Ftp-server på maskine, der ikke har offent~
Fra : Eliasen

Dato : 18-10-02 09:39

Jeg har en række Macs i huset, der alle forbinder til nettet via en
softrouter på en 540c. Nu vil jeg frygtligt gerne sætte en ftp-server op på
en af maskinerne (ikke PB'en), men jeg kan ikke hitte ud af hvordan jeg får
en udefrakommende maskine til at finde maskinen i mit system med ip-adr.
192.168.1.X

Hvis jeg prøver at logge mig på ftp gennem mit offentlige ip-nr. finder den
ingenting. Er der en løsning, eller er serversoften nødt til at ligge på
"indgangsmaskinen".

Hvis det er OT, må I lige give mig et skub i den rigtige retning.

--
Eliasen

Fra : Jimmy

Dato : 18-10-02 09:44

"Eliasen" <FJERNDETTEeliasen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

den
> ingenting. Er der en løsning, eller er serversoften nødt til at ligge på

Det er klart.
Når du tilgår din offentligt IP kommer du til din PB.
Det er meningen.

I din software-router skal du opsætte regler for Destination NAT.
Det vil sige, at al trafik, der kommer ind på port 21 skal sendes direkte
til 192.168.1.x.

Hvordan det gøres ved jeg ikke, da jeg ikke kender programmet..

> Hvis det er OT, må I lige give mig et skub i den rigtige retning.

Det er ikke OT.
Det er nok mere netværksrelateret, men gutterne i den gruppe ville sende dig
herover med det samme med henvisning til, at der nok er flere folk herovre
der ved, hvordan man sætter et Mac-program op

Sig til, hvis der er noget, du vil have forklaret.

Mvh
Jimmy

Fra : Eliasen

Dato : 18-10-02 10:15

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> [...]
> til 192.168.1.x.
>
> Hvordan det gøres ved jeg ikke, da jeg ikke kender programmet..

Det er IPNetRouter, der håndterer uddelegeringen af ip-adresser. Kan ikke
rigtig finde en funktion deri, der giver mig mulighed for at videresende
port 21.

Nogen forslag?

--
Eliasen

Fra : Eliasen

Dato : 18-10-02 10:49

> Nogen forslag?

Måske du skulle kigge i manualen til IPNetRouter. Der står det nemlig nævnt
under "Port Mapping"! :)

--
Eliasen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-10-02 10:53

> [...]

> "indgangsmaskinen".
>
> Hvis det er OT, må I lige give mig et skub i den rigtige retning.

Hvis du har en dynamisk IP adresse fra fx. TDC så kan det ikke lade sig
gøre. Du skal have en fast IP adresse som ftp://80.197.181.14/ og så
skal din router pege på en bestemt IP adresse på dit lokale netværk.

Omtalte 80.197.181.14 peger på 192.168.1.4 på mit lokale netværk.

Hvad er det for en ADSL du har ?

Bortset fra det så kan du ikke se din egen ftp server med en browser -
det kan ikke lade sig gøre. Den eneste måde du kan teste om serveren er
sat rigtigt op er, at du fra en af dine andre Mac'er prøver med en ftp
klient på det lokale IP nummer. Du kan ikke lave en forespørgsel ud
gennem routeren og tilbage igen.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Eliasen

Dato : 18-10-02 11:30

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> [...]
> sat rigtigt op er, at du fra en af dine andre Mac'er prøver med en ftp
> klient på det lokale IP nummer. Du kan ikke lave en forespørgsel ud

Du nåede desværre ikke at se mit svar til mig selv, men tak for indsatsen.
Jeg har fået det til at virke via IPNetRouters Port Mapping. Det fungerer
upåklageligt nu, så jeg skulle bare hive mig i nakkehårene og stave mig frem
i manualen.

Thx again.

--
Eliasen

Fra : Jimmy

Dato : 18-10-02 11:49

> [...]
> gøre. Du skal have en fast IP adresse som ftp://80.197.181.14/ og så
> skal din router pege på en bestemt IP adresse på dit lokale netværk.

Man kan da sagtens sætte en FTP-server op på en dynamisk IP.
Det gjorde man i stor stil i gamle dage med modems og alm. dial-up.

At det så kan være besværligt når den får ny IP er en anden sag, men
umuligt - nej.
Dette problem kan så igen løses vha. dynip.dk

> Bortset fra det så kan du ikke se din egen ftp server med en browser -
> det kan ikke lade sig gøre.

Det må stå for din egen regning, da jeg sagtens kan ovenstående.

> Den eneste måde du kan teste om serveren er
> sat rigtigt op er, at du fra en af dine andre Mac'er prøver med en ftp
> klient på det lokale IP nummer.

Halvt korrekt. En browser vil virke fint.

> Du kan ikke lave en forespørgsel ud
> gennem routeren og tilbage igen.

Jo det kan man nu godt. Man kan f.eks. sætte en proxy-server ind i Explorer,
hvorefter man kommer udefra.

Mvh
Jimmy

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-10-02 13:10

> [...]

> Dette problem kan så igen løses vha. dynip.dk

> Det må stå for din egen regning, da jeg sagtens kan ovenstående.

Har du mere end IP nummer ? På vores Zillion ProAccess er det ikke
muligt at se ftp://80.197.181.14/ hvis jeg sidder bag routeren.

> Halvt korrekt. En browser vil virke fint.

Det virker heller ikke hos mig.

> Jo det kan man nu godt. Man kan f.eks. sætte en proxy-server ind i Explorer,
> hvorefter man kommer udefra.

Det vidste jeg ikke.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jimmy

Dato : 18-10-02 13:20

> Har du mere end IP nummer ? På vores Zillion ProAccess er det ikke
> muligt at se ftp://80.197.181.14/ hvis jeg sidder bag routeren.

Korrekt.
Sidder du bag routeren og tilgår din offentlige IP-adresse ser routeren det
som om du vil tilgå routeren.
Du forsøger at tilgå den på port 21, hvilket den sandsynligvis ikke vil
svare på.

Hvis du angiver en proxy-server i dit FTP-program - kan man sjældent - eller
angiver en proxy-server i Explorer og tilgår IP'en kan du komme ind, da du
jo derved først hopper ud i verden for derefter at gå tilbage igen.

Se ovenstående ang. proxy.

Mvh
Jimmy

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-10-02 19:36

In article <x%Sr9.57$vm3.1145@news.get2net.dk>,
> [...]

> som om du vil tilgå routeren.
> Du forsøger at tilgå den på port 21, hvilket den sandsynligvis ikke vil

Det kommer an på routerens konfiguration om man kan nå sin offentlige
IP-adresse fra bagsiden af routeren. Speedstream 5701 og 5801 kan dette
trick, og IPNetRouter gør det som standard.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Dyhr

Dato : 18-10-02 14:12

Hej Eliasen,

Det hele afhænger af hvordan din router er konfigureret!

Du skal tilføje en server til din router konfiguration ved at mappe ftp
(port 21) til en bestemt maskine på dit lokalnet. Kig i din softrouter
manual under add server eller port mapping.

Thomas ;)

in article 3dafc8b4$0$774$ba624c82@nntp03.dk.telia.net, Eliasen at

--
mailto:thomas@dyhr.com - phone: +45 22 21 11 15

Everything ends badly. Otherwise it wouldn't end.