Til PC
Fra : varde

Dato : 22-10-02 19:02

Hvornår starter du med at bygge noget når det nu er så godt ????

Søren

PS.: Ja vi har læst meget om det......

Fra : P.C.

Dato : 23-10-02 08:03

Hi

"varde" <varde@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår starter du med at bygge noget når det nu er så godt ????
>
> Søren
>
> PS.: Ja vi har læst meget om det......

Som du nok kan tænke dig er det altid mere fristende at prøve at overbevise
andre til at prøve ;))
Men for at svare kan jeg fortælle at der har været flere projekter undervejs ,
det er såmænd ikke dovenskab der hindrer mig, og forhåbentligt får jeg
muligheden ved Statens værksteder . Problemet er jo ,at selvom disse N.C.
skærere står rundt omkring i virksomhederne så vil man med sådan et projekt stå
i den sædvanlige situasion som privat iværksætter med alt hvad det indebærer og
af erfaring ved jeg hvordan man kan blive bragt til tiggerstaven på disse
projekter som privat person.
Men tidshorisonten ligger på 3-4 mdr. hvor jeg , hvis jeg ikke finder en
virksomhed der er med på noget nyt dansk design, må igang med plotter og lime
fuldskala tegninger på plademateriale , --------- det ville nok være mere
profesionelt at tegne et godt design og tage telefonen og ringe til en af de
virksomheder der er på forkant og tør bruge de par timer , men mit sidste
projekt efterlod mig med ca 30000 i gæld hvorefter min engelske partner gik
fallit, præsist på det tidspunkt hvor jeg havde sendt et læs nyudviklede både i
fuldskala tegninger , ------- det blev til tre fire småbåde men desværre var
det meget trælst at få de englændere til at bygge med de meget mere effektive
metoder jeg havde udviklet til dem ,og så var de simpelthen for konservative .
Så man kan godt sige at jeg burde have stoppet på det tidspunkt, men alligvel
synes jeg at jeg har fået så mange positive tilbagemeldinger, og det koster jo
ikke alverden at tegne en pavilion og spørge om det egentligt ikke er ret smart,
når vægge, gulv og tag går ud i et. Jeg må så tilføje at det kræver en smule
humor at ligesom "få lov" at plage grupper og web fora's med den samme og samme
ide ,men arkitekterne har vist sig at være nemme "ofre" og der er faktisk ret
mange der efterhånden kan se, at godt nok er det hele ret primitivt og jeg
lægger såmænd af erfaring ikke skjul på, at selvom man umiddelbart når man lige
_ser fordelene ved metoden, også kan forvente at der skal udvikles en del før
metoden for alvor kan vise det potentiale den indebærer rent teoretisk. Mit
problem er altså nok det generelle mht. danske iværksættere ,at det nok er de
samme og samme folk der går ned med det ene efter det andet projekt, fordi
økpnomi er en by i Rusland og det er ikke for at tale mod at sætte andre i
arbejde, men min erfaring er desværre at meget simpelthen drukner i kurser og
foretningsplaner der nemt på det forkerte tidspunkt bliver vigtigere end selve
projektet .
Vi taler jo om 2002 og ikke om 1950 ,og selvom både møbel fabrikker og smede
værksteder før har set hvordan et utradisionelt samarbejde har kunnet skabe helt
nye markeder, så er alting så effektivt og ikke videre beregnet på at der dukker
en mand op med noget der umiddelbart ser ret vildt ud og er så godt at det
næsten ikke kan passe.
Jeg har så brugt tiden på at forberede de programmer der skal til for at f.eke.
minimere vægten jo højere man kommer op i en bygning hvor frameworket er
integreret og jeg må nok sige at webbet har været til megen inspiration fordi
man udvikler jo en evne til at sortere den positive kritik fra, og tage kritiken
til sig og så gøre tingene bedre.
Fordi godt nok synes jeg jo at jeg er vældig god til at tegne med computer ,men
bare at se hvor _lidt_ f.eks. arkitekterne egentlig forstår af hvad deres
applikationer egentlig gør for dem ; --------- det er lidt det samme over hele
linien og det er egentligt utroligt hvordan mange egentlig ikke forstår hvad de
egentligt gør og skal man så overbevise folk om en helt ny metode der ikke
ligner noget de kender, så kan du nok forstå mine problemer ,hvergang jeg går
ind på et nyt fora ; de samme spørgsmål og den samme kritik som jeg så heldigvis
bliver bedre og bedre til at imødekomme , -------- jeg tager jo også imod
relevant kritik og især på de amerikanske lister går det lystigt til og alle får
sig et godt grin samtidigt med at vi alle bliver klogere.
Ja undskyld jeg fortsætter, men der har altså været mange rigtigt gode
diskusioner hvor jeg måske ikke har opnået det jeg vil, men så har jeg fået vist
hvordan et nyt WTC kunne formgives i et helt nyt formsprog og det er også
lykkedes at komme med i tværfaglige design diskusioner, hvor emnet ny teknologi
vitterligt _er_ ny teknologi, og ikke det vi sædvanligvis ser, nemlig de kendte
metoder i et computer program.
---------- Samtidigt er der jo nogle teoretiske overvejelser der gerne skal være
på det rene, inden man begynder at smide penge i udviklingen, og her må du tænke
på at det ikke er nemt at kritisere det jeg kalder "Lego tænkning" i Lego
landet, uden at folk tror man er urealistisk, ----- det er faktisk enormt
svært at forklare at selv Lego startede som en træklods og en god ide. Og selvom
design skulle være vores force, så er det 2002 og virksomhederne har jo rigeligt
at gøre med deres egen produktion , ----- det hedder vist "play it safe"
overthere.
Så for at slutte en alt for lang mail, kan jeg fortælle, at der er et par
intereserede men fortrinsvis indenfor skibs brancen som metoden jo egentlig også
er udviklet til, men jeg erkender såmænd at der stadig er en del
udviklingsarbejde , men det var der vist også med f.eks. Lego som metoden har en
smule til fælles med, --------- metoden er blot mere flexibel fordi hver klods
tilpasses sin nabo klods digitalt i planlægnings fasen man kan så prøve at
forestille sig hvilken betydning det ville have, hvis en homogent opbygget lego
struktur af hvilkensomhelst art, blev opbygget efter et meget mere flexibelt
princip ,Men der er jo ingen der har sagt at det skulle være nemt, og især på
innovations området skal man passe temmeligt meget på husholdnings pengene, det
er min erfaring at det ikke er ideen men økonomien eller kontakterne der er
problemet
-------- jovidst jeg kunne såmænd godt bruge de to tre måneder ved Statens
værksteder og en kontakt til en dansk virksomhed der kan se profitten eller
idetmindste mulighederne i teknologien.

P.C.

Fra : Michael Holm

Dato : 03-11-02 02:38

Jeg har ikke fulgt tråden, men jeg har lige bygget en (hjemmebygget) CNC
fræser. Drop mig en mail, hvis du skal have skåret noget.

Der er billeder på www.gizwiz.dk

--Michael