DVD-rip lovligt ?
Fra : Hagman

Dato : 17-10-02 13:48

Goddag NG.

Hvis man laver en hjemmeside, om hvordan man laver et DVD-Rip, er det
lovligt ?
....altså man lære andre at lave et dvd-rip.

Efter hvad JEG tror, så må man ikke, da man jo ikke må ændre i filmen,
selvom man har købt den.
....og man ændre jo i filmen når man lavet et DVD-rip (kvalitet, lyd,
etc.etc.).

Det korte:
Er det lovligt at rippe en DVD-film, og er det lovligt at ha' en guide
liggende på nettet til hvordan man gør ???

Fra : Morten

Dato : 17-10-02 13:56

> Er det lovligt at rippe en DVD-film, og er det lovligt at ha' en guide
> liggende på nettet til hvordan man gør ???

Prøv at kigge blot tre dage tilbage i gruppen; "lovligt at lave dvdrips?".

Det er tilsyneladende ulovligt fra 22. december, så du må hellere
skynde dig at stable din hjemmeside på benene
Så længe, det er lovligt at rippe, skulle der ikke være noget galt i at
forklare andre, hvordan det foregår.

Mvh.
Morten

Fra : Lars Brink

Dato : 17-10-02 14:39

Hej!

> Er det lovligt at rippe en DVD-film, og er det lovligt at ha' en guide
> liggende på nettet til hvordan man gør ???

Det siges at efter den 22. december med en ny lov som også vil gøre det
ulovligt for importører at sælge region 1 film m.v.

(Eller er der jo heller ikke meget brug for sitet når man har programmer som
http://easydivx.does.it/)

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.

Fra : Hagman

Dato : 17-10-02 19:55

Hmm, jeg er stadig ikke med (ligger med influenza).

Altså, er det lovligt efter den 22 December ?

Kan i give et JA eller NEJ, om :

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-02 01:14

Hagman skriblede:

> Hmm, jeg er stadig ikke med (ligger med influenza).
>
> Altså, er det lovligt efter den 22 December ?

Næppe, men det kommer an på lovens konkrete udforming.

> Kan i give et JA eller NEJ, om :
> Er det lovligt at rippe en DVD-film,

I øjeblikket ja.

> og er det lovligt at ha' en guide
> liggende på nettet til hvordan man gør ???

Der er vel intet ulovligt så længe rippet er lovligt, medmindre fx. det du
konkret skriver involverer anden ulovlighed (fx. piratkopi af programmer
el. lign) ...

Så du ikke den anden tre dage gamle tråd, som Morten henviste til?

David

Fra : Thor Larholm

Dato : 18-10-02 11:40

"Hagman" <hagman00001931@hotmail.com> wrote in message
> Kan i give et JA eller NEJ, om :
> Er det lovligt at rippe en DVD-film,

Ja.

> og er det lovligt at ha' en guide
> liggende på nettet til hvordan man gør ???

Ja, det er lovligt at beskrive lovlige aktiviteter.

I det ovenstående skal "er" fortolkes ud fra "p.t.", hvilket er d. 18. Oktober.

Fra den 22. December er svaret til begge spørgsmål nej.

--
Thor Larholm

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-10-02 13:50

Hej,

> Ja, det er lovligt at beskrive lovlige aktiviteter.

Oki, fair nok, men .... (se nedenfor)

> I det ovenstående skal "er" fortolkes ud fra "p.t.", hvilket er d. 18.
Oktober.

> Fra den 22. December er svaret til begge spørgsmål nej.

Hvorfor skulle det være ulovligt at beskrive ulovlige aktiviteter? Det som
er ulovligt er vel at opfordre til at begå lovovertrædelser?

Mvh
Lars LJ

Fra : Hagman

Dato : 18-10-02 14:01

> Hvorfor skulle det være ulovligt at beskrive ulovlige aktiviteter? Det som
> er ulovligt er vel at opfordre til at begå lovovertrædelser?

Hmm, du har fat i noget der !
....ER det så lvligt at ha' en guide online, hvordan man ripper DVD'er (efter
d. 22 December) ???

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-02 14:47

Hagman skriblede:

> Hmm, du har fat i noget der !
> ...ER det så lvligt at ha' en guide online, hvordan man ripper DVD'er
> (efter d. 22 December) ???

