æøå og getParameter()
Fra : Allan Unnerup

Dato : 17-10-02 19:39

Jeg har problemer med at overføre æøå med getParameter().

Hvis jeg pakker æøå ind i JavaScript, så virker det fint (i IE6.0).
1) Hvorfor gør JavaScriptet magi en forskel?
2) Hvordan undgår jeg JavaScriptet?

Nedenstående kode, der overfører tegnstrengen "Blåbærgrød", kan afprøves
her:
http://www.yachtdatabase.com/testGet.jsp

Med venlig hilsen
Allan

<%@ page contentType="text/html; charset=UTF-8" %>
<% String p_id = (String) request.getParameter("id"); %>
<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
function magi(ref){ window.open(ref, '', ''); }
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
JavaScript</a><br>
getParameter():<%=p_id%>
</BODY>

Fra : Michael Berg

Dato : 17-10-02 23:16

Hej Allan,

> Jeg har problemer med at overføre æøå med getParameter().

[cut]

Virker besynderligt. Det burde virke - hvad bruger du af software på serveren? Tomcat?

Prøv at dumpe indholdet af querystring'en.

Mvh Michael

Fra : Allan Unnerup

Dato : 18-10-02 14:53

> Jeg har problemer med at overføre æøå med getParameter().
Virker besynderligt. Det burde virke - hvad bruger du af software på
serveren? Tomcat?

Resin version 1.2
Servlet 2.2
JSP 1.1
JDK 1.3

> Prøv at dumpe indholdet af querystring'en.

Hvordan gør jeg det?

Hilsen Allan

Fra : Michael Berg

Dato : 20-10-02 16:24

Hej Allan,

> Virker besynderligt. Det burde virke - hvad bruger du af software på
> serveren? Tomcat?
>
> Resin version 1.2
> Servlet 2.2
> JSP 1.1
> JDK 1.3

> Hvordan gør jeg det?

Den er tilgængelig via request.getQueryString() (String).

Querystrengen repræsenterer alt det, der står efter "?" i et URL. Det er den streng, som servlet api'et tager udgangspunkt i når du spørger på en parameter med request.getParameter().

Mvh Michael

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 18-10-02 11:00

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> wrote:

>Jeg har problemer med at overføre æøå med getParameter().
>
>Hvis jeg pakker æøå ind i JavaScript, så virker det fint (i IE6.0).
>1) Hvorfor gør JavaScriptet magi en forskel?

Tja...
Nu har jeg prøvet med forskellige browsere og din JavaScript-magi
virker ikke i nogen af dem. Her er mine resultater:

IE5.0: Det gør ingen forskel om jeg klikker på JavaScript-linket
(andet end at jeg får åbnet et nyt vindue): "getParameter():null".

Opera6.0: Det samme.

Netscape7.0: "Uden JavaScript"-linket giver det sædvanlige:
"getParameter():null". JavaScript-linket gør intet. Ifølge Netscape
linker det ingen steder hen(!)

>2) Hvordan undgår jeg JavaScriptet?
Svært at sige. Din server-software må have det svært med ikke-ascii
tegn. (Jeg overvejede om det kunne være %-escapes den havde et problem
med, men http://www.yachtdatabase.com/testGet.jsp?id=2%2B2%3D4 virker
fint.) Hvad bruger du?
--
Ole I. Hougaard
oih@get2net.dk

Fra : Allan Unnerup

Dato : 18-10-02 14:59

> Svært at sige. Din server-software må have det svært med ikke-ascii
> tegn. (Jeg overvejede om det kunne være %-escapes den havde et problem
> [...]

Resin version 1.2
Servlet 2.2
JSP 1.1
JDK 1.3