Møllegård eller Mølgård Thisted amt.
Fra : musse larsen

Dato : 16-10-02 22:36

Jeg prøver igen, igen
Er der nogen i gruppen der ved hvem der er ejer af Øster Møllegård i
Lødderup ca. 1879

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-10-02 01:54

musse larsen (slet S8PQH) wrote:
> Jeg prøver igen, igen
> Er der nogen i gruppen der ved hvem der er ejer af
> Øster Møllegård i Lødderup ca. 1879
Øster og Vester Mølle er nævnt i Trap - men kun med navn. Om møllerne har
været i forbindelse med en gård er det ikke ud fra denne kilde til at sige.
http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/ giver heller ikke noget.
På det moderne kort findes en Østermøllegård hvilket kunne være den - men
det må et nærmere studie vise.
Om ejerskabet findes på nettet er nok tvivlsomt og kan det ikke umiddelbart
findes i den gængse litteratur må man ty til skrappere midler )
Nu er 1879 jo ikke så længe siden, så det er nok ikke nogen vanskelig opgave
at sporer sig ind på via folketællinger, kirkebøger, etc. - det bliver
straks
vanskeligere lidt længere tilbage, hvortil kan genopfriske linket til :
"Landbohistorisk Selskabs Adkomstregistrering 1513-1550 indeholder sted- og
personnavnene fra alle de dokumenter i perioden, som vedrører et
ejendomsforhold til landgods, det vil i hovedsagen sige gårde, jorder, enge
og skove. Registreringen dækker det nuværende Danmark samt Skånelandene og
Sydslesvig."
http://www.hum.ku.dk/navnef/
http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst.htm
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 07:16

On 16 Oct 2002 21:35:37 GMT, slet S8PQH wrote:

>Jeg prøver igen, igen
>Er der nogen i gruppen der ved hvem der er ejer af Øster Møllegård i
>Lødderup ca. 1879

Igen, siger du? Jeg mindes ikke at have set denne forespørgsel før.
Nå, men jeg har lige checket Lødderup FT1880.

Læg 16 nr. 6, en gård "Østermølle" i Lødderup by:
Anders Hove Kristensen, Husfader og gårdejer, 46 år, født i Lødderup
og gift med Kiersten Nielsen, 26 år, født i Tæbring. De har 4 børn i
alderen fra 0 til 14 år, samt en tømrersvend i husstanden.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 17-10-02 15:30

> Er der nogen i gruppen der ved hvem der er ejer af Øster Møllegård i
> Lødderup ca. 1879

la Cour skriver i "Danske Gaarde" :

Øster Møllegaard, Lødderup Sogn. Postforb. og St.: Nykøbing M., hvortil c. 4
Km. Ejer: Niels Nielsen Riis, som overtog Gaarden 1. April 1910, er født paa
Sø Mølle 11. Decbr. 1881 og gift med Else Nø rhave, født paa Nørhave i Vust
Sogn 2. juli 1886.
Matr.-Nr. 17a m. fl. af Lødderup. Hartkorn I Td. 7 Skpr. 2 Fdkr. 3/4 Alb.
Ejendomsskyld 35,000 Kr. Brandassurance for Bygningerne 20,500 Kr. Areal 44
Tdr. Ld., deraf Ager 35½, Eng 7, Veje ½, Have og Gaardsplads 1. Ager- marken
drives i en 7 Marksdrift: Havre, Roer, Byg eller Blandsæd, 3/4 Havre 1/4
Vintersæd og 3aars Græs. Jordens Bonitet er dels Lermuld, dels stærk Lerjord
paa Lerunderlag. Der holdes 7 Køer, 27 Stkr. Ungkvæg og Kalve af blandet
Korthomsrace, 4 Heste, 2 Plage og 4 Faar. Sidste Aar solgtes c. 30
Fedesvin.
Øster Møllegaard har langt tilbage været Selveje. Anders Hove Christensen
solgte 1903 til Anders Dybdal Houmøller, af hvem nuv; Ejer købte. - Gaarden,
der oprindelig var Vandmølle og laa ved Lødderup Aa, er 1915 opbygget c. 1/2
Km. sydligere. De anselige Bygninger er grundmurede. Vindmotor driver
Gaardens Vandværk og faste Maskiner.

Jeg sender et billede af gården direkte

Hans