Tyskerbørn
Fra : Karen Elvers

Dato : 22-10-02 16:31

Hvor kan man finde ud af noget om de børn, der blev født i 1940 - 45 af
danske mødre med tyske fædre?
Er der nogle lister / optællinger. Der er noget med at man i Norge ved, hvor
mange det drejer sig om. Ved man noget om det her i landet?
Er der evt. lister over dem der blev bortadopteret? Kan man komme i de
lister? De er jo over 50 år i dag.

Med venlig hilsen
Karen
elvers@tdcadsl.FIDUS.dk

Slet .FIDUS, hvis du vil skrive til mig!
Se om slægten: http://home19.inet.tele.dk/slaegt
Se om videoredigering: http://www.videorediger.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 22-10-02 16:54

Jeg tror ikke, der findes nogen lister over de børn, der har tyske soldater
som fædre. Jeg vil også mene at de i så fald må være omfattet af 80-års
reglen. Man ved vist heller ikke, hvor mange det drejer sig om. Jeg har set
at nogen mener der må være 5.000, mens andre mener at tallet er langt
højere.
For nogle år siden var der en henvendelse til de Lokalhistoriske Arkiver i
Danmark om at medvirke med oplysninger om de kvinder, der fraterniserede med
tyskerne og således også om børnenes mødre. Det er mit indtryk at de fleste
lokalhistoriske arkiver afslog at medvirke til dette projekt. Jeg husker
desværre ikke, hvem der stod bag henvendelsen.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bente Aaris

Dato : 22-10-02 16:57

Lidt om det på denne link:

http://www.krigsboern.dk/dkbf/hvorfor_en_forening.htm

Med venlig hilsen
Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 22-10-02 17:01

Og denne link:

http://www.krigsboern.dk/artikler/arneinterv.htm

Fra : musse larsen

Dato : 22-10-02 20:03

TV.SYD sendte for ca.1--2 år siden en udsendelse om børn af Danske
mødre og Tyske fædre, prøv at kontakte TV.SYD, det kan være de kan
hjælpe dig i din søgen efter oplysninger omkring ovennævnte.
Jeg ved der er udgivet en bog skrevet af børn med Danske mødre og
Tyske fædre og deres søgen efter deres Tyske fædre i
eftertidskrigens Europa, jeg mener den kan lånes på biblioteket.

QUIT

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 23-10-02 00:17

> [...]

> ved, hvor mange det drejer sig om. Ved man noget om det her i landet?
> Er der evt. lister over dem der blev bortadopteret? Kan man komme i de

Anette Warring har skrevet en Ph.d. om Tyskerpiger. Der findes måske noget i
referencerne.

--
Med venlig hilsen, Mark
Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-10-02 02:54

"Karen Elvers" <elvers@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man finde ud af noget om de børn,
På Bente Aaris link til http://www.krigsboern.dk fandt jeg følgende program
på næsten 2 timer, der fortalte en hel del om emnet:
Mitzi Engedal og foreningens formand Arne Øland var den 4. oktober 2000
gæster i programmet "Herreværelset" i Danmarks Radio.
http://www.dr.dk/P1/herrevaerelset/audio/he0040.ram hvis du vil lytte til
radioprogrammet.

Det var faktisk så jeg blev hængende til enden )
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]