Henriette Sofie Laurette (Lamotte) Amalie ~
Fra : Steffi

Dato : 16-10-02 17:49

Hej NG
Jeg har i min søgen stødt på denne Dame (se ovenfor), men mit lille problem
er at hun ikke er Døbt andet end Henriette Jensdatter.

Så er der en her der måske kan hjælpe mig med hvornår hun får disse ekstra
navne????

Det jeg ved om hende er at hun Bliver født på Kyholm (Samsø) i 1815.
Hendes Mor hedder Kirstine Nielsdatter og den mand der bliver udlagt som
barne fader er skibsbygger Jens Rasmussen fra Fyn.

Hun bliver gift med Truels Truelsen d. 12/12 -1837.
Hun dør i 1890.

Jeg håber at der en der kender enten hende eller hendes familie.

Mvh
Lena Rix

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-10-02 18:47

On Wed, 16 Oct 2002 18:48:49 +0200, "Steffi" <lenarix@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>navne????
>
>Det jeg ved om hende er at hun Bliver født på Kyholm (Samsø) i 1815.

Hov...

Kyholm er det ikke Trandbjerg sogn.

Folketællingen siger jo Besser sogn.
Her er der noget der ikke stemmer.

Holbæk, Samsø, Onsbjerg, Stauns, , , 9, FT-1890

Peter Truelsen, 26, Gift, Husmand, Fisker, , Onsbjerg
Kristine Severine Sørensen, 30, Gift, Hans Kone, , Tranebj.
Anker Michael Truelsen, 2, Ugift, Deres Børn, , Onsbjerg
Kristian Julius Truelsen, 1, Ugift, Deres Børn, , Onsbjerg
Truels Truelsen, 79, Gift, Aftægtsfolk, , Onsbjerg
Henriette Sofie Laurette Amalie Jensdatter, 75, Gift, Aftægtsfolk, ,
Besser
K. Thidemann

Fra : Steffi

Dato : 16-10-02 19:37

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Truels Truelsen, 79, Gift, Aftægtsfolk, , Onsbjerg
> Henriette Sofie Laurette Amalie Jensdatter, 75, Gift, Aftægtsfolk, ,

Kyholm ( den jeg søger på) ligger i Stauns fjord ved Samsø og hører til
Besser sogn.
Jeg ved ud fra hendes Begravelse og skifte at hun dør bare 4 dage efter
hendes mand, i Stauns, så den FT passer godt nok.

Lena

Fra : Ole Grau

Dato : 16-10-02 20:22

Steffi wrote:
> [...]
> Jeg ved ud fra hendes Begravelse og skifte at hun dør bare 4 dage
> efter hendes mand, i Stauns, så den FT passer godt nok.

Hej.

Ifølge "Sogn -Herred - Kirkebøgerne på SA" er der "Tranebjerg Sogn, Samsø,
Holbæk 1700 (C436) - Kyholm Kirkedistrikt (fra 1833) C436"

Ole Grau

Hjørring

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-10-02 21:53

On Wed, 16 Oct 2002 21:21:43 +0200, "Ole Grau" <nospam@ojgrau.has.dk>
wrote:

>Ifølge "Sogn -Herred - Kirkebøgerne på SA" er der "Tranebjerg Sogn, Samsø,
>Holbæk 1700 (C436) - Kyholm Kirkedistrikt (fra 1833) C436"

Og ifølge Trap Danmark IV hører det til Tranebjerg, men ligger nærmest
inde midt i Besser - så forvirringen er forståelig.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-10-02 20:13

On Wed, 16 Oct 2002 17:47:08 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

> [...]
>Truels Truelsen, 79, Gift, Aftægtsfolk, , Onsbjerg
>Henriette Sofie Laurette Amalie Jensdatter, 75, Gift, Aftægtsfolk, ,

Ja, hun er kommet godt omkring

FT-1845, fødested: Onsbjerg
FT-1850, fødested: Besser
FT-1860, fødested: Kyholm
FT-1870, fødested: Besser
FT-1880, fødested: Besser

Så der er flertal for Besser.

Hvad navnet angår, så hedder hun:

op til 1870: Henriette Jensdatter
i 1880 Henriette Sofie Lamotte Amalie Jensen

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-10-02 20:52

wrote:

>Hej NG
>Jeg har i min søgen stødt på denne Dame (se ovenfor), men mit lille problem
>er at hun ikke er Døbt andet end Henriette Jensdatter.

Hej Lena

Hvad siger den nøjagtige dåbsindførsel ?
og hvornår konstaterer du første gang denne navneændring ?

Jeg har aldrig set så mange pigenavne blive ændtet.

Mvh
K. Thidemann

Fra : Steffi

Dato : 17-10-02 20:05

> [...]
> og hvornår konstaterer du første gang denne navneændring ?
>
> Jeg har aldrig set så mange pigenavne blive ændtet.

