Kan jeg vælges til sikkerhedsrepræsentant ~
Fra : Jan Rysz

Dato : 21-10-02 18:06

Hejsa

Jeg håber at I kan svare på nogle spørgsmål vedr. mit firma ! ( lager og
transportbranchen )

Jeg er ansat i et firma med ca. 25 ansatte, heraf 15 timelønnede.

Vi har ikke nogen sikkerhedsrepræsentant ( SR ), hvilket det fremgår af
lovgivningen at vi skal have.

Spørgsmålet er nu : Kan jeg blive SR, selvom jeg kun har været ansat i et
halvt år ( loven foreskriver et års ancennitet ), når når nu der ikke er
andre der gider at påtage sig opgaven ?

Nogle enkelte ansatte, påstår at der er en ekslusiv-aftale med SID, men jeg
har aldrig fået noget at vide om dette.

Kan jeg, som medlem af anden fagforening, så stadig stille op til SR ?

Og skal man overhovedet være med i en fagforening for at være SR ?

Håber at der nogen der kan kaste lidt lys over dette, for mig !

Med venlig hilsen

Jan Rysz

Fra : goofy

Dato : 21-10-02 18:32

Hej Jan
> [...]
et
> halvt år ( loven foreskriver et års ancennitet ), når når nu der ikke
Hvis dine kollegaer vil have dig, er der i princippet ikke noget til
hindre, men den arbejdsgiver kan indgive protest.

> Nogle enkelte ansatte, påstår at der er en ekslusiv-aftale med SID,
men jeg
> har aldrig fået noget at vide om dette.
Vær du glad for det
> Kan jeg, som medlem af anden fagforening, så stadig stille op til SR ?

Det kan du godt, med mindre det er en såkaldt " gul " fagforening f.
eks. kristelig
Det fagretslige system er aftaler mellem Arbejdsgiverorganisationerne på
den ene side og arbejdstagerorganisationer på den anden side f. eks. LO
Da Kristelig ikke med nogle af stederne kan man heller ikke blive valgt
hvis man er medlen her + nogle andre
> Og skal man overhovedet være med i en fagforening for at være SR ?
ja
> Håber at der nogen der kan kaste lidt lys over dette, for mig !

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk ( ikke jurist )

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-10-02 11:59

"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ene side og arbejdstagerorganisationer på den anden side f. eks. LO
> Da Kristelig ikke med nogle af stederne kan man heller ikke blive valgt

Der er et offentlig organ, som hedder arbejdstilsynet. Tilsyneladende mener
de at Sikkerhedsorganisationer er et lovgivningsområde, hvor de skriver
meget om det på deres hjemmeside.

Da arbejdstilsynet operer i alle virksomheder uanset organisationsforhold og
deres regler også er gældende der, må dit råd være misvisende.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-10-02 07:02

"Jan Rysz" <jrysz@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og skal man overhovedet være med i en fagforening for at være SR ?
>
> Håber at der nogen der kan kaste lidt lys over dette, for mig !

www.arbejdstilsynet.dk står de relevante regler.

Tilhørelsesforhold til fagforening har intet med valgbarheden at gøre. Men
jobsbeskrivelsen har. En chef eller arbejsleder kan ikke være
sikkerhedsrepræsentant.

I bekendgørelsen nr. 575 af 2001 står der i §23:

Stk. 2. Valg af sikkerhedsrepræsentant foretages af samtlige ansatte uden
ledelsesmæssige beføjelser i virksomheden, afdelingen eller arbejdsområdet
eller på det midlertidige arbejdssted, jf. dog § 4. Virksomhedsledere og
arbejdsledere i henhold til arbejdsmiljølovens §§ 23 og 24 deltager ikke i
valget.

Noget andet er så om virksomheden er stor nok. Umiddelbart vil jeg mene det.
Jeg husker at man på en af mine forrige reducerede virksomhedsstørrelsen via
rationaliseringer for at undgå at komme over størrelsen.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Jan Rysz

Dato : 22-10-02 11:02

> [...]
>
> Tilhørelsesforhold til fagforening har intet med valgbarheden at gøre. Men
> jobsbeskrivelsen har. En chef eller arbejsleder kan ikke være

Hvordan så med den der eksklusivaftale der er nævnt. ?

Jeg mener at have læst et sted, "at hvis der ikke gøres opmærksom på et
tilhørsforhold til en bestemt faglig organisation, ved ansættelse, kan en
medarbejder ikke tvinges hertil, endsige opsiges".

Jeg kan bare ikke lige huske hvor ?

Desuden mener jeg, at det ikke længere er de faglige organisationer der
varetager opgaver omkring sikkerhedsopgaver, men dette er overtaget af
Arbejdstilsynet og BST i samarbejde, og at det også er dem der varetager
evt. uddannelse i forbindelse med selvsamme.

Jan Rysz

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-10-02 11:54

> [...]
> Arbejdstilsynet og BST i samarbejde, og at det også er dem der varetager
> evt. uddannelse i forbindelse med selvsamme.

Den nuværende lov om Sikkerhedsorgansationer og BST m.v. stammer en del af
det lovarbejde, som foregik i 90'erne for at oppumpe offentlige og
halvoffentlige organisationer for igen at nedbringe arbejsløsheden.

En del er under afskaffelse af den nuværende regering.

Et er de fagretslige regler - noget andet er lovgivning. Arbejdsmarkedsmiljø
er lovgivning og er derfor hævet over faglige tvister.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Jan Rysz

Dato : 22-10-02 12:13

Takker for de fyldestgørende svar. !

Så er det bare at komme igang med arbejdet.

Med venlig hilsen

Jan Rysz

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 22-10-02 11:30

nospam@oncable.dk writes:
>et

Loven forskriver ikke 1 års anciennitet, men at valgregler skal følge de
samme som er gældende for valg af tillidsmanden. Dvs., at du skal ind og
kigge i overenskomsten for din arbejdsplads, og hvis ingen der er, så på
overenskomster for tilsvarende områder

>jeg

Ja

>Det kan du godt, med mindre det er en såkaldt " gul " fagforening f.
>eks. kristelig

Det er ikke korrekt. Der er ingen krav om hvilken organisation man skal
være medlem af for at blive valgt som sikkerhedsrepræsentant. Der er i det
hele taget ingen krav om organisering overhovedet.

> [...]
>den ene side og arbejdstagerorganisationer på den anden side f. eks. LO
>Da Kristelig ikke med nogle af stederne kan man heller ikke blive valgt

Arbejdsmiljø er normalt ikke aftalestof, men lovgivning, derfor har det
ingen betydning hvad LO og DA har aftalt.

>ja

Nej, men det skal man for at blive valgt som tillidsmand

>Steen Vinbæk ( ikke jurist )
og heller ikke ekspert i arbejdsmiljølovgivning

Hilsen
Poul Erik Rise der heller ikke er ekspert i arbejdsmiljølovgivning, men
har været sikkerhedsrepræsentant i 10 år og daglig sikkerhedsleder i 5

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-11-02 20:57

På den ene side findes fagforeningsregler, som afgjort ikke har nogen
stor betydning.

På den anden side findes arbejsmljøloven, ( som er implementeret EU-
lovgivning) Det er denne lov du bå vælges under og skal udføre dit
hverv under. Uagtet at visse fagforeninger gerne har et lidt andet syn
på disse ting.

--
Søren Friberg

http://baud.dk