Latinsk dato Fer 2. nat
Fra : Jesper Holgersen

Dato : 21-10-02 22:27

Hej,

Kan nogen fortælle mig hvad datoen Fer 2. nat dækker over? Jeg har forsøgt
at finde det med "Dage", men kan ikke finde noget resultat. Indførslen lige
før i kirkebogen var Dom. Adv., altså advents søndag.

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Ivan jensen

Dato : 21-10-02 22:29

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lige
> før i kirkebogen var Dom. Adv., altså advents søndag.

Det er 2. juledag.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Karl-Chr. Frølunde

Dato : 22-10-02 00:36

"Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er 2. juledag.

Nu blev min nysgerrighed alligevel vakt. Hvad er Fer 2. nat en forkortelse
af? Hvilket sprog?

K-C

Fra : Ivan jensen

Dato : 22-10-02 05:29

"Karl-Chr. Frølunde" <froel@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Ivan jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nu blev min nysgerrighed alligevel vakt. Hvad er Fer 2. nat en forkortelse
> af? Hvilket sprog?
>
> K-C

Ja, jeg kan ikke latin, og det kan da også være, at jeg tager helt fejl, men
så må en anden rette mig.
Men ved hjælp af bauers Calender kan jeg stykke følgende sammen:
Feria: (uge)dag.
nat: forkortelse for Nativitas Christi, juledag. Jeg kan forstille mig, det
betyder Kristi Fødselsdag.

Så det er ikke så meget forståelse af sproget, som mange års erfaring med
gamle kirkebøger og Bauers Calender, der får mig til at mene, at det betyder
2. juledag.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 22-10-02 06:03

Feria: (uge)dag.

Feria betyder hviledag, festdag.

Venlig hilsen

Hedvig

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 22-10-02 16:04

Tusind tak. For mig lyder det bestemt som om om det er den rigtige dato der
er fundet.