Hejsa
Her har du alle det steder hvor hun ændrer navn, det sker nemlig gradvist:
Fødsel/Dåb
Mikrokort Besser Sogn A-3 3/7 s. 71
Henriette
Født 2/10 1815
Kirsten Nielsedatter Ugift fruentimmer fra Kyholm, Som barnefader er udlagt
Jens Rasmussen Skibstømmermand fra Kyholm er født på fyn.
Døbt 3/11 ikke hjemmedøbt
Faddere
Pige Dorthe Nielsdatter, major Waihler på Kyholm
Rasmus og Søren (Handrob)?
Jens (thrombadur) IB (sammested)
? Dorthe Hansdatter og Ane Katrine Rasmusdatter
Konfirmation
Mikrofilm C 437 A-4 5/9 s. 157
1829
Henriette Amalie Lamotte Jensdatter af Besser Sogn
Gårdmand/Husmand Lars Gunnersen/Steffader/ og hustru Kirstine Nielsdatter,
moder af Besser.
Født 14/9 - 1814 døbt 27/11 - 1814
Meget gode kundskaber
Meget god opførsel
Vaccineret af mønsted 16/6 - 1820
Jævnførelses register: 258 - 56
Død/Begravelse
Mikrofilm Onsbjerg Sogn 1887 - 1891 C 438 - 2 3/3
1890
Dødsdag 8. april 1890
Begravet 14. april 1890
Henriette Sophie Lamotte Amalia Jensdatter.
Enke efterAftægts huusmand Truels Trulesen i Stauns.
Født på Kyholm d 14 th September 1814 og døbt i Besser kirke de 27 th
november (samme år)
alder 76 år
Anmærkning: I den sidste tild Sindsforvirret. Hun døde samme dag som hendes
mand blev begravet.

lena

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-10-02 16:49

On Thu, 17 Oct 2002 21:05:14 +0200, "Steffi" <lenarix@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Henriette Amalie Lamotte Jensdatter af Besser Sogn
>Gårdmand/Husmand Lars Gunnersen/Steffader/ og hustru Kirstine Nielsdatter,
Jamen hovsa ............

Pigen er da ikke født på den samme dag.
Den første født 1815
den næste 1814

Med venlig hilsen
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-10-02 17:52

wrote:

> [...]
>Rasmus og Søren (Handrob)?
>Jens (thrombadur) IB (sammested)
>? Dorthe Hansdatter og Ane Katrine Rasmusdatter

Det må være den forkerte fødsel du har fundet

Ovennævntes forældre bliver sandelig gift.

Holbæk, Samsø, Onsbjerg, Tanderup, , et Huus, 9, FT-1834
Jens Rasmussen Hjulmand, 63, Gift, , Dagleier,
Kirsten Nielsdatter, 65, Gift, , Hans Kone,

K. Thidemann

Fra : Steffi

Dato : 19-10-02 20:13

> [...]
> Jens Rasmussen Hjulmand, 63, Gift, , Dagleier,
> Kirsten Nielsdatter, 65, Gift, , Hans Kone,

Jeg har været Kirkebøger og Folketællinge igennem.
Der er ikke andre, end hende der bliver døbt Henriette Jensdatter i de 2 år,
Så i kan nok forstå mit dilemma.
Et andet sammenfald er jo moderens navn.

Lena

Fra : K. Thidemann

Dato : 19-10-02 20:34

On Sat, 19 Oct 2002 21:12:59 +0200, "Steffi" <lenarix@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har været Kirkebøger og Folketællinge igennem.
>Der er ikke andre, end hende der bliver døbt Henriette Jensdatter i de 2 år,
>Så i kan nok forstå mit dilemma.
>Et andet sammenfald er jo moderens navn.

Jeg kan slet ikke forstå dit dilemma.

Det KAN altså ikke være den rigtige du har fundet.

Forkert dato og år.
I 1814-1815 kunne de nok føre nøjagtige kirkebøger.
Hvis du er til freds med et eller andet navn er det OK for mig, men
jeg kalder det ikke slægtsforskning.
Jeg har en tip. der kom fra Fyn til Hanherred.
I mange år stod hun med det forkerte sogn i folketællingen, jeg var
klar over noget var galt, selv ved hendes dødsfald opgiver hun
Brænderup.
Først da jeg finder et skifte får jeg vished for at hun altså er født
i Fjelsted sogn Fyn.

Da din bedstemor dør i 1890 opgiver hun jo selv 14 th September 1814,
så kan jeg da ikke forstå du er tilfreds med en der er født i 1815.

Med venlig hilsen
K. Thidemann

Fra : Steffi

Dato : 18-10-02 06:01

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 21-10-02 08:42

Hvad med at vende problemet lidt - Lamotte kunne være et udmærket
efternavn, og under alle omstændigheder meget nemmere at finde end
Jensdatter !
mvh Bent Skaarup Pedersen