Domme angående sælgers væsentlige ulempe v~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 19:14

Hej alle

Er der nogen der har kendskab til nogle domme angående sælgers
væsentlige ulempe ved omlevering? Der er nogen i dk.forbruger der
er ved at 'borttrylle' købers ret til at forlange omlevering
fordi de argumenterer med at en simpel ombytning af en lagervare
er en væsentlig ulempe (økonomisk tab).

Subsidiært påstår de så at butikken bare vil hævde at det er
væsentlig ulempe, så retten alligevel i praksis forsvinder.

Det vil være rart at kunne henvise dem (og deres teoretiske
butikspersonale) til nogle domme der klargør hvad der udgør en
væsentlig ulempe.

Hvis domme ikke findes, vil lovkommentarer evt. kunne gøre det.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-10-02 19:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er der nogen der har kendskab til nogle domme angående sælgers
> væsentlige ulempe ved omlevering?

Hov, det er først et halvt år siden, ordlyden blev kendt.

Men her er uddrag fra en JP artikel :

Mens fortolkningen af bl.a. returregler i den reviderede købelov, der
trådte i kraft i april i år, giver både Forbrugerrådet og butikkerne
hovedbrud, har en række forhandlere af husholdningsapparater taget
sagen i egne hænder.

I et opslag til hundredvis af butikker landet over anbefales butikkerne
at ombytte apparater med fabriksfejl inden for to måneder.

Men kun, hvis de har kostet under 500 kr. Og ikke, hvis der er tale om
kaffemaskiner og elkedler.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 22:12

Erik G. Christensen skrev:

>Hov, det er først et halvt år siden, ordlyden blev kendt.

De stod da også i den gamle købelov. Men jeg er kun interesseret
i at få fastslået hvad "væsentlig ulempe" dækker over. Jeg er (i
den forbindelse) ligeglad med hvordan loven benyttes.

--
Bertel