sidst finder
> de vel ud af at man må ofre en "bonde" i spillet, og så ryger sådan en

Hej Kim

Du skriver om "jydsk Briard industri" igen er det noget du har
førstehånds kendskab til eller er det "bare" noget du har hørt eller
læst om??

Finesse

http://www.kandu.dk/

Fra : nemoris

Dato : 09-11-02 21:38

> Du skriver om "jydsk Briard industri" igen er det noget du har
> førstehånds kendskab til eller er det "bare" noget du har hørt eller
> læst om??
>
> Finesse

Jeg har adspurgt 5 ex-briard ejere der alle fik deres hunde aflivet pga
alvorlige adfærdsproblemer. Deres hunde kom alle fra den samme opdrætter
i Jylland. Begrebet Jysk Briard Industri omtales endvidere i bogen Køb
ikke Hunden i Sækken af John Lindholm. Andre omtaler samme opdrætter som
"fabrikken"

Forøvrigt trives JBI i bedste velgående, adfærdsmæssigt er opdrættet
stadig langt fra hvad man kan forvente af en opdrætter af brugshunde.

Hilsen Kim Christensen

http://www.kandu.dk/