Digital kopiering?
Fra : Lau

Dato : 16-10-02 13:59

Hej NG
Jeg skal rette en opgave i IT om ophavsret.

Gruppen der har skrevet opgaven mener at al digital kopiering er ulovligt.
Jeg mener at den nye lov giver ret til at kopiere digital til eget brug. Fx
fra en CD til digital kopi til brug i min bil.

Hvem har et?

Med venlig hilsen
Lau

Fra : Lau

Dato : 16-10-02 14:01

HVEM HAR RET?? (sorry)

Lau

Fra : Morten

Dato : 16-10-02 14:08

> [...]
> Jeg mener at den nye lov giver ret til at kopiere digital til eget brug. Fx
> fra en CD til digital kopi til brug i min bil.

Du kan læse lidt om det her:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Mvh.
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 14:09

Lau skrev:

>Gruppen der har skrevet opgaven mener at al digital kopiering er ulovligt.

Det er forkert.

>Jeg mener at den nye lov giver ret til at kopiere digital til eget brug.

Det er ikke helt rigtigt. Man må slet ikke kopiere programmer og
databaser. Derudover står der om andre værker og digital
kopiering "[ikke tilladt] ... medmindre det udelukkende sker til
personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand."

>Fx fra en CD til digital kopi til brug i min bil.

Det må man gerne - bare man *selv* laver kopien. Man må ikke bede
andre lave en kopi af film eller musik.

--
Bertel

Fra : Lau

Dato : 16-10-02 14:11

Tak - så får de ikke topkarakter, men den er tæt på!
Lau

Fra : Morten

Dato : 16-10-02 14:14

> Det er ikke helt rigtigt. Man må slet ikke kopiere programmer og

Det er heller ikke rigtigt. Hvis licensbetingelserne til programmet tillader
en sikkerhedskopi, er det ikke forkert at sikkerhedskopiere.

Mvh.
Morten

Fra : Lau

Dato : 16-10-02 14:19

Super - det er jo rent guld mod de dygtige piger (LOL) - Der røg de helt ned
på et 11-tal!
Lau

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 15:10

Morten skrev:

>Det er heller ikke rigtigt. Hvis licensbetingelserne til programmet tillader
>en sikkerhedskopi, er det ikke forkert at sikkerhedskopiere.

Du har ret - og man behøver ikke engang tjekke licensen. Dansk
lovgivning giver ret til at tage en backup af et program som man
har brugsret til.

Men det er jo ikke kopi i den samme betydning som de andre
eksempler. Man må gerne afsl´pille en original musik-cd og en
kopi deraf samtidig.

Man må ikke samtidig benytte et originalt program og en backup
deraf (medmindre licensen tillader det).

Det hele følger af loven om ophavsret.

--
Bertel

Fra : Michael Joergensen

Dato : 17-10-02 07:24

[snip]

> Det må man gerne - bare man *selv* laver kopien. Man må ikke bede
> andre lave en kopi af film eller musik.

Ahhh, det er vist ikke helt rigtigt... Man må gerne bede andre om alt
det man vil - det er "andre" der ikke må *gøre* alt det de vil, og det
er "andre's" ansvar at vide hvad de må gøre, og hvad de ikke må.

Hæ, Bertel - jeg *kunne* ikke dy mig!

--
Michael Jørgensen

Warning: Dates in Calendar are closer than they appear.