Kejserens nye film
Fra : Zeki

Dato : 26-02-01 22:42

Engang for længe siden, boede der en kejser der regerede over et stort rige.
Kejserens eneste bekymring i livet var at sørge for at der blev produceret
gode film som han kunne vise til sit folk. Nogle af de film der blev lavet
af rigets filmselskaber var gode, men de fleste var dårlige. Rygtet om
kejserens mange filmprojekter nåede ud over landegrænserne og ud til fjerne
dele af verden. Fremmede filmproducenter, som hørte om kejserens store
lidenskab, besluttede sig for at drage fordel af det, og de mødte nu op, med
en plan, foran porten til det kejserlige filmstudie

"Vi har en idé til en fantastisk hip film. Man vil enten være snotdum eller
uintelligent, hvis man ikke vil kunne værdisætte dens storhed", lovede de.

Med fråde om munden gav kejseren så producenterne en pose penge, så de kunne
starte på filmen med det samme. "Fortæl mig hvad I har brug for, for at
komme ordentligt i gang, og I vil modtage det", sagde kejseren..
"Markedsføring, distribution, fagfolk, intet skal I mangle".

Producenterne lod nu som om at de begyndte at arbejde på en kvalitetsfilm,
og kejseren troede at han havde brugt sine penge fornuftigt. Oven i købet
ville han med denne film finde ud af, hvilke af hans undersåtter der var
'dumme
eller uintelligente'.

Noget tid senere, kaldte kejseren sine mest betroede rådgivere til råd:
Produktions-direktøren, marketings-direktøren og distrubitions-direktøren.
"Find ud af hvordan projektet med denne fantastiske film forløber", bebudede
han, "og vend tilbage når I har fundet ud af det".

"Vi er næsten færdige", lød budskabet fra producenterne af filmen.
Rådgiverne kiggede nu på filmen og prøvede at få øje på dens storhed. "Jeg
kan ikke se noget", tænkte de alle, mens sveden langsomt kom frem på deres
pander. "Hvis jeg ikke kan se noget, må det jo samtidlig betyde at jeg er
dum, uintelligent eller utrendy"

"Hvilken fantastisk film", udbrød rådgiverne nu i kor. "Kejseren vil blive
stolt".

Den store dag kom, da kejseren fik besked på at filmen nu endelig var
færdig. "Her er den, deres majestæt", sagde producenterne. "Vi har arbejdet
dag og nat, og nu, endelig, er den flotteste film i verden færdig". "Bare se
på skuespillet, hvor godt det er".

Kejseren syntes dog ikke at skuespillet var noget specielt, på samme måde
som han ikke kunne få øje på noget der bare lignede en god historie. Han gik
i panik og var ved at besvime. "Ja, det er sandelig en meget flot film",
udbrød han så, mens han prøvede at se troværdig ud. "Det er et godt stykke
arbejde I har udført"

"Deres majestæt, vi har et ønske", sagde rådgiverne. "Folket har fundet ud
af at der nu findes denne fantastiske film, og de er ellevilde for at se
den".

"Okay", sagde kejseren, "folket skal have lov til at se filmen". Kejseren
samlede nu sine distributører og beorderede at filmen skulle vises over det
ganske land.

Folket stimlede nu sammen foran biograf-torvene, skubbende og massende, for
at få et bedre udsyn,. Da filmen endelig kom forbi, opstod der en sær mumlen
blandt folket. "Se, kejserens nye film, det er et sandt mesterværk", var der
én der råbte. "Jeg har aldrig set noget lignende", udbrød en anden. "A
roller-coaster ride", udbrød den smarte forretningsmand blandt publikum.
Enkelte undersåtter gik endda så langt at sige at dette var en af de ti
bedste film der nogen sinde er blevet lavet i hele verden.

De prøvede alle at skjule deres skuffelse over ikke at se andet i filmen end
middelmådighed, og siden ingen var villige til at indrømme at de var
"utrendy, dumme, uintelligente" eller at de bare ikke forstod den, opførte
de sig dermed præcist som producenterne havde forudset.

Nyheden om mesterværket blev spredt ud over landet, og senere verden.
Filmkritikerne gik amok i begejstring over filmen, og filmen blev endda
nomineret til flere priser.

Men så en dag, efter at en ganske normal tilskuer der havde forventet at se
storhed, så filmen da den nåede hans by, udbrød den uspolerede tilskuer:
"Kejseren er nøgen, dette er da ikke et mesterværk". "Øv, hvor er jeg
skuffet"

"Idiot", sagde de andre tilskuere til ham. "Du har jo ikke forstand på
film". Men tilskuerens bemærkning gav langsomt genlyd blandt enkelte, og
blev til sidst gentaget af flere og flere, indtil de alle råbte i kor: "Han
har ret. Kejseren er nøgen. Dette er ikke andet end en middelmåddig film, og
den har bestemt ikke fortjent nogle filmpriser, hvad tænker de dog dog på?"

mvh
Zeki

Fra : Henrik Larsen

Dato : 27-02-01 08:24

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse
>Engang for længe siden, boede der en kejser der regerede
>over et stort rige.

[snip]

Prøver du at fortælle os et eller andet?

Vh Henrik

Fra : harry

Dato : 27-02-01 10:28

ignorant, kan du ikke se det må du virkelig være:

"utrendy, dum, uintelligent"

tsk tsk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-01 21:31

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> skrev:

>Prøver du at fortælle os et eller andet?

Det må da vist være "Dancer in the Dark", der snakkes om, ikke?
Niels Søndergaard

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-02-01 11:50

"Niels Søndergaard"
> Det må da vist være "Dancer in the Dark", der snakkes om, ikke?

