FTP-deling uden fuld adgang
Fra : Anders Hedegren

Dato : 22-10-02 13:22

Jeg sidder og skal dele et stort antal gigantiske filer fra min computer
(OS10.2), men det ser ud til at man fra de brugere jeg har oprettet har
fuld adgang til ALLE filer på min computer. Jeg kan ikke finde nogen
steder hvor man kan begrænse adgangen, og der står ikke meget i Help.

Skal jeg virkelig downloade en FTP-server for at begrænse adgang?

Vh,
Anders

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-10-02 00:09

On Tue, 22 Oct 2002 14:22:01 +0200, Anders Hedegren wrote
(in message <1fkgl3k.1fhdlca1watgg0N%me@NOSPAMiceduck.com>):

> [...]
> steder hvor man kan begrænse adgangen, og der står ikke meget i Help.
>
> Skal jeg virkelig downloade en FTP-server for at begrænse adgang?

Kig i http://www.macosxhints.com efter ftp access et eller andet. Du skal
have fat i noget ftpchroot noget. Jeg har gjort det i min Jaguar. Ja, det er
en lidt underlig fornemmelse, at folk kan kigge en helt op under pelsen

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-10-02 00:05

On Wed, 23 Oct 2002 1:09:19 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.B9DBA73F001D018BF0284600@news.cybercity.dk>):

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010508211503599

Fra : Anders Hedegren

Dato : 23-10-02 17:26

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010508211503599

Tusind tak skal du have! Det er vist lige det jeg har brug for. Men jeg
har et problem, når jeg skal gemme ftpchroot med Pico skal jeg skrive
Control-X, men hvordan? Hvis man bare skriver det normalt sker der ikke
noget. Hvor'n gør jeg? :)

Anders

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-10-02 18:39

Anders Hedegren <me@NOSPAMiceduck.com> wrote:

> Men jeg har et problem, når jeg skal gemme ftpchroot med Pico skal jeg
> skrive Control-X, men hvordan? Hvis man bare skriver det normalt sker der
> ikke noget. Hvor'n gør jeg? :)

Du skal betjene ctrl- og x-tasten samtidig!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-10-02 18:47

On Wed, 23 Oct 2002 19:38:54 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkiug8.1w6mt5msicqxsN%mta@mac.com>):

> Du skal betjene ctrl- og x-tasten samtidig!

Gemme er det ikke control+o ? Og så control+x for at komme ud af Pico? Ikke
for at gøre mig klog på noget jeg ikke har forstand på, men nu troede jeg
lige at jeg havde lært detŠ

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-10-02 19:20

> Gemme er det ikke control+o ? Og så control+x for at komme ud af Pico?

Jo helt korrekt, men jeg svarede bare manden på hvordan man laver en
Control-X.

> Ikke for at gøre mig klog på noget jeg ikke har forstand på, men nu troede
> jeg lige at jeg havde lært det…

Ta' det roligt - du skal ikke lære noget nyt!

Skulle du helt uforvarende prøve at komme ud af pico med ctrl-x uden at
have gemt først spørger pico - helt på mac vis - om vi ikke lige skulle
gemme først.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anders Hedegren

Dato : 23-10-02 23:06

> Du skal betjene ctrl- og x-tasten samtidig!

Hvor føler jeg mig dum. Jeg skrev "Control-X" i prompten... sigh..

Anders

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 00:01

On Thu, 24 Oct 2002 0:05:56 +0200, Anders Hedegren wrote
(in message <1fkj6ws.pdtm84e1o4xsN%me@NOSPAMiceduck.com>):

> Hvor føler jeg mig dum. Jeg skrev "Control-X" i prompten... sigh..
>

> Anders

Så længe det ikke er på højre balle, så går det nokŠ

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-10-02 18:50

On Wed, 23 Oct 2002 18:26:17 +0200, Anders Hedegren wrote
(in message <1fkir4i.sqr7o18zb5loN%me@NOSPAMiceduck.com>):

> [...]
> har et problem, når jeg skal gemme ftpchroot med Pico skal jeg skrive
> Control-X, men hvordan? Hvis man bare skriver det normalt sker der ikke

Jeg havde problemer med at oprette en ftpuser (det var jeg ikke alene om i
Jaguar) ‹ jeg blev nægtet adgang, fordi jeg ikke var root - men nu har jeg
bare puttet mig selv (admin) i ftpchroot, og nu fungerer det glimrende

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-02 22:31

> [...]

> Jaguar) — jeg blev nægtet adgang, fordi jeg ikke var root - men nu har jeg
> bare puttet mig selv (admin) i ftpchroot, og nu fungerer det glimrende

Jeg ved ikke om det er det samme problem jeg har (og spm jeg ikke kan få
løst.)

Mit FTP program siger "can't change root" når jeg prøver at logge på min
TiBook fra husets iMac.

