Familieret - Særeje (nemt 1. års spørgsmål~
Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 22-10-02 05:55

Hej flinke jura-folk.

Nu sidder jeg så og sveder over en opgave i familie-ret som jeg håber I
kloge hoveder kan hjælpe mig lidt med. Jeg fisker ikke efter at I skal løse
opgaven for mig, men måske give mig lidt modspil, tips, eller et møjfald
hvis jeg er helt galt på den.

Her sagen - Hvordan skal følgende sag afgøres?

M og H har aftalt fuldstændigt særeje. (Efter særeje-reformen 1990)
H arver en ejendom. (Den formoder jeg så er særeje)
M er akritekt og laver tegninger til modernisering.
Der moderniseres og M bruger 100.000 på H's ejendom.

M og H bliver nu skilt. Huset er steget i værdi.

M påstår principalt at ejendommen nu er sameje på grund af hans
indskud+tegninger.

M påstår subsidiært at H skal godtgøre ham 100.000,- + løn for udarbejdelse
af tegningerne.

Jeg mener...
Principalt - ejendommen er stadig særeje ud fra ægtepagten om særeje. M's
principale påstand tages ikke til følge.

Subsidiært - Hjemmel for vederlagskrav skal findes i Lov om ægteskabs
retsvirkninger / ægteskabslov 2 §23 - og denne hjemler ikke vederlagskrav
hvor ægtefælle har anvendt !særejemidler! til begunstigelse af den anden
ægtefælles særje.

Hvad mener I? Er jeg afsporet?

Thomas
PS: Andre jura-studerende vil finde opgaven i "juridiske øvelsesopgaver -
familie- og arveret. 4. udgave - opgave 4"

Fra : Gevaldi

Dato : 21-10-02 22:16

Thomas Neumann [8260] skrev:

> Hvad mener I? Er jeg afsporet?

Din tidszone er i alle tilfælde "afsporet".

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : N/A

Dato : 22-10-02 16:06

"Thomas Neumann [8260]" <NOSPAMnews@neumann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PS: Andre jura-studerende vil finde opgaven i "juridiske øvelsesopgaver -
> familie- og arveret. 4. udgave - opgave 4"

Huset (ÅBO) er fortsat hendes særeje. Det er så en diskussion, om M har et
refusionskrav. Er det rimeligt at H opnår en berigelse? HVordan har det
indbyrdes forhold været? Har H betalt for alt vedr. husholdning? Osv. osv.
Denne nemme løsning: Kravet er forældet i henhold til forældelsesloven af
1912!! Men den er ikke pensum endnu...

Du har vel ikke lidt litteratur henvisning til det der refusionskrav?? Bogen
er så forbandet stor, og det er efterhånden et stykke tid siden jeg har læst
i den

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-10-02 16:34

Scripsit "N/A" <nospam@hotmail101.com>

> Denne nemme løsning: Kravet er forældet i henhold til forældelsesloven af
> 1912!! Men den er ikke pensum endnu...

Det er fordi Winston Smith ikke har skrevet den færdig endnu.

--
Henning Makholm "There are two kinds of people: Those
who reduce their fellow human beings to an

Fra : N/A

Dato : 22-10-02 16:44

> [...]
> who reduce their fellow human beings to
an
> arbitrary binary attribute, and those who

Kedelig fejl ;-(
Mente naturligvis 1908!!

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 23-10-02 07:33

Refusionskrav på side 286 - kap 15.

efter nærmere eftertanke mener jeg at M kan kræve de 100.00 godtgjort, men
ikke de 30.00 for udarbejdelse af tegninger til modernisering.

Hvad mener du/I?

