Billeder af et vindue i Jagwire
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-02 14:59

Fiki lige nedenstående tip om OS 10.2 fra Apple (Ja, der er sikkert
mange af jer der også har fået ligende newsletter, men måske er der én
eller to der ikke har):

Med Mac OS X v10.2 har du nu fået endnu en mulighed for at tage billeder
af skærmen. Her er to funktioner, du sikkert allerede kender:
1. Tryk på Kommando-Skift-3 for at tage et billede af hele skærmen.
2. Tryk på Kommando-Skift-4, hvorefter Mac OS X giver dig et trådkors
som markør. Brug dette til at vælge den del af skærmen, som du ønsker at
tage et billede af.
3. Og her er en ny funktion: Straks efter at have trykket på
Kommando-Skift-4, skal du trykke på Mellemrumstasten. Du ser nu et lille
kamera i stedet for trådkorset. Flyt kameraet rundt for at fremhæve
Dock, menulinien, skrivebordet eller et åbent vindue. Klik på knappen på
musen for at "tage" et skærmbillede. Med denne funktion, kan du helt
fjerne skrivebordet, når du tager et billede af et enkelt vindue.

Martin

Fra : Storm

Dato : 23-10-02 20:07

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> musen for at "tage" et skærmbillede. Med denne funktion, kan du helt
> fjerne skrivebordet, når du tager et billede af et enkelt vindue.

Okay - det er måske grunden til at indstillingerne i Snapz Pro X ikke
slog igennem når jeg ville gemme i gif format. Den nye indfødte mulighed
overruler og gemmer i pdf?
Eller kan jeg bestemme hvilket filformat dumpene skal gemmes i?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-10-02 21:07

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Den nye indfødte mulighed overruler og gemmer i pdf? Eller kan jeg
> bestemme hvilket filformat dumpene skal gemmes i?

Endnu er der ingen der har fundet ud af hvordan man ændrer formatet. Men
åbn billedet i Billedfremviser (Preview) og eksporter i det ønskede
format.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 23-10-02 21:41

> Endnu er der ingen der har fundet ud af hvordan man ændrer formatet. Men
> åbn billedet i Billedfremviser (Preview) og eksporter i det ønskede
> format.

Jo, jeg synes bare jeg kunne under 10.1.5 hvis jeg brugte Snapz Pro X.
Jeg kan stadig få Snapz Pro X til det, men ikke længere for de
funktioner der er dækket af OS X 2 - og det er da irriterende - når det
nu skulle være en forbedring.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-10-02 22:24

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kan stadig få Snapz Pro X til det, men ikke længere for de
> funktioner der er dækket af OS X 2 - og det er da irriterende - når det

Jaguarens skærmdump er i pdf format hvorimod det tidligere var i jpeg.
Om det er en forbedring må være en smagsag.

Jeg kender ikke Snapz Pro X og jeg tror ikke at produktet ændrede den
indbyggede funktionalitet i Max OS X men derimod implementerede et
sideløbende system. Jeg kan se på deres hjemmeside at de har opdateret
deres produkt til Mac Os X 10.2.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 09:16

On Wed, 23 Oct 2002 23:24:18 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkj4do.o8w6ba1g7ifbcN%mta@mac.com>):

<znap>
> Jaguarens skærmdump er i pdf format hvorimod det tidligere var i jpeg.
> Om det er en forbedring må være en smagsag.
<znip>

Nej, tidligere var det i TIFF.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 10:30

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Wed, 23 Oct 2002 23:24:18 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
> [...]

Det er jo rigtigt, øv.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 24-10-02 21:17

> Det er jo rigtigt, øv.

Nå, jeg syntes det var .pict, det var måske OS 9.
Iøvrigt var det mig og ikke Snapz der kolliderede.

Der er ingen problemer med at bruge det ene og det andet samtidigt. Og i
Snapz for du lov at sætte bl.a. filformat og "opløsning".

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-10-02 00:01

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nå, jeg syntes det var .pict, det var måske OS 9.
> Iøvrigt var det mig og ikke Snapz der kolliderede.

Det mener jeg, at du har ret i. Altså MacOS 9 og tidligere. Desuden var
de der pict snapshots meget mere læsbare end tiff'erne i X 10.1.5.
Tiff'erne fylder vist osse meget mere?
Er næsten holdt op med at bruge funktionen, hvilket er lidt ærgerligt.

> Der er ingen problemer med at bruge det ene og det andet samtidigt. Og i
> Snapz for du lov at sætte bl.a. filformat og "opløsning".

Nå, jeg skal vist ud og opsnuse en Snapz? Og betale?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 26-10-02 21:41

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Nå, jeg skal vist ud og opsnuse en Snapz?

Du finder den her:
http://www.AmbrosiaSW.com/utilities/snapzprox/>

> Og betale?

Den fås i flere prisklasser. Du har mulighed for at købe et "Quick-time"
modul. Det kan du bruge til at "optage" hvad du foretager dig på
skærmen.
- 29 $
- 49 $

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-10-02 02:22

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Den fås i flere prisklasser. Du har mulighed for at købe et "Quick-time"
> modul. Det kan du bruge til at "optage" hvad du foretager dig på
> [...]

Det kan godt være, at jeg er en fedtpung, men jeg synes faktisk, at det
er for dyrt. For en facilitet - som jeg mener burde være en del af
systemet. Det er den jo også, men den virker bare ikke til min
tilfredshed.

Men tak for svar, Nina.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-10-02 09:22

On Sun, 27 Oct 2002 02:22:22 +0200, Mich.
<mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Det kan godt være, at jeg er en fedtpung, men jeg synes faktisk, at det
> er for dyrt.

Så prøv med Snatcher:

<http://www.plessthan.com/software/>

Det er en videreudvikling af Apples egen Grab værktøj, og er gratis.
Kan desværre ikke lave QuickTime film som Snapz kan, men er ellers
ganske funktionel.

Fra : Storm

Dato : 27-10-02 15:09

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [...]

Ja, hvis man ikke lige laver manualer eller lignende.
Men lækkert er det. Man kan downloade en måneds fri trial, derefter
begynder den at sætte en stor tekst over "dumpet" med at prøvetiden er
udløbet.

Og i den situation har jeg fluks hentet dit forslag:

> [...]
>
> Det er en videreudvikling af Apples egen Grab værktøj, og er gratis.
> Kan desværre ikke lave QuickTime film som Snapz kan, men er ellers

Udmærket at man ikke behøver at åbne og gemme i et andet format.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-10-02 19:12

> [...]

> Det er en videreudvikling af Apples egen Grab værktøj, og er gratis.
> Kan desværre ikke lave QuickTime film som Snapz kan, men er ellers

Tak for svaret. Hentede den og læste read-me filen .... og så gik det op
for mig, at jeg skulle have været mere opmærksom på subjectlinien.
Men OK, nu ligger den på lager til jeg får - ja, netop - Jaguaren

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Horn

Dato : 27-10-02 19:48

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er ingen problemer med at bruge det ene og det andet samtidigt. Og i
> Snapz for du lov at sætte bl.a. filformat og "opløsning".

Man kan ændre .pdf til .jpg så vil den kunne åbnes i fx grafikconverter
oma.

Macnyt beskriver et program som laver det lille triktrick. kunvert se
mere på Macnyt.

Michael Horn
Ichat: michaelhorn@mac.com
Web: homepage.mac.com/michaelhorn