Unlock - hva' er det? Og er det lovligt?
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 26-02-01 11:47

Jeg har netop købt to fastelavns T10-telefoner.

De er jo låst til debil-selskabet de næste seks måneder.

Jeg har to stk. 2110'ere i forvejen, som kører på TDM nettet.

Nu tænker jeg, om jeg skal sige mit TDM abb. op og bruge debil i stedet.
Hvis jeg i stedet vælger at bruge TDM, så er der nogle, der snakker om at
kunne låse telefonerne op.

Mine spørgsmål er så:

1) Er det lovligt? (Det er vel min telefon, så må jeg vel gøre med den, som
jeg vil?

2) Hvordan gør man?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-02-01 12:40

Lars Bonnesen skrev:

>De er jo låst til debil-selskabet de næste seks måneder.

Og du skal også betale ab. til Debitel, right? Hvor meget er det?
--
venligst
/Lasse

Send gratis SMS med bekræftelse!
http://sms.fergusons.dk/

Fra : DoggY

Dato : 26-02-01 12:44

99,- pr mdr i 6 mdr !!
hehe det er røv dyrt

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 26-02-01 12:56

Er det dyrt? Man får 50 "gratis" taletid pr. måned.

Men hvad med mine spørgsmål?

Jaja, jeg ved godt, at jeg ikke slipper for at betale de seks måneder.

Fra : DoggY

Dato : 26-02-01 13:51

> Er det dyrt? Man får 50 "gratis" taletid pr. måned.

hehe hvad er en taletid ?

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 26-02-01 14:30

Tja, hehe - mon ikke jeg må tale "gratis" i 50 min.?

Vh, Lars

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-02-01 13:33

Lars Bonnesen wrote:

> 1) Er det lovligt? (Det er vel min telefon, så må jeg vel gøre med den, som
> jeg vil?

ja, sålænge du betaler for abonnementet i bindingsperioden.

Køb af telefon og indgåelse af abonnement er to forskellige
retshandlinger selvom de indgåes på samme tid. Derfor må du gøre med
_din_ mobiltelefon, hvad du vil.
Og uanset, hvad der sker med telefonen (fx. bliver stjålet. Eller dit
unlockforsøg ødelægger telefonen) så skal* du betale for abonnementet
i bindingsperioden.

*: Det kan være at mobilselskabet er på ideen at stille abonnementet
i bero indtil du har fået dig en ny eller opsige abonnementet. Men det
har jeg ikke hørt om endnu.

> 2) Hvordan gør man?

Tja, den var ny. Der har vist ikke været unlock-spørgsmål for T10eren.
Jeg kunne ikke finde noget noget via http://www.google.com (kun to
"døde" links)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Har du en IBM ThinkPad, men mangler en sikker opbevaring. Så har jeg

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 26-02-01 13:47

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message

> [...]
> Og uanset, hvad der sker med telefonen (fx. bliver stjålet. Eller dit
> unlockforsøg ødelægger telefonen) så skal* du betale for abonnementet

Jeps - den er jeg med på. Hvad kan der ske ved et uheldigt unlockforsøg - er
det ligesom f.eks. at opgradere BIOS på en PC?

Hvis der sker noget, kan jeg vel bruge SIMkortet i min gamle telefon.
SIMkortet er vel ikke låst ligesom telefonen er det.

> Tja, den var ny. Der har vist ikke været unlock-spørgsmål for T10eren.
> Jeg kunne ikke finde noget noget via http://www.google.com (kun to
> "døde" links)

Tja. Kiggede selv på Google, men forstod ikke helt de links, jeg fik.

Men for at lukke den op, skal man vel kommunikere med en PC eller lign. Så
skal der vel et datakabel til. Hvor får man det henne? Kunne ikke finde
noget på de gænge teleselskabers WEBsider.

Fra : N/A

Dato : 26-02-01 23:24

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-02-01 23:24

"Mikael Nørrelund Andersen" wrote:

> www.mobiltricks.dk

De har vist kun Nokia, eller har jeg overset noget?

Fra : Manhatten

Dato : 27-02-01 12:43

> [...]
> kunne låse telefonerne op.
>
> Mine spørgsmål er så:
>
> 1) Er det lovligt? (Det er vel min telefon, så må jeg vel gøre med den,

Ja det er helt og fuldt ud lovligt at bryde ens Simlock, men der kan være
tale om kontraktbrud og som følge deraf erstatning herfor.

For dokumentation se: http://www.eksperten.dk/spm/53006 hvor jeg har skrevet
et indlæg omkring lovligheden.

/Manhatten