Køkkenvasken - to eller en
Fra : Web.Woman

Dato : 15-10-02 20:01

Jeg skal have nyt køkken.

Lige nu har jeg "bare" en almindelig firkantet køkkenvask af den
allerbilligste slags. Overvejer at få samme model i det nye køkken.

Folk jeg kender foreslår mig imidlertid at få en todelt vask. De synes det
er så smart. Men de har det ikke selv, så anbefalingen er mere baseret på
tro end konkret erfaring.

Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det bare
overflødig brug af køkkenbordsplads?

Mvh. Lisbeth

Fra : Kat

Dato : 15-10-02 20:30

"Web.Woman" skrev:

> Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det
bare
> overflødig brug af køkkenbordsplads?

I mit 1 år gamle køkken fik jeg også installeret en to-delt
køkkenvask. Jeg har aldrig tidligere haft en sådan vask, så jeg har
haft svært ved at se fidusen og bruge den til noget praktisk.
Lige nu bruger jeg den til opbevaring af brugte babyflasker, indtil
jeg gider vaske dem af!
Ellers tror jeg at meningen var, at jeg skulle skylle grøntsager o.l.
i det ekstra rum, da der er en plastiksi i samme størrelsen som
rummet, men det synes jeg, at rummet er for lille til.
Så jeg synes, at det er en lidt for fancy ting at bruge penge på.
Men omvendt er jeg da spændt på om der kommer nogle guldkorn her!
--
Kat
---

Fra : Nette

Dato : 15-10-02 21:05

"Web.Woman" wrote
> Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det bare
> overflødig brug af køkkenbordsplads?

Alt luksus er jo overflødigt...
Men jeg ville nu være lykkelig for en dobbelt vask. Den lille vask bruger
jeg til grøntsager, i blødsætning, afskyldning imens jeg vasker op ( baljen
fylde rmeget i den anden vask), kaffe/tefiltre, som jeg har en mani med
aldrig at smide i skraldespanden før det er kølet af. Osv osv. Jeg vænede
mig til at bruge den fra dag 1. og jeg har svær tved at vænne mig af med den
igen. Den mangler ligesom...

Nette

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-10-02 21:13

On Tue, 15 Oct 2002 21:01:07 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
wrote:

>Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det bare
>overflødig brug af køkkenbordsplads?

Der var engang... hvor jeg absolut ikke fattede meningen med en
dobbeltvask. Sådan en ekstra, "tåbelig" lille vask - hvad skulle jeg
dog med den...

Men gemalen holdt på sit, så en dobbeltvask det blev det til. Og det
har jeg nu ikke ærgret mig over. Jeg bruger ofte begge vaske samtidig.
Det skal lige siges, at der til den lille vask er en indsats i retning
af et dørslag (jeg kan altså ikke huske, hvad den hedder), og den er
"uundværlig".

Heri skylles og skrælles stort set alt grønt og frugt til måltiderne
for en familie på 4 - og det er den god til Samtidig kan jeg også lige
skylle thermo'en i den store vask og hælde den nylavede kaffe på, mens
jordbærrene drypper af i den lille vask. Den lille vask bruger jeg
stort set altid, når jeg skal vride kluden nogle gange for at tørre
borde af efter madlavning/spisning, og kan eksempelvis samtidig have
have den snaskede bradepande stående i blød i den store vask eller den
yngstes morgenmadsforklæde. Det var sådan lige det, jeg kom på.

Det er sådan lidt af en luksus, som for mig gør arbejdsgangene mere
økonomiske = gøre/forberede flere ting på "samme tid". Desuden har jeg
så også en fast afdrypningsbakke/opvaskebakke (hedder den det?) i
sammenhæng med de to vaske, hvilket var mit krav og, som jeg helst
ikke ville undvære. Men jeg vil lige bemærke, at jeg har god
køkkenbordsplads - ellers ville jeg såmænd nok kun have en vask uden
dikkedarer.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Emil

Dato : 15-10-02 22:01

On Tue, 15 Oct 2002 21:01:07 +0200, Web.Woman wrote:

>Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det bare
>overflødig brug af køkkenbordsplads?

Det må afhænge af hvad du vil lave i dit nye køkken. Er det
opvarmning af sutteflasker og færdigretter kan det være uden
betydning.

Jeg har i mange år haft en dobbelt vask som er blevet udnyttet
flittigt, og nu da jeg skal lave nyt køkken kommer der en tredie
vask i grovkøkkenafdelingen.

Siden du skriver i denne gruppe, må jeg formode at madlavning
interesserer dig en del. Så anskaf dig endelig en dobbeltvask, nu
du har muligheden - det vil du aldrig fortryde!

Hvis bordpladsen (pladen) er et problem, kan der til nogle vaske
købes en plade som kan lægges over vasken (eller lav pladen
selv), så den ene af vaskene får dobbelt funktion.