Eller Idioterne.

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 28-02-01 16:24

>"Peter Brandt Nielsen" skrev i en meddelelse >
> Eller Idioterne.

Sjovt nok synes jeg at både de to nævnte film er fremragende film -
Italiensk for begyndere også, for den sags skyld. At de måske er
overeksponeret i medierne, altså fylder for meget i det samelde billede og
dermed for filmene til at fremstå som noget unikt og ikke overgået - det er
noget andet. Men gode film er de i min smag

Begrundelse følger:
Dancer in the Dark: Fremragende spil af Björk og overordnet et fedt og
vellykket eksperiment med 100 kameraer der benyttes i flere af danse
scenerne. Det er en meget banal film, der sikkert fornægtes af mange netop
pga. den banale og lidt følelsestunge historie.

Idioterne: Den er bare sjov og skæv.... men som grænse overskridende film
synes jeg ikke den gør det store. Og det er det mange har gjort den til, og
derfor den sikkert for kritik af mange. Men det rykker ikke ved, at jeg
synes at hvis man tager filmen for det den er, så synes jeg den er god.

Italiensk for begyndere: Har nogen set hemmeligheder og løgne? Det den film
gjorde, var bl.a. at vise det usagte og lave de pauser (pinlige og sigende)
som normalt ikke er med i film. Den samme kvalitet synes jeg IFB har. Altså
at den også viser pause og tause perioder i en samtale, det der gør
personerne lidt skæve.

Så det kan objektivt ikke være de tre film der er tale om, da der nu er en
der har set tøjet på kejseren....

Kåre
- der glæder sig til at starte en ny debat om smag, der derfor er dømt til
at ende hvor den starter.....

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-03-01 11:35

"Kåre Weng Madsen"
> Sjovt nok synes jeg at både de to nævnte film er fremragende film -
> Italiensk for begyndere også, for den sags skyld

Jeg er sådan set helt enig ang. Dancer og Italiensk for begyndere, men ikke
Idioterne. Selv ikke når jeg tager den for det, den er.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-01 12:52

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> writes:

> Jeg er sådan set helt enig ang. Dancer og Italiensk for begyndere, men ikke
> Idioterne. Selv ikke når jeg tager den for det, den er.

Altså en genindspilning af Zappa med nyt manus?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-03-01 19:47

"Peter B. Juul"
> Altså en genindspilning af Zappa med nyt manus?

Så må det da være et meget nyt manus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-01 23:25

> Så må det da være et meget nyt manus.

Særdeles.

Begge film har samme tema: En overklasse-knægt med dårligt forhold til
forældrene kan ikke få sig til selv at tage konfrontationen med det
samfund, som han mener repræsenterer forældrene, så han får nogle
andre til at gøre det for sig. Da det begynder at falde fra hinanden
bliver han desperat og truer de andre til at blive ved.

Og jeg tror, at Trier var bevidst om situationen, for i Zappa hed
overklassedrengen Steen. I Idioterne hedder han Stoffer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-01 12:26

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> writes:

> Det må da vist være "Dancer in the Dark", der snakkes om, ikke?

Der er to mulige forklaringer på, at man ikke kan se Kejserens tøj.

1) Han har ikke noget på.

2) Man er faktisk ikke sin stand værdig.

Hvis ingen kan se Kejserens tøj, så er 1) en realistisk mulighed.

Hvis nogle faktisk kan se Kejserens tøj, så tyder noget på, at 2) kan
være tilfældet - uanset, at de, der ikke kan se tøjet, fortvivlet
råber, at han er nøgen.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Abyss:
The RockBear. ((^)) They survive.

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-02-01 12:38

Niels Søndergaard made me read this:

>Det må da vist være "Dancer in the Dark", der snakkes om, ikke?

Eller "Italiensk for begyndere"

--
Christian

Se mit webcam! http://chran.dyndns.dk

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-02-01 17:44

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> writes:

> Det må da vist være "Dancer in the Dark", der snakkes om, ikke?

Der er vel en generel historie om enhver film som anmelderne elsker,
men som man ikke selv fatter en hujende fis af.

Her i H.C.Andersens hjemland kan det jo _kun_ skyldes at anmelderne
heller ikke forstår den, men lades som om de kan lide den for ikke at
tabe ansigt. Den anden mulighed, at anmelderne kan se nogle
kvaliteter som man selv er blind for, er helt udelukket. Det ville jo
være udemokratisk.

Fra : Jonas Kvist

Dato : 28-02-01 10:25

He he!
Actionpacked!!
Disney i en nøddeskal!

Fra : N/A

Dato : 28-02-01 19:15

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 28-02-01 19:15

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> writes:

> Zeki <sinners.inn@image.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:l%zm6.577$Fn5.42550@news010.worldonline.dk...

> http://us.imdb.com/top_250_films

Jeg har også altid syntes Godfather var overvurderet.

Fra : Frederik Vandrup

Dato : 05-03-01 14:33

Du skulle vel ikke have set Tiger på spring, drage i skjul ?

Pudsigt hvor meget Kejser-analogien egentlig passer på:
Aalbæk: Dancer, Idioterne og resten af oplagte Zentropa-kandidater
Keyser Söze: Kevin Spacey i American Beauty
Kina: Tiger på spring....

og for den sags skyld også Star Wars (men det mener du vel ikke??)

-Frederik

Zeki <sinners.inn@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:t8an6.3220$Fn5.189691@news010.worldonline.dk...