Thomas
PS: vrøvl med min tid? Det fatter jeg ik. mit ur går perfekt efter alle
mulige andre offentlige ure her i byen. Må være noget andet galt. (sendt
23:33)

Fra : Dennis Lange

Dato : 22-10-02 23:01

I news:ap4g6c$q8$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk skrev Thomas Neumann
[8260]:
> Thomas
> PS: vrøvl med min tid? Det fatter jeg ik. mit ur går perfekt efter
> alle mulige andre offentlige ure her i byen. Må være noget andet
> galt. (sendt 23:33)

Kodeordet er "tidszone" Den skal stå på GMT +1

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...
Tag et kig på http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html
-Brugte fagbøger? Kig på www.pensum.dk eller www.books4sale.dk

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 23-10-02 19:21

Takker. Korrekt tidszone anvendes vist nu.

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 23-10-02 10:25

Og tiden rigtig nu også

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 07:43

"N/A" <nospam@hotmail101.com> wrote in message
> Denne nemme løsning: Kravet er forældet i henhold til forældelsesloven af
> 1912!! Men den er ikke pensum endnu...

Hvis kravet først er auktualiseret ved skilsmissen ser jeg ingen grund til
at bruge 1908.

Jeg husker det ikke som en løsning da vi havde bemeldte opgave.

PH

Fra : Peter G C

Dato : 25-10-02 16:58

Peter Hansson skrev i news:3db644f3$0$97634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Jeg husker det ikke som en løsning da vi havde bemeldte opgave.

Heller ikke her.

- Jeg har opgavebogen billigt til salg.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 07:37

"Thomas Neumann [8260]" <NOSPAMnews@neumann.dk> wrote in message
> Hej flinke jura-folk.
>
> Jeg mener...
> Principalt - ejendommen er stadig særeje ud fra ægtepagten om særeje. M's
> principale påstand tages ikke til følge.

Korrekt. Man kan ikke uden aftale trænge sig ind i særeje.

> [...]
> hvor ægtefælle har anvendt !særejemidler! til begunstigelse af den anden

Du deler kravet op i to: 1) Godtgørelseseskrav for de 100.000kr. Her
diskutteres berigelse og evt. lån!!

2) Vederlagskrav for arbejdet. Her diskutteres evt. ægtefælleforsørgelse.
man bør også komme ind på at M rent faktisk er arkitekt og som sådan leverer
et formodet godt arbejde rent fagligt.

PH

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 23-10-02 19:24

Tak for svarene. Så lige på opgaven igen.

> Korrekt. Man kan ikke uden aftale trænge sig ind i særeje.
Enig. Ægtefællerne har nemlig ikke lavet nogen ægtepagt.

> Du deler kravet op i to: 1) Godtgørelseseskrav for de 100.000kr. Her
> diskutteres berigelse og evt. lån!!
Betragter jeg som et lån. Der er ikke sket en berigelse da friværdien i
huset (hvor de 100.00 er brugt) ikke er steget. Jeg mener M kan kræve
godtgørelse for de 100.000.

> 2) Vederlagskrav for arbejdet. Her diskutteres evt. ægtefælleforsørgelse.
> man bør også komme ind på at M rent faktisk er arkitekt og som sådan
leverer
> et formodet godt arbejde rent fagligt.
Mener ikke M kan kræve godtgørelse da han ikke dengang tegninger blev
udfærdiget opgjorde hvad det havde kostet ham, eller specificerede at det
var et lån. Jeg betragter det som arbejde i hjemmet, jf RVL §2

Men mange tak for svarene!

Thomas

Fra : N/A

Dato : 23-10-02 12:12

> [...]
> Betragter jeg som et lån. Der er ikke sket en berigelse da friværdien i
> huset (hvor de 100.00 er brugt) ikke er steget. Jeg mener M kan kræve

Friværdien er steget: Ved overtagelsen i 1984 var huset 90.000 kr. værd
(dvs. friværdien var 90.000). Efter ombygningen vurderes huset til 600.000
kr. Lånet i huset er 420.000 kr. dvs. friværdien er nu 180.000 kr.
Dog bemærkes at dette ikke kun skyldes ombygningen, men også en
omprioritering af lånet. Konklusionen må dog være den samme: Husets værdi og
dermed friværdi er steget pga. ombygningen.

