Kontanthjælp med tilbagebetalingspligt ?
Fra : ab

Dato : 20-10-02 15:54

I forbindelse med, at vi prøver, at hjælpe en ung mand "på fode" igen, har
vi opdaget, at han hos kommunen har underskrevet en tilbagebetalings-aftale.
Ellers kunne han ingen hjælp få.

For mig lyder det som en besynderlig form for hjælp, selv hvis kommunen
vurderer at gutten selv har bragt sig i den dårlige situation. En
arbejdsløs, der selv er skyld i en arbejdsløshedssituation får dog til
sammenligning "kun" en karantæneperiode på 5 uger.

Han står nu og skylder kommunen et betragteligt beløb - jeg mener også at
kommunen selv må have et ansvar for, at han ikke har fået et
aktiveringstilbud der ville have bragt ham ud af situationen.

Han er samtidigt psykisk belastet og har heller ikke fået et tilbud om
behandling i perioden.

ab

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-10-02 19:23

"ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3db2c38e$0$28821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> aktiveringstilbud der ville have bragt ham ud af situationen.
>
> Han er samtidigt psykisk belastet og har heller ikke fået et tilbud om

Der må være tale om en kristen/ateistisk dansker. Man ville aldrig byde en muhamedaner at han skal tilbagebetale sin bistandshjælp - det ville nemlig være racisme.

NoTrabajo

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 20-10-02 20:02

NoTrabajo wrote:
> Der må være tale om en kristen/ateistisk dansker. Man ville aldrig
> byde en muhamedaner at han skal tilbagebetale sin bistandshjælp - det
> ville nemlig være racisme.

*PLONK* Herfra, det må høre hjemme i dk.politik.etellerandet

/Carsten Steffensen

Fra : ASKF

Dato : 21-10-02 08:39

ab ytrede sig i <3db2c38e$0$28821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med
dette:

[snip]
>Han er samtidigt psykisk belastet og har heller ikke fået et tilbud om
>behandling i perioden.

Kommunen skal ikke tilbyde ham psykiatrisk behandling, han skal selv via
sin læge få en henvisning til en psykiater, med mindre at kommunen
vurderer at hans psykiskiske problemer er så store at han ikke er i
stand til at klare sig selv.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Nette

Dato : 22-10-02 21:13

"ab"wrote
> I forbindelse med, at vi prøver, at hjælpe en ung mand "på fode" igen, har
> vi opdaget, at han hos kommunen har underskrevet en
tilbagebetalings-aftale.
> Ellers kunne han ingen hjælp få.

Nej, det er ganske normalt.

> For mig lyder det som en besynderlig form for hjælp, selv hvis kommunen
> vurderer at gutten selv har bragt sig i den dårlige situation.

Nej da, er det selvforskyldt, må han da også tage sin "straf". Ellers kunne
alle jo bare gøre hvad de vil

>En
> arbejdsløs, der selv er skyld i en arbejdsløshedssituation får dog til
> sammenligning "kun" en karantæneperiode på 5 uger.

Ja, men får de kontakthjælp i denne periode, er det også med
tilbagebetaling.

> Han står nu og skylder kommunen et betragteligt beløb

Beløbet kan afdrages, men husk at det beløs der skal betales tilbage er HELE
beløbet inkl. skat, ikke kun det udbetalte beløb.
Overskydende skat kan reguleres og tilbagebetales hos Ligningsrådet.

- jeg mener også at
> kommunen selv må have et ansvar for, at han ikke har fået et
> aktiveringstilbud der ville have bragt ham ud af situationen.

Hvis han står til rådighed på arbejdsformidlingen kan han få lavet en
handlingsplan på et tidspunkt. Der er dog lidt ventetid, der er jo mange i
køen

Men hvis du mener det er urimeligt, så er du nød til at være mere specifik.
Har han sagt sit arbejde op? Er arbejdspladsen gået konkurs? Har han ikke
mødt til tiden og derfor er blevet fyret? El.lign.

Hvis han har fast arbejde, så er han vel medlem af en fagforening, som kan
gå ind og vejlede ham?

> Han er samtidigt psykisk belastet og har heller ikke fået et tilbud om
> behandling i perioden.

Den slags foregår via lægen. En sagsbehandler kan ikke vurdere alene, hvad
han har brug for.

Nette

Fra : Christian Thorsen

Dato : 30-10-02 11:08

> Hvis han står til rådighed på arbejdsformidlingen kan han få lavet en
> handlingsplan på et tidspunkt.

Nej ikke som kontanthjælpsmodtager. Her skal man kun tilmeldes AF, hvis
kommunen beder om det!
Kontanthjælpssystemet er meget anderledes end dagpengesystemet!

Christian