Hjælp til underlig fejlbesked
Fra : ep

Dato : 22-10-02 16:21

Hej med jer
Da jeg starede min computer idag fik jeg en meget underlig besked. Den kom
lige efter rammen er testet og alle harddiske, brænder osv. er blevet
fundet. Den lød:

"SMART failure predicted on primary master: WDC WD800JB-00CRA1
Warning: Immediately back-up your data and replace ypur hard disk drive. A
failure may be immiment.
F1 continue, DEL Setup
08/09/2002 - SiS646 P4S533"

Men F1 booter computeren ganske normalt. Og beskeden kommer hver gang jeg
rebooter.

Er der noget galt med HD´en eller hvad sker der?

(Bundkortet er et asus P4S533 og købt for et par uger siden sammen med ram
og hd)

Hilsen
Martin

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 22-10-02 16:31

ep wrote:
> [...]
>
> "SMART failure predicted on primary master: WDC WD800JB-00CRA1
> Warning: Immediately back-up your data and replace ypur hard disk drive. A

Som beskeden siger, din harddisk er sandsynligvis ved at stå af.
Red hvad reddes kan, inden det er for sent.
Derefter kan du begynde at teste om disken virkelig har det skidt.
Hvis du begynder at teste først, risikerer du at den dør under testen.

Fra : Thomas hansen

Dato : 22-10-02 16:57

"ep" <eope@gjk.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der noget galt med HD´en eller hvad sker der?
>
> (Bundkortet er et asus P4S533 og købt for et par uger siden sammen med ram

Hej
Det lyder da som om din disk er deffekt. Hvis jeg var dig ville jeg sørge
for at gøre som SMART funktionen foreslår og få bytte disken.

/Thomas

Fra : Leony

Dato : 23-10-02 11:11

"ep" <eope@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> failure may be immiment.
> Er der noget galt med HD´en eller hvad sker der?

Det er i hvert fald hvad fejlmeddelsen siger.
Din Western Digital er, måske, ved at gå i udu.
Tag hellere en backup med det samme - bare for at være sikker.
SMART er en feature som "forudsiger" harddisk nedbrud (hvor pålideligt det
er ved jeg ikke).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jan Jensen

Dato : 23-10-02 21:59

> [...]
> Tag hellere en backup med det samme - bare for at være sikker.
> SMART er en feature som "forudsiger" harddisk nedbrud (hvor pålideligt det

Tja, jeg har lige fået byttet en Maxtor-disk fordi min bios begyndte at sige
det samme.
Det skete dog først efter windows havde problemer med at læse enkelte mapper
og efter
jeg havde prøvet Maxtor´s diag.-tool. (som fejlede i self-test).

Så gør som foreslået - tag backup og prøv så WD´s tool:
http://support.wdc.com/download/

/Jan

Fra : Dion D Pedersen

Dato : 25-10-02 20:39

Bare rolig, har en gammel HD der gør det samme, Dette skal du løse ved at
Autodektekte Hd'ern hvis den stadig kommer med beskeden, Skriv manuelt Info
ind på Hd'ern i bios.

Tjek jumperne, tag ud og sæt i.