Jeg har gjort flg:

1. Sat mit eget navn + ftpuser ind i filen ftpchroot, som beskrevet på
osxhints.

2. sat "flueben" i FTP-adgang i Deling kontrolpanelet

3. Forsøgt at logge ind både som ftpuser og mit eget navn fra iMac'en.
Dette giver så svaret "can't change root".

Hvad er det jeg ikke har gjort, eller har gjort forkert?

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-10-02 22:39

On Wed, 23 Oct 2002 23:30:58 +0200, Martin Bredthauer wrote
(in message <1fkj4xv.xrlgdp1oxxxiqN%spam_spam_spam@talent.dk>):

> [...]
> Dette giver så svaret "can't change root".
>
> Hvad er det jeg ikke har gjort, eller har gjort forkert?

Jamen, det er et kendt problem. Jeg kom helt uforvarende uden om det, ved at
sætte mig selv (admin) som bruger, og ved at logge ind som admin ‹ det hænger
måske sammen med, at jeg har samme l/p som root på min maskine (det er
nemmere at huske). Det fungerer glimrende!
Altså:
1) Sæt admin l/p som det samme i root
2) Skriv dit eget brugerdirektorie i ftpchroot
3)Kom ftp hul igennem ildvæggen.
4) Hvad er der i vejen med jeres supper. De skriver underligt!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-10-02 23:09

> [...]

> 2) Skriv dit eget brugerdirektorie i ftpchroot
> 3)Kom ftp hul igennem ildvæggen.
> 4) Hvad er der i vejen med jeres supper. De skriver underligt!

Kan det passe at OS X har en ftpserver, som man ikke kan komme til med
mindre man sender root l/p som cleartext ud på nettet!!!!!???

ang. pkt. 2: Brugerdirektorie er det det man også kalder "kaldenavn"

ang. pkt. 4: Der var et tegn i det citerede tekst som tvang MacSOUP til
at lave et eller andet med tegnsættet. (Tror jeg nok. Jeg ved det ikke
før indlæget bliver læst af dig... og godkendt

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 00:09

On Thu, 24 Oct 2002 0:09:03 +0200, Martin Bredthauer wrote
(in message <1fkj6mx.1b0c0aun940gpN%spam_spam_spam@talent.dk>):

> [...]
> at lave et eller andet med tegnsættet. (Tror jeg nok. Jeg ved det ikke
> før indlæget bliver læst af dig... og godkendt

Nej, nu er den god nok. Tegnet er en elipseŠ en såkaldt suppe-bombe (Ser for
meget discovery channel og IIWW)

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 00:03

On Thu, 24 Oct 2002 0:09:03 +0200, Martin Bredthauer wrote
(in message <1fkj6mx.1b0c0aun940gpN%spam_spam_spam@talent.dk>):

> ang. pkt. 2: Brugerdirektorie er det det man også kalder "kaldenavn"

kaldenavn ha ha ha ‹ er det dét, det hedder på dansk?! Ha ha haŠ

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 00:05

> [...]

> Kan det passe at OS X har en ftpserver, som man ikke kan komme til med
> mindre man sender root l/p som cleartext ud på nettet!!!!!???

Det er bare min løsning. Se www.PHPmac.com, der anbefaler James Pelow at
installere ProFTP. Netop fordi Apple har lavet et eller andet med deres ftp i
Jaguar, som alle bander overŠ

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-02 05:46

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> ang. pkt. 2: Brugerdirektorie er det det man også kalder "kaldenavn"

Brugerkatalog i UNIX-verdenen. Brugermappe i Mac-verdenen. I terminalen
kommer man til den ved at skrive cd <RETURN>, i MacOS ved at trykke på
»hus-knappen« i et katalogvindue.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-10-02 21:30

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Brugerkatalog i UNIX-verdenen. Brugermappe i Mac-verdenen. I terminalen
> kommer man til den ved at skrive cd <RETURN>, i MacOS ved at trykke på
> »hus-knappen« i et katalogvindue.

Men brugermappen skal da ikke angives ftpchroot skal det?

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-02 05:31

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Men brugermappen skal da ikke angives ftpchroot skal det?

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hør tom »ftpchroot«.

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 10:25

> [...]

> Kan det passe at OS X har en ftpserver, som man ikke kan komme til med
> mindre man sender root l/p som cleartext ud på nettet!!!!!???

Here is the fix for Jaguar:

http://www.chezludo.com/ftpchroot.html

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-10-02 21:30

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> http://www.chezludo.com/ftpchroot.html

Takker!

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-10-02 23:09

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> 4) Hvad er der i vejen med jeres supper. De skriver underligt!

Suppen forstår UTF-8 og det gør svinet ikke - Ta den!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-10-02 00:10

On Thu, 24 Oct 2002 0:09:12 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkj6yv.12xodu8lprhg4N%mta@mac.com>):

> Suppen forstår UTF-8 og det gør svinet ikke - Ta den!

Altså, Michael! Suppe kan ikke tænke!