Det kan nok først endeligt besvaret når lovens endelige ordlyd foreligger.

David

Fra : TGD

Dato : 18-10-02 14:23

"Lars Brink" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Det siges at efter den 22. december med en ny lov som også vil gøre det
> ulovligt for importører at sælge region 1 film m.v.

Er den ikke kun på tegnebrættet endnu, der er vel ingen der kan sige om den
bliver vedtaget.

Fra : Lars Brink

Dato : 18-10-02 14:25

> Er den ikke kun på tegnebrættet endnu, der er vel ingen der kan sige om
den
> bliver vedtaget.

Da den kommer fre et EU-diriktiv skal danmark sørge for at det bliver del af
dansk lov inden for et eller andet bestemt tidsrum.

Fra : TGD

Dato : 18-10-02 15:57

"Lars Brink" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Da den kommer fre et EU-diriktiv skal danmark sørge for at det bliver del
af
> dansk lov inden for et eller andet bestemt tidsrum.

Jeg synes da at læse at det er Brian Mikkelsen der prøver at luske den
igennem med påskud om EU direktiver mv.
http://www.laserdisken.com/html/visnyhed.dna?nyhed=182
http://www.digitalforbruger.dk/Members/erla/1034621954211805175/article_view

Har ikke fanget teknikken bag DVDen men hvis den ikke er kopisikret må man
gerne kopiere den, selv efter den nye lov, den forbyder jo kunne at bryde en
kopisikring.

Men ligemeget hvad kan det da ikke blive ulovligt at have en side der
beskriver en fremgangsmåde til hvordan man kopiere en DVD, da der jo findes
DVDere uden kopisikring.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-10-02 20:13

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> writes:

> Har ikke fanget teknikken bag DVDen men hvis den ikke er kopisikret må man
> gerne kopiere den, selv efter den nye lov, den forbyder jo kunne at bryde en
> kopisikring.

Som jeg læser det[1], så nej.

Den forbyder at omgå en effektiv teknisk foranstaltning, som er noget
ophavsretsindehaveren bruger til at begrænse handlinger i forbidelse
med værker som han ikke har givet tilladelse til[2]. Det inkluderer
kopibeskyttelse, men også f.eks. adgangsbegrænsning (du må ikke lave
en password-cracker, du må ikke omgå regionsbeskyttelse uden
ophavsretshaverens tilladelse (som jeg gætter er implicit ved købet
af en specifik region-1 afspiller, f.eks.)).

/L

[1] Hvis nogen er uenig med min fortolkning, så sig endelig til! Jeg
håber at jeg tager fejl! Direktivet ligger på
<URL:http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=301L0029>,
og det er Artikel 6, stk 1-3 jeg baserer svaret på. Undtagelserne fra
stk 4 betyder måske, og måske ikke, noget i denne sammenhæng,
afhængigt af hvilke undtagelser fra artikel 5 der bliver gældende i
Danmark.
[2] Der står ikke noget om at det skal være en handling han har noget
som helst at bestemme over, blot at han ikke har givet tilladelse til den og
at foranstaltningen forhindrer eller begrænser handlingen. Det er *meget*
bredt!

Fra : TGD

Dato : 18-10-02 21:51

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> ophavsretshaverens tilladelse (som jeg gætter er implicit ved købet
> af en specifik region-1 afspiller, f.eks.)).

Ja så er en "ripning" forbudt.

Fra : Jesper Harder

Dato : 18-10-02 20:30

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> [...]
> kopibeskyttelse, men også f.eks. adgangsbegrænsning (du må ikke lave
> en password-cracker, du må ikke omgå regionsbeskyttelse uden

I henhold til bemærkningerne til lovforslaget omfatter de "effektive
tekniske foranstaltninger" ikke regionskodning af DVD'er:

Derimod omfatter bestemmelsen efter Kulturministeriets opfattelse
ikke tilfælde, hvor personer foretager omgåelse af en kode, som har
til formål at hindre eller besværliggøre den personlige tilegnelse
af et værk, der er erhvervet ved køb eller lign.; dette gælder fx
den såkaldte regionskodning af dvd'er.

<http://www.ft.dk/Samling/20021/lovforslag_som_fremsat/L19.htm>