Vær ikke i tvivl: En dobbelt køkkenvask gør køkkenarbejdet
dobbelt så nemt - eller i hvert fald meget nemmere og lidt
sjovere.

m.v.h. Emil

Fra : Web.Woman

Dato : 15-10-02 22:21

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 15 Oct 2002 21:01:07 +0200, Web.Woman wrote:

> Det må afhænge af hvad du vil lave i dit nye køkken. Er det
> opvarmning af sutteflasker og færdigretter kan det være uden
> betydning.

Færdigretter..... så ville køkken være overflødigt og mikroovn nok *S*

Ernæring af spædbarn har jeg klaret uden sutteflaske og mikrobølgeovn.

> Vær ikke i tvivl: En dobbelt køkkenvask gør køkkenarbejdet
> dobbelt så nemt - eller i hvert fald meget nemmere og lidt
> sjovere.

OK.. jeg vil overveje seriøst *S*

Jeg bruger mange uforarbejdede grønsager og det er måske nok især der, den
har sin fordel... at man kan have grønsagerne i det ene rum og alligevel
have et rum fri til at skylle, hælde ud etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Emil

Dato : 15-10-02 23:43

On Tue, 15 Oct 2002 23:21:14 +0200, Web.Woman wrote:

>Færdigretter..... så ville køkken være overflødigt og mikroovn nok *S*

Næh, nej. Færdigretter er så smags- og kønsløse, at de kræver et
ordentligt udstyret køkken for at rette op på fejlenenene.
Arbejdet derved overstiger indsatsen for at lave retterne fra
grunden.

>Ernæring af spædbarn har jeg klaret uden sutteflaske og mikrobølgeovn.

Snyder - Du har det jo indbygget
Vi andre må klare børnebørnenes sutteflasker med varmt vand i den
ene vask, og koldt vand til øllen i den anden (endnu et godt
argument for en dobbeltvask).

>Jeg bruger mange uforarbejdede grønsager og det er måske nok især der, den
>har sin fordel... at man kan have grønsagerne i det ene rum og alligevel
>have et rum fri til at skylle, hælde ud etc.

Nu da du er seriøs, vil jeg *IKKE* anbefale at den ene vask kun
er med rist i bunden. Begge vaske skal være med bundprop, fordi
man ofte vil holde grøntsagerne under vand indtil tilberedningen,
for at undgå iltningen - en sjat salt i opbevaringsvandet er en
god ting.

En anden ting som jeg har tænkt på i forbindelse med indretning
af nytt køkken: Der *skal* være en bruser med slange, så det er
nemt at rengøre store suppegryder og gummistøvler. Det er ganske
alvorligt ment, selv om det lyder mindre komisk.

Hvis du er ved at indrette et nyt arbejdsværelse, så sørg for at
det er nemt at tømme vandlåsen for sand og jord.
Normalt er det kun nødvendigt efter 20 års brug, men hvis du
bruger mange grøntsager fra haven, er det smart 'lige' at kunne
skrue dimsen af og tømme den hver nytårsaften (nemmest at huske).

m.v.h. Emil

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-10-02 23:26

Emil <emilsen@image.dk> wrote:
<en hel masse fornuftigt om dobbeltvaske>

Jeg kan kun tilslutte mig, at en dobbeltvask med en bruser på slange
giver mange fordele. Så jeg synes også at WebWoman skal gå efter det.

Nu kommer der så en helt OT beretning:

Vi havde et gammelt køkken i vores lejlighed (lejemål), forrammekøkken
og med fadebur/spisekammer (!). Dobbeltvask, naturligvis.

Så fik ejeren den idé, at køkkennet skulle moderniseres. Vi kunne ikke
modsætte os. Ud med det gamle velfungerende, ind med et pap-og-plastik
køkken fra en af de danske producenter.
Varsling af en stor huslejestigning, da vi skal forrente moderniseringen
der kostede ca. 150.000 kroner.
Vask? Jo, sådan en enkeltvask af billigste slags og et fast
blandingsbatteri, som en sagkyndig har kaldt noget "billigt pis".
Argumentet for at vi skal betale de mange penge er, at der er tale om en
"forbedring" .... øøøh?
Heller ikke i tilfældet med vasken er der tale om nogen som helst
forbedring. Så sagen kommer til at køre helt til Boligretten. Desværre,
det er spild af negativ energi og giver en masse ærgelser.

Dobbelt vask længe leve! Nå, nej, den er jo afmonteret. Øv.
Undskyld den utidige beretning.

