The hvor sundt|usundt er det egentligt
Fra : dudsen

Dato : 17-10-02 23:53

Efter dagans 3 kande the er halvtom falder spørgsmålet om hvor smart
the egentligt er at konsumere sammenlignet med alle de andre ting der
står på foretningernes læskedrik hylder.
Og så som tilags spøgsmål hvad er der af forskel på forskelig the
sorter nogen andbefalinger hvis der ikke er noget problematisk i det.

--
Daniel Udsen
Civilization is fun! Anyway, it keeps me busy!!

Fra : Thïngmand

Dato : 18-10-02 08:13

> Efter dagans 3 kande the er halvtom falder spørgsmålet om hvor smart
> the egentligt er at konsumere sammenlignet med alle de andre ting der
> står på foretningernes læskedrik hylder.

Tja, det er vist tænderne der tager mest skade - dog mest kostmetisk ved
misfarvning. Da te faktisk er opkvikkende, frarådes det lige får man går i
seng (i hvert fald hvis man har problemer med at sove)

> Og så som tilags spøgsmål hvad er der af forskel på forskelig the
> sorter nogen andbefalinger hvis der ikke er noget problematisk i det.

Grøn te er helt klart det sundeste valg - og så prøv at undgå 1-øres
teposer, det kan ikke være sundt, hverken for helbredet eller sjælen...

Prøv at udskifte halvdelen med vand - stil en kande i køleskabet, så det er
dejligt koldt.

Jeg går i øvrigt ud fra at du drikke teen "sort", dvs. uden mælk eller
sukker - for så er det en helt anden snak

Fra : IT-Sektionen

Dato : 18-10-02 10:52

"dudsen" <dudsen@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> Efter dagans 3 kande the er halvtom falder spørgsmålet om hvor smart
> the egentligt er at konsumere sammenlignet med alle de andre ting der
> står på foretningernes læskedrik hylder.

Hvis theen drikkes ren vil jeg absolutmene, at den er sundere end de sukker
fyldte læskedrikke man finder på hylderne. Dog findes der naturligvis gode
rene safter eller moster som fx 100% druesaft eller koldpresset æble most.

Ring evt. til A.C. Perch's Thehandel 33 15 35 62 de ved alt om the og
hjælper gerne med at finde en the, som passer til din smag.

> Og så som tilags spøgsmål hvad er der af forskel på forskelig the
> sorter nogen andbefalinger hvis der ikke er noget problematisk i det.

Jo, der er forskel på de forskellige the sorter. Generelt deles de i theer
med og uden garvesyre. Selv foretrækker jeg de kinisiske theer eller de
grønne thi de kan stå på kanden uden at blive bitre. Min ynglings the er
Kina Olong (De barmhjertige guder) en halvfermenteret the. eller fra
Formosa "Pi Lo Chun" hvorom der skrives:
"Grønt snoet forår". En exceptionel grøn the med unik frugtagtig smag. Den
karakteristiske smag opstår fordi theen suger duft fra de blomstrende
frugttræer der plantes for at beskytte thebuskene mod den stærke sol. Denne
liflige, grønne the regnes som en af verdens bedste og sundeste theer.
Indeholder ingen garvesyrer, og bliver aldrig bitter.
N.B. Trækker med 70 - 80 grader varmt vand i 3- 4 minutter.

Læs mere på http://www.perchs-the.dk (vælg dansk nederst på siden)

Mvh - Jørgen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-10-02 15:12

dudsen <dudsen@gjk.dk> wrote in message news:<1034895281.760815@kalvebod.groenjord.dk>...
> Efter dagans 3 kande the er halvtom falder spørgsmålet om hvor smart
> the egentligt er at konsumere sammenlignet med alle de andre ting der
> står på foretningernes læskedrik hylder.

Tjaeh, the er jo vanddrivende så det er ihvertfald ikke godt for
væskebalancen. Forkert væskebalance betyder ringere koncentrationsevne
og større trætbarhed. Begge dele bliver mere udtalt med alderen.

> Og så som tilags spøgsmål hvad er der af forskel på forskelig the
> sorter nogen andbefalinger hvis der ikke er noget problematisk i det.

Allerførst: Jeg er primært til ren, sort the, eventuelt en kop grøn
the i ny og næ.

Generelt indeholder kinesisk the ikke ret meget garvesyre. Jeg har
haft en potte stående med blade på til næste dag uden at der var
bitterhed at spore.

Grøn the indeholder en del mere koffein end almindelig the så hvis en
kop kaffe om aftenen holder dig vågen, er grøn the ikke nogen klog
erstatning.

Ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-02 15:44

Ebbe Kristensen skrev:

> Tjaeh, the er jo vanddrivende så det er ihvertfald ikke godt
> for væskebalancen.

Så længe væskeindtaget ikke udelukkende består af te eller kaffe,
regner man i almindelighed (== som beskrevet i lærebøgerne for
sosu-hjælpere og -assistenter) te og kaffe med i væskeregnskabet
på linje med vand. Dvs. at hvis man drikker 237 ml te, så tæller
det for et væskeindtag på 237 ml.

Jeg er klar over at der er andre skoler med andre opfattelser.

// Klaus

Fra : Rømer

Dato : 18-10-02 15:51

Har engang hørt om noget, der kaldtes tedrikkersyndrom.
Te virker vanddrivende, og indtagelse af store mængder skulle kunne udvaske
salte - og altså bringe folk i underskud ved indtagelse af store mængder.
Kan dog ikke lige finde en reference...

Bortset fra det - så kan jeg da anbefale at have et par flasker vand
liggende i køleskabet - ganske almindeligt postevand...
Du vil også opdage, at hvis du drikker rigeligt med vand, så bliver din
tedrikning en større nydelse - du drkker jo så ikke af tørst, men af lyst.

Men fri mig for alle disse aromatilsatte teer....rene varer tak.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-02 16:34

Rømer skrev:

> Har engang hørt om noget, der kaldtes tedrikkersyndrom.
> Te virker vanddrivende, og indtagelse af store mængder skulle
> kunne udvaske salte - og altså bringe folk i underskud ved
> indtagelse af store mængder.

Det gælder også ved store mængder vand (jeg taler af erfaring),
og det er især kalium man kommer til at mangle. Det har man
ikke lyst til.

// Klaus

Fra : Padmé

Dato : 19-10-02 19:13

"Rømer" <romer@esenet.dk> wrote in message
> [...]
udvaske
> salte - og altså bringe folk i underskud ved indtagelse af store mængder.

Det står i de fleste ernæringsbøger og fysiologi-bøger..... Derfor, hvis du
drikker en kopm the, skal du drikke et glas vand umiddelbart efter, for ikke
at komme i underskud...

> [...]
> tedrikning en større nydelse - du drkker jo så ikke af tørst, men af lyst.
Rigtig god idé, så har man også bedre styr på, at man får de 2-3 liter væske
om dagen...

//Padmé

Fra : Rømer

Dato : 22-10-02 13:37

Padmé <e@nonhotmail.com> skrev
> Det står i de fleste ernæringsbøger og fysiologi-bøger.....

Hejsa Padmé
Jo tak - det var nu ikke lige det fysiologiske aspekt, jeg ikke havde en
reference på - det var begrebet tedrikkersyndrom.

Problemet ved overdrevet indtag af the/kaffe - andet vanddrivende - er
formentlig sammenligneligt med effekten af umonitoreret anvendelse af
diuretika...spørgsmålet (og grunden til mit ønske om en reference) er,
hvorvidt der er forskel på angrebspunktet i nyrerne eller om det er helt
sammenligneligt med fx. lavdosis tiazid-behandling?