At lyve, kan det være en sygdom?
Fra : mig

Dato : 16-10-02 21:44

En bekendt til mig har alle dage jeg har kendt hende været fyldt med løgne,
den ene efter den anden, det er ikke kun små hvide løgne skal det lige
siges, men hun lyver også i situationer hvor man ikke forventer det skulle
være nødvendigt. Alt både udseende, jobmæssigt og andet skulle være på
plads, så det er ikke derfor, men jeg mener hun ødelægger meget for sig selv
og måske også sine nærmeste ved sine mange løgne.

Det kunne jeg så være ligeglad med, men hun er en vældig sød pige ellers, så
det undre og nager mig vel også, hvorfor hun dog lyver så meget, kan det
være sygdom, i så fald hvilken og hvorfor eller hvordan har hun fået den?
Hvis så, kan man ikke behandle hende for det?

Jeg ved slet ikke om hun selv er klar over hvor meget løgn hun virvler sig
ind i og hvorfor hun gør det? Nu har jeg kendt hende i flere år med store
pauser ind imellem udelukkende fordi hun lyver så meget, så derfor er jeg nu
da hun igen har vist sig, interesseret i at vide om nogen her i gruppen ved
noget om det og hvad en sådan evt. sygdom kaldes? Det er faktisk, er jeg
blevet mindet om igen, næsten ikke til at holde ud at man aldrig ved om hun
taler sandt eller lyver.

Håber det er den rigtige gruppe!

Mig

Fra : Jimmy

Dato : 21-10-02 11:57

"mig" <zarh@ofir.dk> wrote in message

[klip]
> noget om det og hvad en sådan evt. sygdom kaldes?

Patologisk løgner.

Mvh
Jimmy

Fra : Alexander

Dato : 23-10-02 12:47

"mig" <zarh@ofir.dk> wrote in

> [...]
> kaldes? Det er faktisk, er jeg blevet mindet om igen, næsten ikke til
> at holde ud at man aldrig ved om hun taler sandt eller lyver.

De fleste mennesker kommer i situationer, hvor de bilder sig selv ind, at
det i den situation er "ok" at lyve. De bilder sig ind, at der ikke sker
noget ved det og giver sig selv en masse undskyldninger både før og
bagefter. De vil bekræfte overfor dem selv, at det er OK.

Men det er det ikke.

Nogle mennesker kommer mere og mere i de situation, hvor de føler, de "må"
lyve for at "klare" den situation, så deres
"facade"(hallucination/illusion) ikke anfægtes.

Det drejer sig om bevidsthedstilstande. Vi har alle kroniske
bevidsthedstilstand, som vi befinder os i, når vi er i vores "normale"
hverdag, og der ikke sker noget videre. Men når visse situationer opstår,
så kan livet blive et helvede. Det værste er, at man ofte ikke ved, hvorfor
man gør som man gør i disse "situationer". Det kan der dog gøres noget ved.

Der findes en metode til at hæve vores bevidsthed. Den hedder UCP og det
står for Universel Bevidst Praksis. Den er gratis, simpel og meget
effektiv. Man kan lave den sammen eller alene, hvis man helst vil det.

Jeg har oversat den første artikel, som er den eneste, der er nødvendig at
læse for at kunne gå igang med sin selvudvikling.
Den kan findes her: http://www.geocities.com/ucpalx/

Den er på engelsk, men den er god, for der er en masse såkaldte UCPeons,
som meget gerne vil dele deres erfaringer, svare på spørgsmål osv.

Ellers kan du emaile mig: alexanderk@tdcadsl.dk

Held og lykke,

Alexander