Jeg mener lånet/fordringen er opstået i 1986 og da de skal skilles i 1992 må
kravet være forældet - MEN denne diskussion er ikke rigtigt relevant i denne
opgave, da 1. års studerende ikke kender denne lov.
Det må derfor være en diskusion om, hvorvidt der er "retfærdigt" at H opnår
denne berigelse. Man kunne evt. diskutere noget med bristede forudsætninger
??? (kun lige en strøtanke)

Ja - det mener jeg også.

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 13:22

> [...]
opnår
> denne berigelse. Man kunne evt. diskutere noget med bristede

Husk lige, at når vi taler om berigelse er udgangspunktet ikke om M har
brugt 100000 eller mere, men den faktiske berigelse H har opnået.
Man har hørt om tilfælde hvor der er brugt en del penge på ombygninger, men
på grund af arbejdets ringe karakter er stigningen i ejendomværdien ikke
fulgt med.

Enig. Men det er godt at se problemstillingen: Faglig korrekt arbejde contra
hvad H forventes at kunne få jf. rvl.§2.

Fra : N/A

Dato : 23-10-02 13:42

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> på grund af arbejdets ringe karakter er stigningen i ejendomværdien ikke

Fuldstændigt enig. Lidt ærgeligt, at du har fjernet det første af mit
indlæg, der argumentere jeg jo lige netop for, at der er opnået en
berigelse, da husets værdi og friværdi er steget. Endvidere gør jeg
opmærksom på, at kun den faktiske berigelse muligvis kan kræves tilbage.

Fra : Kresten Trolle

Dato : 24-10-02 15:21

"N/A" <nospam@hotmail101.com> skrev i en meddelelse

> [...]

opnår
> denne berigelse. Man kunne evt. diskutere noget med bristede

Jeg mener ikke der kan blive tale om et vederlagskrav jf. RVL §23, da dette
ikke regulerer denne situation. Derimod må det være et refusionskrav som
M har mod H.

Fra : N/A

Dato : 24-10-02 15:41

> Jeg mener ikke der kan blive tale om et vederlagskrav jf. RVL §23, da
dette
> ikke regulerer denne situation. Derimod må det være et refusionskrav som
> M har mod H.

Det vil jeg give dig fuldstændigt ret i, men har vi nogensinde i denne tråd
diskuteres vederlagskrav? RVL § 23 er, som du skriver, fuldstændigt
irrelevant i den i opgaven beskrevne situation.

Fra : Kresten Trolle

Dato : 27-10-02 18:49

> [...]
> diskuteres vederlagskrav? RVL § 23 er, som du skriver, fuldstændigt
> irrelevant i den i opgaven beskrevne situation.

Jeg har blot konstateret at ordet "vederlagskrav" er blevet brugt, hvilket
er et ukorrekt udtryk, da der her er tale om et refusionkrav

Fra : Peter G C

Dato : 25-10-02 17:00

N/A skrev i news:3db68345$0$779$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

[klip]

> Det må derfor være en diskusion om, hvorvidt der er "retfærdigt" at H
> opnår denne berigelse.

Er du stadigvæk stud.jur.?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : N/A

Dato : 27-10-02 15:02

> N/A skrev i news:3db68345$0$779$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
>
> [klip]

> Er du stadigvæk stud.jur.?
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Jeg vedgiver, at ordet ikke er velvalgt. Men med mine "" prøvede jeg at
illustrere, at man naturligvis i sin diskussion af problemet, ikke direkte
skal ind på en konkret retfærdrigheds vurdering. Men at henvise til, at det
er en diskussion efter de almidelige formueretlige regler omkring berigelse,
er jeg ikke helt sikker på, at en 1. års studerende ville få ret meget ud
af.