Regler (købelov) v, køb af Ældre CV
Fra : Noname

Dato : 21-10-02 09:55

Hej Campister
Håber af en af jer kender lidt til købeloven.
For 3 måneder siden købte jeg mig en Polar 550 gle fra 87 på et
caravancenter, her i week-enden steg så cirkulationspumpen af, hvad skal der
være af garanti på sådan en ældre vogn ifølge købeloven??
Mhv. Michael.
__________________________________________________________________ Michael
Jensen ICQ#: 161272028 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-02 17:56

"Noname" <lemi@pc.NOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
der
> være af garanti på sådan en ældre vogn ifølge købeloven??

Mon ikke der gælder samme regler som ved brugt bil.
Som udgangspunkt skal den være købt hos en forhandler og ikke hos en privat,
hvis du skal være omfattet af købeloven.
Er den købt som beset eller lignende er der ikke meget at gøre med mindre
den er meget ringere ned forventet (eller lovet af sælger) efter alder og
pris. Men med en temmelig bedaget sag som din er en kaput cirkulationspumpe
nok forventelig.
Det er en betingelse, at manglen har været til stede på det tidspunkt, du
fik bilen leveret. Men den kan udmærket have været skjult eller undervejs,
således at du først opdager den nogen tid efter købet.
Men har en cirkulationspumpe virket i 3 mdr. er den nok ikke leveret med
fejlen.

Jeg tror ikke du kan forvente nogen garanti på din Polar med mindre sælger
har givet dig en skriftlig bekræftelse. Iflg. købeloven har du ingen
garanti, men blot en reklamationsret, der giver adgang til at få udbedret
fejl, der var til stede ved leveringen.

vh
Jan

Fra : PHK

Dato : 23-10-02 08:55

"Noname" <lemi@pc.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> være af garanti på sådan en ældre vogn ifølge købeloven??

Der er - IMHO - en del fejl i det første svar du har modtaget, jeg vil
derfor anbefale at du gentager spørgsmålene i juragruppen.

Bl.a. mener jeg ikke at fejlen skal have eksisteret på salgstidspunktet, da
du ifølge købeloven har garantilignende tilstande de første 6 måneder.

--
_
|_|

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-02 20:04

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message

> Der er - IMHO - en del fejl i det første svar du har modtaget, jeg vil

Hvilke?

> [...]
da
> du ifølge købeloven har garantilignende tilstande de første 6 måneder.

Jeg citerer Forbrugerstyrelsen:

"En garanti skal stille forbrugeren bedre end en reklamationsret, men
forbrugeren har ikke efter købeloven haft krav på en garanti. Det har altid
været en frivillig sag, om den erhvervsdrivende ville yde en garanti."
Se i øvrigt
http://www.fi.dk/publikationer/pdf/brugtbil.pdf
på side 5.
Men det er da muligt at Forbrugerstyrelsen tager fejl.

vh
Jan

Fra : PHK

Dato : 24-10-02 08:52

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Men det er da muligt at Forbrugerstyrelsen tager fejl.

De plejer at ringe og spørge mig ;)

Nej, jeg var lidt for general i mit svar og spørgeren lidt for specifik,
spørgeren skal selvfølgelig kikke sine papirer igennem og se på hvilke
garantier forhandleren har givet.

--
_
|_|