PS. jeg samler alle jeres vise ord om dobbeltvaske i en fil - måske til
Boligretten? Mon det så ikke vil være første gang, at indlæggene fra
dk.kultur.mad+drikke bliver fremlagt i en retssag? Nå, lad os nu se,
hvor langt sagen kommer.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 16-10-02 06:23

On Tue, 15 Oct 2002 21:01:07 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
wrote:

Jeg bruger en rund vask. Den er dejlig, der kan skidtet ikk' gemme sig
ude i hjørnerne.

> [...]
>er så smart. Men de har det ikke selv, så anbefalingen er mere baseret på

Mvh. Ulrik
The Place of the Kartoffelwoman, second edition.
www.ulrikhenneberg.dk
--- slip folderne løs

Fra : Web.Woman

Dato : 16-10-02 07:31

"Ulrik Henneberg" <ulrik.h@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger en rund vask. Den er dejlig, der kan skidtet ikk'
> gemme sig ude i hjørnerne.

Hvordan får du bradepanden ned i den? *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-10-02 20:11

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> wrote in message

> [...]
> tro end konkret erfaring.
>
> Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det bare

Jeg ville egentligt gerne have haft en dobbeltvask, men endnu hellere et
grovkøkken med separat vask.
Når du nu skal ud at købe vask vil jeg ikke undlade at anbefale et par
faciliter, jeg er blevet meget glad for. Jeg har en Juvel-vask med indbygget
sæbedispenser og med "fjernbetjent" prop. Jeg troede egentligt selv det var
totalt overflødige fancy ting, men er faktisk blevet meget glad for begge
dele.

vh
Jan

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 17-10-02 10:11

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
var
> totalt overflødige fancy ting, men er faktisk blevet meget glad for begge

Hej Jan,
Jeg griber flux lejligheden: Jeg har også sådan en Juvel med fjernbetjent
prop. Jeg kan bare IKKE få det til at virke. Har du et trick?
mvh
anne lise

Fra : IT-Sektionen

Dato : 17-10-02 14:14

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
klip...
> [...]
> Jeg griber flux lejligheden: Jeg har også sådan en Juvel med fjernbetjent
> prop. Jeg kan bare IKKE få det til at virke. Har du et trick?

Hej Anne Lise

Vi har en dobelt Juvel hvor den store vask har fjerbetjent prop.
Nu kan systemet i din vask jo være i stykker, men ellers bør du bemærke at
der er forskel på de 2 propper. den lange skal i den store vask og
fjerbetjeningen sker ved at dreje på knoppen forest. Den lille skylle vask
kan ikke fjernbetjenes her skal proppen optages med hånden. Så prøv at bytte
om på propperne. Hjælper det ikke er jeg bange for at "mekanismen" er itu.

Mvh - Jørgen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-10-02 21:43

Anne Lise Kirk Jensen <alkj_gmafood@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Jeg griber flux lejligheden: Jeg har også sådan en Juvel med fjernbetjent
> prop. Jeg kan bare IKKE få det til at virke. Har du et trick?

Er funktionen gået i vasken ?

8-D

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-02 18:43

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg griber flux lejligheden: Jeg har også sådan en Juvel med fjernbetjent
> prop. Jeg kan bare IKKE få det til at virke. Har du et trick?

Jeps - juster den skrue, der sidder for enden af den stang, der er fæstnet
til undersiden af proppen.

vh
jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-02 18:46

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> [...]

Jeg glemte: Jeg ville også vægte at vasken er så stor at man kan få den ene
side af en bageplade eller bradepande ned i den. Det er møjirriterende ikke
at kunne komme til at vake disse plader uden at hele køkkenet sejler i vand.

vh
Jan

Fra : Heidi

Dato : 23-10-02 17:01

Jan Bøgh wrote:

Hvor mon du er henne i verden? Dit ur går sårn lidt for
hurtigt...

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-10-02 21:07

> [...]

> tro end konkret erfaring.
>
> Hvad siger I herinde. Bruger man en dobbelt køkkenvask eller er det bare

Ah hvor lækkert. Skal den have hele armen ?

Jeg ville få en kogeø, så du kan bevæge dig hele vejen rundt, når du
laver mad. Det er også mest praktisk når flere arbejder sammen. Husk at
få motoren til emhætten på taget så det ikke larmer når den kører.

Gas - hvad findes der ellers ?

Dobbelt køkkenvask, som er meget dyb. Det er pisseirriternde med de der
15 cm lave lorte vaske, som fåes alle vegne. Få en rigtig dyb prof vask
med et sted til rengøring af grøntsager.

Husk masser af stikkontakter til røremaskine, el-koger, frituregryde,
brødrister og alt det der. Det er dødærgerligt at skulle lege diskjockey
med el stikkene.

Der er sikkert mere enednu.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-10-02 12:10

Ups! Jeg ser først nu, at jeg har svaret Jesper og ikke gruppen.
Undskyld!