Ansvarsforsikring
Fra : TM

Dato : 19-10-02 21:22

Hej NG

Jeg har hørt rygter om at man skal have en ansvarsforsikring når man fylder
20 år, også selvom man stadig bor hjemme hos "de gamle". Men jeg mener at
man er dækket af deres forsikring, så lang tid man bor hjemme, men det er
måske helt forkert? Hvis det er det, er der så nogle ting man skal være
opmærksomme på når man skal tegne en ansvarsforsikring?

--
MVH
TM

"Når man mailer til en fange, må man så vedhæfte en fil...?"
Citat Thomas Wivel

Fra : Peter G C

Dato : 19-10-02 22:04

TM skrev i news:3db1bedb$0$1008$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

> [...]
> hjemme, men det er måske helt forkert? Hvis det er det, er der så
> nogle ting man skal være opmærksomme på når man skal tegne en

Kig i forsikringens police og vilkår - der finder du svaret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ebbe

Dato : 19-10-02 22:10

"TM" <Tomra@(Nospam)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske helt forkert? Hvis det er det, er der så nogle ting man skal være
> opmærksomme på når man skal tegne en ansvarsforsikring?

Det hedder ikke ansvarsforsikring men familiens basisforsikring prøv spørg og se den
"gamles" police.
Først når du flytter hjemmefra skal du have din egen forsikring

Fra : Peter G C

Dato : 20-10-02 07:49

ebbe skrev i news:3db1c9fa$0$97627$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]
> Det hedder ikke ansvarsforsikring men familiens basisforsikring prøv
> spørg og se den "gamles" police.

Du kan købe en ren ansvarsforsikring.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Knud Thomsen

Dato : 20-10-02 07:26

TM wrote:
> [...]
> hjemme, men det er måske helt forkert? Hvis det er det, er der så
> nogle ting man skal være opmærksomme på når man skal tegne en

Ansvarsforsikring - i forhold til hvad ?

Bil ?
Personligt ansvar ? (familieforsikring)
Hundeansvar ?
etc.

Venlig hilsen
Knud

Fra : TM

Dato : 20-10-02 22:31

> Ansvarsforsikring - i forhold til hvad ?
>
> Bil ?
> Personligt ansvar ? (familieforsikring)
> Hundeansvar ?
> etc.

Ved jeg ikke helt - har bare hørt at man skal have en når man fylder 20 år,
hvis jeg fx skulle køre en ned på cykel, eller noget andet der ikke er
dækket af andre forsikringer.

Mvh
TM

Fra : Benjamin R. Giversem

Dato : 20-10-02 09:47

TM wrote:

> [...]
> måske helt forkert? Hvis det er det, er der så nogle ting man skal være
> opmærksomme på når man skal tegne en ansvarsforsikring?

Skal have, eller bør have? Det er da muligt at det er fornuftigt at have
en forsikring af en eller anden art. Jeg kan dog næppe forestille mig at
der er noget lovkrav om det. Jeg har ingen!!!
Til gengæld må man jo så være indstillet på at betale selv hvis man
bliver gjort ansvarlig for et eller andet. Altså hvis man ikke har
forsikringen.

MVH
Benjamin R. Giversen

--
Ved evt. e-mailsvar fjernes SS fra adr.

Fra : MAndersen

Dato : 20-10-02 08:49

"Benjamin R. Giversem" <garfield_SSkiller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Til gengæld må man jo så være indstillet på at betale selv hvis man
> bliver gjort ansvarlig for et eller andet. Altså hvis man ikke har

Jeg vil ikke karakterisere de mennesker der bevidst undlader en ansvars-
eller indboforsikring
som dumme, men en søsterkategori dertil.

At undlade at have en ansvarsforsikring til så få penge, i forhold til de
krav der kan rejses mod
en er for mig ....

Træd ud foran en cykellist en dag der bliver slået til pindebrænde, og du er
sikker på aldrig
at komme til at eje ret meget.

mvh
MAndersen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-10-02 09:37

FUT: dk.videnskab.jura

In article <3db25ff0$1$97653$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MAndersen wrote:

> [...]

> Træd ud foran en cykellist en dag der bliver slået til pindebrænde, og du er

Hmm, er det ikke et dårligt exempel? Har cyklister ikke det objektive
ansvar hvis de kører en fodgænger ned ?

JonB

Fra : Leif Poulsen

Dato : 20-10-02 11:01

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

-klip-

> Hmm, er det ikke et dårligt exempel? Har cyklister ikke det objektive
> ansvar hvis de kører en fodgænger ned ?

-klip-

Næeeee ikke med mindre de er motoriserede og så kaldes de vist en
knallert/scooter ol.

Eksemplet er ganske fint. Og der kunne nævnes et utal af andre eksempler.

Leif

Fra : MAndersen

Dato : 20-10-02 11:53

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> FUT: dk.videnskab.jura

> Hmm, er det ikke et dårligt exempel? Har cyklister ikke det objektive
> ansvar hvis de kører en fodgænger ned ?

Nej, det er kun motordrevne trafikmidler der har obj. ansvar, knallert, mc,
biler,
truck. For cykellister, fodgængere, kørestolsbrugere er det culpa.

mvh
MAndersen

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 20-10-02 13:10

, er det ikke et dårligt exempel? Har cyklister ikke det objektive
> ansvar hvis de kører en fodgænger ned ?

Er det ikke kun motorkøretøjer, hvor der er objektivt ansvar???

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-02 11:12

> Hmm, er det ikke et dårligt exempel? Har cyklister ikke det
> objektive ansvar hvis de kører en fodgænger ned ?

Nej. Det er kun når der er tale om motorkøretøjer, hvor
ansvarsforsikringen i øvrigt er lovpligtigt, at der er tale om
objektivt ansvar (groft sagt: ansvar uden skyld).

I tilfældet som MAndersen nævner vil der være tale om en vurdering om,
hvem der har handlet culpøst dvs. anderledes end man kunne forvente.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : MAndersen

Dato : 20-10-02 07:48

> [...]
> måske helt forkert? Hvis det er det, er der så nogle ting man skal være
> opmærksomme på når man skal tegne en ansvarsforsikring?

I over 90% af forsikringsvilkårene gælder følgende:

Så længe du bor hjemme er du omfattet af den forsikring der gælder for
husstanden,
såvel for dit indbo som for den private ansvarsforsikring.
Uanset om du bor hjemme til du fylder 50 år.

Hvis du bor på værelse, lejlighed eller andet ALENE, er du TYPISK omfattet
af samme forsikring til du bliver 21 år.

Flytter du hjemmefra efter du er fyldt 21 år, har du 3 måneder til at finde
en ny forsikring,
altså er du omfattet af dine forældres forsikring i 3 måneder efter
fraflytning.

Hvis du flytter sammen med en anden, uanset om det er kæreste eller ven, og
uanset om
du er under 21 år, skal der tegnes en forsikring der omfatter indbo og
privat ansvars.

mvh
MAndersen