Vedrørende Gamle Film
Fra : LBH

Dato : 20-10-02 01:30

Jeg har mine kilder fra selvsyn, da jeg besøgte filmlageret på Strandlodsvej
i 1981, hvor alle Columbia/Fox 70 m.m.
kopier lå - klar til at blive kørt igennem en båndsav og brændt. (Jeg
tudbrølede der jeg kørte derfra!)
Jeg skal ved lejlighed finde maile en liste over de destruerede film, og det
er mange!!

Andre Kilder:

Erik Hamre : tidligere filmsætter ved CIC samt Warner &
Metronome - nu direktør for Buena Vista
International i Danmark og ejer af Gentofte
Bio.
Sv. AA. Henriksen: Tidligere Direktør for CIC
Jørgen Nielsen: Tidligere direktør ved Col/ Fox.
N.N. (Jeg Kender Navnet) : Ansat ved R-98, der har
den tvivlsomme fornøjelse at køre filmene til
Vestforbrænding.
K.E. Jørgergensen : Tidligere direktør ved Universal og
Alliance Film.

Jeg kan nævne mange flere.
Det skal lige nævnes at Warner havde en meget dygtig og
samvittighedsfuld lagerchef ved navn Prehn. Der blev ikke
destrueret film - med mindre de var så slidte og smadrede
at de simpelthen ikke kunne køre igennem en maskine.
De havde forøvrigt også - da han var lagerchef - de flotteste kopier af
samtlige udlejningsselskaber.
Deres 70 m.m. kopier overgik til Det Danske Filmmuseum.

For at gøre det hele endnu mere "gak-gak", har filmselskaberne pligt til at
afleverer en kopi af importeret
film til filmmuseumet i Narverland.
Selskabet får måske 30 kopier til landet af en film, som man ved bliver en
publikumssucces!.
Når den er delvis udspillet efter måske 2-3½ måned smadrer man de 24-28
kopier, hvorefter de sidste 2-6 får
lov til at køre i småbiograferne rundt omkring. Efter et år er man så måske
nede på 2 kopier der er kørbare - og når filmmuseet skal have deres kopi
(som de forøvrigt betaler for) bliver det en særdeles slidt sag, der er sat
sammen af måske en 3-4 forskellige kopier (med forskellig
farve/lyskorrektion produktions nr. (har indflydelse på "slitage" af
kemikalier ved fremstillingen).
Derfor er det som regel en forfærdelig "kannibalkopi" man
senere benytter til forevisning i biografer/filmklubber.

De Bedste Hilsner

Lars (Filmoperatør fhv.
biografdirektør Park Teatret
i Risskov) Filmelsker.

--
The 70 m.m. freak

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 20-10-02 02:03

LBH skriver:

> [...]

> (bedre) kopier, der skal leveres til Filmmuseet ? Det er da i hvert fald Gak

Men der hører nu en ting mere med i historien: rettigheder / licens.
Og ja, det er ærgerligt, at man af pladshensyn (lagerplads koster penge) har
skrottet
adskillige fine kopier af 70mm film. Men der er også kun 4-5 biografer tilbage i
landet,
der kan/vil vise disse kopier. Titanic var den seneste 70mm kopi, der har kørt i
Danmark,
i Imperial i Kbh, og i Biffen i Aalborg.

Hilsen JC